Special parts for OLDIES OPEL CIH- App K

ASCONA A

ASCONA B

KADETT C

Artiklarna i detta kapitel är endast specialdelar. I webshopen hittar du alla standarddelar till motor och kaross.

I tems listed below are ENEM Special parts.
For standard parts for engine, transmission,
clutch etc enter the Webshop from the start page.

ARTIKEL

02-01-300  

 

Smidd stålaxel till Opel CIH 2,4. Levereras balanserad och klar att montera. Vikt 18,4 kg. Beställningsvara.
Kom
plettera med ARP Svänghjulsbult och vevstakarna
04-01-010 (se nedan) för skottsäker botten.

02-03-000 Ramlager sats std Opel CIH 1.9 - 2.4            
Main Bearings std Opel CIH 1.9 - 2.4
02-03-002 Ramlager sats -0.25 Opel CIH 1.9 - 2.4            
  Main Bearings -0.25 Opel CIH 1.9 - 2.4            
               
02-04-000 Vevlager sats 4 st std Opel CIH 1.9-2.2
Rod Bearings, set of 4 Opel CIH 1.9-2.2
               
02-04-002 Vevlager sats 4 st -0.25 Opel CIH 1.9-2.2            
  Rod Bearings, set of 4 -0.25 Opel CIH 1.9-2.2            
02-04-010 Vevlager sats 4 st std Opel CIH 2.4            
  Rod Bearings, set of 4 std Opel CIH 2.4            
               
02-04-011 Vevlager sats 4 st -0.25 Opel CIH 2.4
  Rod Bearings, set of 4 -0.25 Opel CIH 2.4            


03-15-010
03-15-015












Remskiva i stål till CIH, diameter 114 mm. Finns även med 60-2 pulsskiva för styrning tändning/insprutning.






















Sats med 4 st smidda H-profilstakar till Opel CIH 1.9/2.0/2.2, 128 mm långa.
Klara med 22 mm bussning för högkompressionskolvar, ARP bult.

Du kan även använda 2,4 stakarna och Wössner kolvarna med lägre
kompressionshöjd med nr 05-03-62... (95,00 - 97,00).
Längre vevstakar kan
ge mer toppeffekt men också något lägre moment på låga varv

04-01-010 Sats med 4 st smidda H-profilstakar till Opel CIH 2.4, 134 mm långa. Klara med 22 mm bussning för högkompressionskolvar, ARP bult.
02-06-110 Svänghjulsbult 12.9 Opel CIH 2.0/2.2
AR P Fly Wheel Bolts 12.9
02-06-600 Svänghjulsbult 12.9 Opel CIH 2.4
ARP Fly Wheel Bolts 12.9
08-02-000 Sats oljepumpsdrev i standard dimension
Pair of Oil Pump Gears, std dimension.
08-03-000 Diesellock Opel CIH
Oil Pump cover/pressure relief valve Opel CIH


Eftersom original inte längre finns att få har detta lock "Diesellock" utvecklats, NC fräst ur ett stycke stål. Ger som bekant ett betydligt tillförlitligare och högre oljetryck än den reducering som sitter i bröstkåpan. Den reduceringen skall blockeras då man använder det här locket. Dyrt men billigt i förhållande till ett motorhaveri.


08-03-010
Diesellock Opel CIH med oljepumpsdrev standard i dimension
Oil Pump cover/pressure relief valve Opel CIH with Oil pumps Gears std dimension



Oljepumpsdrev komplett med Diesellocket. Dyrt men billigt i förhållande till ett motorhaveri.

08-09-000 Kamaxelkeja Opel CIH utan lås.
Timing Chain Opel CIH, endless, without lock
08-09-005 Kedjelås Kamkedja    
Chain lock
       
05-03-400 Kolvsats högkomp. Wössner Opel CIH 2.0/95.00
Piston kit high compr. CIH 2.0 bore 95.00



En Wössner högkompressionskolv till 2,0. Ventiluttag som räcker till, kupolen ger kompression som krävs för att det skall fungera med vassare kamaxlar
2.0 = +10,7 cm.
2.4 = +3,8 cm.
Du bör kontrollera och eventuellt justera passformen mellan kolvtopp och förbränningsrum innan du slutligen monterar toppen.
Minst 1,0 mm spel måste det vara.
Alla smidda kolvar har 22 mm kolvbult, så du måste antingen sätta bussningar i originalstakarna, eller köpa färdiga H-profil stakar som redan har bussningar.

05-03-410 Kolvsats högkomp. Wössner Opel CIH 2.0/95.50
Piston kit high compr. CIH 2.0 bore 95.50
05-03-500 Kolvsats högkomp. Wössner Opel CIH 2.0/96.00
Piston kit high compr. CIH 2.0 bore 96.00
05-03-600 Kolvsats högkomp. Wössner Opel CIH 2.0/97.00
Piston kit high compr. CIH 2.0 bore 97.00
05-03-620 Kolvsats högkomp. Wössner Opel CIH 2.0/95.00-134 mm vevstake (04-01-010)
Piston kit high compr. CIH 2.0 bore 95.00 - 134 mm long con rod (04-01-010)
05-03-625 Kolvsats högkomp. Wössner Opel CIH 2.0/95.50-134 mm vevstake (04-01-010)
Piston kit high compr. CIH 2.0 bore 95.50 - 134 mm long con rod (04-01-010)
05-03-630 Kolvsats högkomp. Wössner Opel CIH 2.0/96.00-134 mm vevstake (04-01-010)
Piston kit high compr. CIH 2.0 bore 96.00 - 134 mm long con rod (04-01-010)
05-03-635 Kolvsats högkomp. Wössner Opel CIH 2.0/97.00-134 mm vevstake (04-01-010)
Piston kit high compr. CIH 2.0 bore 97.00 - 134 mm long con rod (04-01-010)
05-05-000 Kolvsats högkomp. Wössner Opel CIH 2.4/96.00
Piston kit high compr. CIH 2.4 bore 96.00
05-05-050 Kolvsats högkomp. Wössner Opel CIH 2.4/96.50    
  Piston kithigh compr. CIH 2.4 bore 96.50    
       
05-05-100 Kolvsats högkomp. Wössner Opel CIH 2.4/97.00
Piston kithigh compr. CIH 2.4 bore 97.00
         
05-05-200 Kolvsats lågkomp. Wiseco Opel CIH 2.4/96.00
Piston low compr. CIH 2.4 bore 96.00

05-05-205 Kolvsats lågkomp. Wiseco Opel CIH 2.4/96.50            
  Piston low compr. CIH 2.4 bore 96.50            
               
05-05-210 Kolvsats lågkomp. Wiseco Opel CIH 2.4/97.00            
  Piston low compr. CIH 2.4 bore 97.00            
               
               
               
06-03-994 Ringsats 1 Kolv Wössner CIH 2,0-2.4 Cyl diameter 95,00 (1,0-1,2,-2,5)
  Piston rings set for 1 Piston Wössner CIH 2.0-2.4 Bore: 95,00            
               
06-03-995 Ringsats 1 Kolv Wössner CIH 2,0-2.4 Cyl diameter 95,50 (1,0-1,2,-2,5)            
  Piston rings set for 1 Piston Wössner CIH 2.0-2.4 Bore: 95,50            
               
06-04-000 Ringsats 1 Kolv Wössner CIH 2,0-2.4 Cyl diameter 96,00 (1,0-1,2,-2,5)            
  Piston rings set for 1 Piston Wössner CIH 2.0-2.4 Bore: 96,00            
               
06-04-010 Ringsats 1 Kolv Wössner CIH 2,0-2.4 Cyl diameter 97,00 (1,0-1,2,-2,5)            
  Piston rings set for 1 Piston Wössner CIH 2.0-2.4 Bore: 97,00            
               
             
               
               
08-10-050 Kamdrev justerbart CIH
Vernier Sprocket CIH


















Justerbart kamdrev är smidigt då du behöver ändra inställningen på kammen. Vi anger alltid inställningen för våra kammar med insugningsventilens öppning på öD, alltså när kolv 1 och 4 är i topp. Ventilspelet skall vara inställt, mät hur mycket ventilen öppnat.



10-04-000 Ventilfjäder CIH dubbel
Valve spring double CIH
Diagram kraft
10-04-050 Ventilfjäder ytter till CIH dubbelfj.
Valve spring outer for double spring
10-04-100 Ventilfjäder CIH inner till dubbelfj.
Valve spring inner for double sp
10-05-000 Ventilfjäder CIH hårdare enkelfj.
Valve spring single harder
Diagram kraft
10-06-000 Ventilfjäderbricka spec CIH
Top retainer spec for dbl springs CIH
10-07-000 Underläggsbricka avgasfj. CIH 1.6/1.9/2.
Underlay washer exh. Spring CIH 1.9/2.0
10-07-010 Underläggsbricka avgasfj. CIH 2.2/2.4
Underlay washer exh. Spring CIH 2.2/2.4
10-08-000 Underläggsbricka CIH innerfj. dubbla
Underlay washer for inner dbl Spring inlet CIH
10-10-000 Ventilfjädersats CIH dubbla 1.9/2.0
Spring Kit double + tops + washers CIH 1.9/2.0
10-10-005 Ventilfjädersats CIH dubbla 2.2/2.4
Spring Kit double + tops + washers CIH 2.2/2.4
Dubbla ventilfjädrar till CIH 2.0, finns även i en version för 2.2/2.4 toppen. Levereras med ventilfjäderbrickor i material som håller (ej aluminium) samt underläggsbrickor för både avgas och insug. Ger 1,5 mm längre inspänning, det krävs för högre lyft.

10-10-100

Ventilfjädersats CIH enkla hårda m bricko 1.9/2.0
Spring Kit single harder + washers exh. CIH 1.9/2.0
10-10-150 Ventilfjädersats CIH enkla hårda m brickor 2.2/2.4
Spring Kit single harder + washers exh. CIH 2.2/2.4

     
10-15-000 Ventilknaster alla CIH med 9 mm spindel
Valve cotters Opel CIH 9 mm shaft
10-10-200 Ventilfjädersats CIH/6 cyl 12V enkla hårda m brickor 2.5/2.8
Spring Kit single CIH 6 cyl/12V harder + washers exh. 2.5/2.8
10-10-205 Ventilfjädersats CIH/6 cyl 12V enkla hårda m brickor 3.0
Spring Kit single CIH 6 cyl/12V harder + washers exh. 3.0
10-14-010 Sats 8 st vipparmsmuttrar med insex låsning
Set of 8 Rocker arm Nuts, locking with hex bolt.


               
10-14-020 Rullvippor Opel CIH, komplett sats        
  Roller Rockers Opel CIH, complete kit        
           
10-19-000 Ventillyftare mekanisk CIH
Solid Lifter CIH
10-26-000 Pinnbult M8/M9 CIH insugningsrör
Stud Bolts M8-M9 for DCOE inlets
12-01-000 Ventil insug 45 mm CIH, smidd
Valve, inlet 45 mm forged
Ventiler finns i storlekarna 45 eller 46 till insug, 40 och 37 mm avgas. Mycket hög kvalitet, vi har aldrig sett en av dessa ventiler brusten! 9 mm skaft, delen som går genom kanalen är 8 mm för att minimera förluster. 46 är det största du kan använda på 2.4 toppen utan att montera nya större sätesringar.

12-01-300

Ventil insug 46 mm CIH, smidd
Valve, inlet 46 mm forged
12-03-000 Ventil avgas 37 mm CIH, smidd
  Valve, exhaust 37 mm forged            
               
12-04-000 Ventil avgas 40 mm CIH, smidd
Valve, exhaust 40 mm forged
15-12-000 Bränslepump Facet Red Top
Fuel Pump Facet Red Top
15-14-000 Bränsletrycksreg. Filter King (förg.)
Pressure Regulator Filter King (Carb.)
15-15-000 Bränsletrycksreg. justerbar CIH (inspr.)
Pressure Regulator adjustable (Injection)
15-17-820 Basplatta 1 X DCOE
Filter Base DCOE single
15-18-000 Luftfilter ITG 60-80
Air Filter DCOE singel
17-01-000 Insugningsrör ENEM CIH 1.6-2.0 2 X DCOE, sats
Inlet Manifolds ENEM CIH 1.9/2.0, (pair)
ENEM:s egna klassiska insugningsrör rör till 1.9/2.0. Levereras parvis, NC bearbetade med perfekt passning och linjärietet. Tätningar och vibrationsdämpare för förgasare eller spjällhus medföljer. Tips:Beställ 4 st M8-M9 pinnbult 10-26-000 om du inte har dem, underlättar montering avsevärt.

17-01-100 Insugningsrör DCOE CIH 2.2/2.4 (par)
Inlet Manifolds ENEM CIH 2.2/2.4, (pair)

Insugningsrören till 2,2 och 2.4 toppen
, samma utförande som rören till 1,9-2.0 toppen.
Lämpliga till 48 mm och uppåt.
Tips:Beställ 4 st M8-M9 pinnbult 10-26-000 om du inte har dem, underlättar montering avsevärt.
17-01-900 Termostathus CIH
Thermostate Housing CIH
 
 


19-11-510 Toppackning CIH Cometic 97 x 1,30 mm (max cyl. diameter 97,00)            
  Head Gasket CIH Cometic 97 x 1,30 (max bore 97,00)
           
  Stål lamell packning, så kallad multi layer bestående av flera tunna metallskikt. Utvecklad för motorer med höga prestanda. Ersätter skärkantspackningen 19-11-000.
Gummiringen i framkant ingår.

           
               
19-11-530 Toppackning CIH FÖRSTÄRKT 97 x 1,40 mm (max cyl. diameter 97,00)            
Head Gasket CIH Heavy Duty 97 x 1,40 (max bore 97,00)

Förstärkt packning utan skärkant.
Har alla vatten och toppbultshål som skärkantspackningen hade, passar även Crossflow och 400.
Reinforced Gasket without notch rings.
Have all the waterholes and Head Bolt holes as the old notch ring Gasket, but no notch rings. Suitable also for Crossflow and 400 engines.
               
19-11-534 Toppackning CIH FÖRSTÄRKT 97 x 2,00 mm (max cyl. diameter 97,00)            
  Head Gasket CIH Heavy Duty 97 x 2,00 (max bore 97,00)            
  Samma som 19-11-530 men 2,0 mm tjock. Same as 19-11-534 but 2,0 mm thick.            
               
               
19-15-000 Ventilkåpspackning Opel CIH (kork)
Rocker cover Gasket
               
19-17-800 Grenrörspackning original CIH 2,2/2,4
19-18-000 Grenrörspackning CIH 2.0 special
Gasket Manifold side, special version CIH 2.0 Head

     


..
10-26-000      Kom ihåg 4 s pinnbult M8-M9 nr 10-26-000... Nästan omöjligt att montera 2 x insug utan dessa
19-18-100 Grenrörspackning special CIH 2.2/2.4 topp
Gasket Manifold side, special version 2.2/2.4 CIH Head







Kom ihåg 4 s pinnbult M8-M9 nr 10-26-000...
19-18-300 Grenrörspackning special CIH Gr B (Schweden Kopf)
Gasket Manifold side CIH Gr B (Schweden Kopf)
20-03-000 Tryckplatta CIH 215 mm, 6-bult 388 Nm.  
Clutch Plate 215 mm, 6-bolt fixation, 388 Nm.
 
20-03-900 Sinterlamell 215 mm till tryckplatta 20-03-000.
  Sinter clutch disc 215 mm

6-bultad tryckplatta 20-03-000 för sinterlamell 20-03-900. Kräver plansvarvning och borrning av ny bultdelning. Svänghjulet måste balanseras om efter bearbetningen.

Tryckplatta 20-03-020 är avsedd för 9 mm lamell men det finns endast lamell med Opel splines som är 7,6 mm. Därför skall lamellplanet ligga 1,4 mm över tryckplattans fästplan

20-03-010

Tryckplatta 6-bult 228 mm +500 Nm med sinterlammel 20-03-020
Lamellens plan måste ligga 1,4 mm över tryckplattans fixeringsplan
Disc surface must be 1,4 mm above fixation surface for Clutch plate.
20-03-020 Sinterlamell med fjädrande nav 228 mm
Sinter Disc 228 mm with torsion center.
20-03-910 Sinterlamell stumt nav CIH till 6-bult tryckp (200 mm CIH 1900)
Sinter Disc 200 mm, solid center. (200 mm CIH 1900)
20-05-000 Urtrampningslager Opel CIH 4 vxl
Release Bearing Opel CIH 4 cyl
20-05-500 Urtrampningslager Opel CIH ZF 5 vxl
Release Bearing Opel CIH ZF 5 cyl
21-14-600 Extr grenrör 2.25/2.5" Asc/Man B XL
Exhaust Maniold XL 4-2-1 Ascona/Manta B

Röret i dess ursprungliga version utvecklades av ENEM för snart 30 år sen. Sen dess har det byggts och sålts i många versioner. Vi låter inte längre tillverka det men säljer två versioner vi tycker fungerar bra för 2,0 (21-14-600) resp 2,4 (21-14-620). De har hög kvalitet. Ett måste på en rallymotor, 7-8 hk på en std "gatbil".

S e kapitlet Grenrör på startsidan för fler versioner. Finns även till Ascona A och Kadett C

21-14-620

Extr grenrör 2.5"/3" Asc/Man B 2.4 XXL
Exhaust Maniold XXL 2.5"/3" 4-2-1 Ascona/Manta B
25-00-090 Slutväxel 4.22 Asc/Man/Kad C
C/P 4.22 Ascona/Manta/Kadett C
25-01-000 Slutväxel 4.75 Asc/Man/Kad C
C/P 4.75 Ascona/Manta/Kadett C

Slutväxlar finns från 4.22, 4.75, 5.00. 5.14 och 5.28 som är den lägsta. Alla dessa slutväxlar kräver differentialen med flyttad
kronhjulsfläns, alltså den som kallas "stora diffen" Anledningen är att pinjongen blir så liten med de låga
utväxlingarna, kronhjulet måste flyttas närmare pinjongen. Differentialspärren för tävlingsbruk har artikelnummer 25-08-000.

Ett alterntiv är Quiafes diff men den lämpar sig inte så bra för rally då den kräver bägge hjulet i backen för att
fungera. Den har inga lameller, arbetar enligt Torsen principen med kugg som låser.

25-01-300

Slutväxel 5.00 Asc/Man/Kad C
C/P 5.00 Ascona/Manta/Kadett C
25-01-500 Slutväxel 5.14 Asc/Man/Kad C
C/P 5.14 Ascona/Manta/Kadett C
25-02-000 Slutväxel 5.28 Asc/Man/Kad C
C/P 5.28 Ascona/Manta/Kadett C
25-08-000 Diffbroms för slutvxl 4.75-5.28 Asc/Man/
L SD for C/P 4.22 - 5.28

30-01-200 Styrväxel insats Asc/Man B, kort 2.5 varv
Steering rack+pinion Asc/Manta B, 2,5 revs.

30-02-000

Styrväxel insats Kadett C, kort 2.5 varv
Steering rack+pinion Kadett C, 2,5 revs.
30-03-000 Styrväxel insats Asc/Man A, kort 2.5 varv
Steering rack+pinion Asc/Manta A, 2,5 revs.

KAMAXLAR/CAMSHAFTS/NOCKENWELLEN - se uppdaterat Kamaxlar på startsidan

CAMSHAFTS - see updated Kamaxlar list on the start Page

35-42-300 Kamaxel CIH 4 cyl P13 276/109/11.2/2.0 hydr.
Camshaft CIH P13 4 cyl 276/109/11.2/2.0 hydr.
35-42-400 Kamaxel CIH 4 cyl Y12 288/109/11.1/2.2 hydr.
Camshaft CIH 4 cyl Y12 288/109/11.1/2.2 hydr.
35-42-600 Kamaxel CIH 4 cyl X1 284/109/11.7/2.2 hydr.
C amshaft CIH 4 cyl X1 284/109/11.7/2.2 hydr.
35-42-610 Kamaxel CIH 4 cyl X5 300/108/12.0/3.2 hydr.
Camshaft CIH 4 cyl X5 300/108/12.0/3.2 hydr.
35-44-000 Kamaxel 4 cyl CIH I10 280/109/10.9/2.2 mek.
Camshaft 4 cyl CIH I10 280/109/10.9/2.2 solid.
35-44-100 Kamaxel 4 cyl CIH I10 turbo 280/114/10.9/1.5 mek.
Camshaft 4 cyl CIH I10 turbo 280/114/10.9/1.5 solid.
35-44-300 Kamaxel 4 cyl CIH Y12/P13 288/112/11.1/1.8 hydr.
Camshaft 4 cyl CIH Y12/P13 288/112/11.1/1.8 hydr.
35-45-100 Kamaxel 4 cyl CIH I3 300/107/12.0/4.0 mek.
Camshaft 4 cyl CIH I3 300/107/12.0/4.0 solid.
35-46-100 Kamaxel 4 cyl CIH E11 308/108/11.8/3.7 mek.
Camshaft 4 cyl CIH E11 308/108/11.8/3.7 solid.
35-46-500 Kamaxel 4 cyl CIH H9 312/108/10.8/3.7 mek.
Camshaft 4 cyl CIH H9 312/108/10.8/3.7 solid.
35-47-100 Kamaxel 4 cyl CIH P2 304/106/12.1/4.0 mek.
Camshaft 4 cyl CIH P2 304/106/12.1/4.0 solid.
Kamaxlar är något vi tillverkat på ENEM i snart 40 år.
Vi var ett av de absolut första företagen att använda datorn för beräkning av profiler. Med ENEM kammar har man vunnit VM deltävlingar, EM Guld, samt ett otal SM tecken och andra internationella mästerskap. Såväl proffessionella stall som privatförre.
Som motorbyggare har vi genom åren skaffat oss praktiska erfarenheter tillsammans med teoretiska kunskaper som få andra kunnat göra.

De så kallade sportkammarna är avsedda för hydraullyftare och går i de flesta fall att montera direkt med sedvanlig kontroll av inställning och frigång.

Rally/Racing kammarna är avsedda för mekaniska ventillyftare, profilerna har ramper för ansättning av spelet mellan de mekaniska delarna och en sådan kam fungerar mycket dåligt om man skulle montera hydraullyftare. Ventilfjädrar finns både enkla och dubbla som ger högre fjädertryck för högre max varvtal utan ventilsläpp.

I kapitlet Kamaxlar till vänster på startmenyn ser du vad som krävs i from av fjädrar och lyftare till respektive kam.

35-48-100

Kamaxel 4 cyl CIH B10 312/107/12.2/4.3 mek.
Camshaft 4 cyl CIH B10 312/107/12.2/4.3 solid.
35-49-100 Kamaxel 4 cyl CIH H12 316/107/12.6/4.4 mek.
Camshaft 4 cyl CIH H12 316/107/12.6/4.4 solid.
35-49-600 Kamaxel CIH R13 316/308/107/12.6/4.4 mek.
Camshaft CIH R13 316/308/107/12.6/4.4 solid.
35-49-700 Kamaxel 4 cyl CIH K8/H12 324/316/107/12.8/4.7 mek.
Camshaft 4 cyl CIH K8/H12 324/316/107/12.8/4.7 solid.
35-49-720 Kamaxel Opel CIH R14: 324/316/105/12.8/4.7 mek.
Camshaft 4 cyl CIH R14 324/316/105/12.8/4.7 solid
35-52-290 Kamaxel CIH 6 cyl/12V std hydraul
Camshaft CIH 6 cyl/12V std hydraul
35-52-300 Kamaxel CIH 6 cyl/12V P13 276/109/11.2/2.0 hydr.
Camshaft CIH 6 cyl/12V P13 276/109/11.2/2.0 hydr.
35-52-420 Kamaxel CIH 6 cyl/12V Y12 288/112/11.1/1.8 hydr.
Camshaft CIH 6 cyl/12V Y12 288/112/11.1/1.8 hydr.
35-52-600 Kamaxel CIH 6 cyl/12V X1 284/109/11.7/2.2 hydr.
Camshaft CIH 6 cyl/12V X1 284/109/11.7/2.2 hydr.