KAMAXLAR, se rutan nedan på
startsidan
35-69-795
Volvo B23 K24/K25 (37 mm tryckare)
316/308/104/108/14.5/14.0/6.6/5.8/ 0.40
ORDLISTA
De vanligaste orden, vad de betyder på etiketten:
35-69-795
Vårt artikelnummer.
Volvo B23 K24/K25
Vår beteckning på profilerna, i detta fall olika på avgas och insug, fabrikatet
på motorn.
316/308/104/108/14.5/14.0/6.6/5.8/ 0.40
316/308 är durationerna i vevaxelgrader, måttet på hur många grader vevaxeln
roterar från det ventilen öppnar tills den stänger.
Första värdet för insug, andra för avgas.
Längre duration innebär normalt en vassare kam, kort duration en snällare med en
viss reservation: Kammar för 4-ventilstoppar blir på grund av den större
ventilarean med två insug och två avgasventiler samt lättare mekanism generellt
vassare med samma duration än motsvarande kam avsedd för en 2-ventilstopp.
104/108, nockarnas centrumlinje efter och före övre dödpunkt. Insug efter, avgas
före. Många vill använda dessa värden för i vår mening krångliga sättet för
kaminställningen. Lättare att mäta ventilöppningarna på ÖD, de anges också, i
mm.
För att erhålla nockvinkeln lägger man ihop de två värdena och delar med två,
104+108 = 212
212/2 = 106 grader.
En mindre nockvinkel innebär - bland annat - att överlappet (overlap) är längre,
dvs bägge ventilerna är samtidigt öppna under fler antal grader. Man brukar säga
att en vass kam alltid har liten nockvinkel och oftast stämmer det men återigen
finns undantag. Beroende på förhållanden i vevmekanismen (staklängder/slaglängd)
och insugningsrörens längd ger många motorer mer effekt på höga varv med en
större nockvinkel. Överladdade motorer ger nästan utan undantag mer effekt med
stor nockvinkel.
14.5/14.0 är ventillyftet för insug och avgas, angett vid 0-ventilspel. Mer lyft
ger, om toppen flödar mer på höga ventillyft, oftast mer effekt. Man brukar
normalt försöka göra kammarna med så mycket lyft det är möjligt utan att
påkänningen på ventilmekanismen blir för hög. När det gäller sportkammar tar vi
även hänsyn till hur mycket lyft man kan ha utan att behöva byta fjädrar etc.
6.6 är insugningsventilens öppning på övre dödpunkt, när kolven står i toppläge.
Detta är inställningsmåttet för kammen om motorn bara har en kamaxel, så som vi
funnit att den går bäst. Har motorn två kamaxlar avser det andra värdet hur
mycket avgasventilen har kvar att stänga på ÖD, motorn i överlapp (insug öppnar,
avgas stänger). Ex: 6.6/5.8 mm.
0.40 är rekommenderat ventilspel. Står det /H betyder det hydraullyftare,
0-spel.
37 mm tryckare minsta diameter på ventiltryckaren. Större ventiltryckare medger
högre hastighet på ventilen om kamprofilen är beräknad för detta. För liten
tryckare i kombination med en kamprofil avsedd för större tryckare innebär att
kontaktpunkten mellan kam-tryckare hamnar utanför tryckaren, haveri....
KAMINSTÄLLNING
Först skall sägas, vi försöker alltid att
slipa kamaxlarna så att inställningen
stämmer med original märkningar.
Texten nedan är mest avsedd för för dig
som har en lite vassare motor
där inställningen är kritisk både
vad gäller frigång mellan ventiler och
kolv, samt framförallt, att få ut det bästa
av
det du har köpt.
Som du ser ovan anger vi på etiketten duration, nockarnas centrumlinje i
förhållande
till övre dödpunkt, ventillyft samt det kanske viktigaste, inställningsvärdet
för insug och avgasventil. Det anger
vi i mm, hur mycket ventilerna skall vara
öppna i overlap.
Overlap är läget då avgasventilen håller på att stänga, insugningsventilen har
börjat öppna. Bägge ventilerna är
alltså öppna samtidigt och kolven på den cylindern är i princip i sitt högsta
läge, kan variera något beroende på kaminställningen som vi kommer till.
Detta är 4-taktsmotorns princip, vartannat varv kompression/förbränning,
vartannat varv overlap.
Har du en 4 cylindrig motor blir det cylinder 1 och 4 som växlar, på en 6
cylindrig motor 1 och 6 men för att
inte krångla till det, mät på cyl 1.
Har du två kamaxlar måste du först göra en grovinställning när du
monterar remmen eller kedjan. Det räcker
oftast med att uppskatta ventilöppningarna på någon mm när, gärna i underkant.
V6 eller V8, där får du göra två inställningar, en för varje sida. Kontrollera
vilken cylinder som har kolven i topp
på andra sidan när du ställer in den första, vrid sedan motorn ett vevaxelvarv
och du har overlap läget för
inställning på nästa
sida.
Har du en motor med fördelare, tänk på att rotorn skall peka på tändkabeln för den cylinder som
är på
kompression, alltså inte
den som är på overlap.
Har du en motor med en kamaxel behöver du bara mäta på insugningsventilen,
avgasventilens läge är ju givet
och kan inte förändras på annat sätt än att ändra insugningsventilens värde.
Eller beställa en kamaxel slipad
med annan nockvinkel. Har du två kamaxlar måste inställning ske på bägge
kammarna.
Som du ser på bilden har vi monterat en
indikatorklocka med en magnetfot. En förlängning i klockan, i det här
fallet en svetstråd som vilar på ventiltryckaren. Det går även att använda ett
skjutmått om du kan få bra fasta mätpunkter. Du skall alltid mäta på
ventilen, oavsett vad du har för konstruktion, stötstång, vipparm osv. Aldrig på
kamaxeln!
1) Ventilspelet skall vara inställt om du har mekaniska tryckare.
2) Har du hydraullyftare mäter du
med 0-spel. En hydraullyftare blir ju stum när oljetrycket kommer och det kan
vara svårt att få till 0-spel. På en motor som den på bilden spelar det ingen
roll så länge den övre plana delen på lyftaren fjädrar upp mot nocken. Lyftaren
växer invändigt och ger 0-spel när oljetrycket kommer, den spänns
mellan kamaxeln och ventilen, ventilfjädern håller mot. I lyftaren sitter en
backventil som gör att den förblir stum. Motorer som rasslar vid kallstart har
oftast läckande hydraullyftare...
Den duger alltså inte till att kontrollera frigång mellan kolv och ventil,
fjädrar som bottnar osv, det finns ju stort
glapp lyftaren så länge den är tom.
På en motor med justering för grundläge för lyftaren går det ofta bra att dra åt
justeringen så att ventilen börjar
öppna, lyftaren bottnar. Glöm inte att grundjustera igen. Så på exempelvis Opel CIH.
En motor som har släpa med radie som kammen går mot kan vara svårare, läget på vipparmen påverkar
ventillyftet
så det är viktigt att man
mäter med 0-spel. Vi använder en "dummy" med justerskruv och en modifierad
vipparm så
att det går att justera
0-spel. Sedan byter man sedan tillbaka till hydraullyftaren och släpan
(vipparmen) man skall använda.
3) Har du nu en bra markering på remskivan som visar när 1:ans kolv är i topp
och har justerat in klockan eller
skjutmåttet så
att du kan mäta ventilöppningen på insug är det bara att dra motorn i dess
rotationsriktning,
medsols (högervarv)
sett framifån, gäller i princip alla motorer utom Honda som går vänstervarv. Du
ser hur ventilen börjar öppna
samtidigt som avgasventilen stänger. När kolven är i topp läser du av och
justerar kammen vid behov.
Har du bara en
kamaxel kan du nu inte göra mer, avgasventilens öppning är fast.
Vill du ändå mäta kan du fortsätta som om du hade en separat avgaskam,
dubbelkoll.
Har du en avgaskam fortsätter du och justerar den.
Låt vevaxeln stå kvar med kolven
i topp, flytta utrustningen till avgasventilen, nolla klockan eller skjutmåttet
och fortsätt vrida motorn i rotationsriktningen, läs av hur mycket ventilen hade
kvar att stänga när den stängt.
Justera på kammen vid behov.
Du kan få göra om, flera
gånger om du är ovan eller har otur men hur du än bär dig åt är det i slutänden
ventilöppningarna som gäller. Har du inte justerbara drev kanske du måste ta
loss drev, ändra i styrstiftshål, kil eller liknande för att sen kunna
fortsätta.
Justerbara kamdrev finns i olika
utföranden till de
vanligaste fabrikaten. Kamaxlar där inställningen fixeras
med kil kräver en så kallad offset kil, halva kilen är
förskjuten och får tillverkas efter behov.
Frigången mellan ventil och kolv bör kontrolleras när justeringen är klar. Det måste finnas absolut minimum 1,5 mm spel på insug, 2,0 mm på avgas. Gärna mer! Kan vara svårt att fastställa direkt. Ett enkelt sätt är att försiktigt med indikatorklockan på plats trycka ner ventilerna med ett verktyg då kolven är i topp, ventilerna på overlap men då måste du lägga till ca 1,0 mm till de angivna värdena eftersom frigången är mest kritisk några grader före (avgas) och efter ÖD (insug), ventilerna rör sig snabbare än kolven som är långsam i vändningen i toppläget. Har du en justerskruv kan du spänna åt så att ventilerna står öppna angivet mått och försiktigt dra runt för hand utan tändstiften är monterade, du känner direkt om det tar emot.