KAMAXLAR, se rutan nedan på startsidan

Våra kamaxlar finns i rutan A. KAMAXLAR...PÅ STARTSIDAN. Välj fabrikat.
Our Camshafts are found in the box A. KAMAXLAR... on the start page. Select Brandname.


Många förknippar ENEM med kamaxlar och det är väl kanske inte så konstigt, vi har konstruerat och tillverkat kamaxlar sen 1978. Alltid med dator. 
Alla kammar med ett ENEM nummer slipas på nya råämnen vilket ger kamaxlarna samma bascirkel som original (med några få undantag där så
inte är möjligt). På så sätt passar original shims för ventiljustering, hydraullyftare fungerar som dom ska och ventilgeometrin blir korrekt.
Beräkningen av profilerna sker naturligtvis med hjälp av dator och programmen för detta har vi låtit utveckla själva vilket gett oss möjlighet att anpassa
beräkningarna i takt med nya motorer och nya tekniker.Ingen kamaxeltillverkare kan skapa optimala kamaxlar med bara en dator och ett program,
de måste provköras för att bekräfta att de data som matades in i datorn var de rätta. Erfarenhet gör att man ofta direkt kommer nära det slutliga
resultatet, men när man söker det optimala är det viktigt att man själv testar och optimerar inställningarna i provbänk.
Detta är något vi konsekvent gjort på ENEM.
                                                                                                                                          
                                                                                                                                                                               
Vi levererar kamaxlarna i kartonger med alla data och inställningsvärden
angivna på svenska och engelska.
We deliver our Cams in boxes with all data's specified and with recomended
settings for best perfomance.

 


35-69-795
Volvo B23 K24/K25 (37 mm tryckare)
316/308/104/108/14.5/14.0/6.6/5.8/ 0.40

ORDLISTA
De vanligaste orden, vad de betyder på etiketten:

35-69-795
Vårt artikelnummer.

Volvo B23 K24/K25
Vår beteckning på profilerna, i detta fall olika på avgas och insug, fabrikatet på motorn.
316/308/104/108/14.5/14.0/6.6/5.8/ 0.40
316/308 är durationerna i vevaxelgrader, måttet på hur många grader vevaxeln roterar från det ventilen öppnar tills den stänger.
Första värdet för insug, andra för avgas.
Längre duration innebär normalt en vassare kam, kort duration en snällare med en viss reservation: Kammar för 4-ventilstoppar blir på grund av den större ventilarean med två insug och två avgasventiler samt lättare mekanism generellt vassare med samma duration än motsvarande kam avsedd för en 2-ventilstopp.

104/108, nockarnas centrumlinje efter och före övre dödpunkt. Insug efter, avgas före. Många vill använda dessa värden för i vår mening krångliga sättet för kaminställningen. Lättare att mäta ventilöppningarna på ÖD, de anges också, i mm.

För att erhålla nockvinkeln lägger man ihop de två värdena och delar med två, 104+108 = 212
212/2 = 106 grader.

En mindre nockvinkel innebär - bland annat - att överlappet (overlap) är längre, dvs bägge ventilerna är samtidigt öppna under fler antal grader. Man brukar säga att en vass kam alltid har liten nockvinkel och oftast stämmer det men återigen finns undantag. Beroende på förhållanden i vevmekanismen (staklängder/slaglängd) och insugningsrörens längd ger många motorer mer effekt på höga varv med en större nockvinkel. Överladdade motorer ger nästan utan undantag mer effekt med stor nockvinkel.
14.5/14.0 är ventillyftet för insug och avgas, angett vid 0-ventilspel. Mer lyft ger, om toppen flödar mer på höga ventillyft, oftast mer effekt. Man brukar normalt försöka göra kammarna med så mycket lyft det är möjligt utan att påkänningen på ventilmekanismen blir för hög. När det gäller sportkammar tar vi även hänsyn till hur mycket lyft man kan ha utan att behöva byta fjädrar etc.
6.6 är insugningsventilens öppning på övre dödpunkt, när kolven står i toppläge. Detta är inställningsmåttet för kammen om motorn bara har en kamaxel, så som vi funnit att den går bäst. Har motorn två kamaxlar avser det andra värdet hur mycket avgasventilen har kvar att stänga på ÖD, motorn i överlapp (insug öppnar, avgas stänger). Ex: 6.6/5.8 mm.

0.40 är rekommenderat ventilspel. Står det /H betyder det hydraullyftare, 0-spel.
37 mm tryckare minsta diameter på ventiltryckaren. Större ventiltryckare medger högre hastighet på ventilen om kamprofilen är beräknad för detta. För liten tryckare i kombination med en kamprofil avsedd för större tryckare innebär att kontaktpunkten mellan kam-tryckare hamnar utanför
tryckaren, haveri....

 

KAMINSTÄLLNING

Först skall sägas, vi försöker alltid att
slipa kamaxlarna så att inställningen
stämmer med original märkningar.
Texten nedan är mest avsedd för för dig
som har en lite vassare motor
där inställningen är kritisk både
vad gäller frigång mellan ventiler och
kolv, samt framförallt, att få ut det bästa
av det du har köpt.

Som du ser ovan anger vi på etiketten duration, nockarnas centrumlinje i förhållande
till övre dödpunkt, ventillyft samt det kanske viktigaste, inställningsvärdet för insug och avgasventil. Det anger vi i mm, hur mycket ventilerna skall vara öppna i overlap.

Overlap är läget då avgasventilen håller på att stänga, insugningsventilen har börjat öppna. Bägge ventilerna är alltså öppna samtidigt och kolven på den cylindern är i princip i sitt högsta läge, kan variera något beroende på kaminställningen som vi kommer till. 
Detta är 4-taktsmotorns princip, vartannat varv kompression/förbränning, vartannat varv overlap.
Har du en 4 cylindrig motor blir det cylinder 1 och 4 som växlar, på en 6 cylindrig motor 1 och 6 men för att
inte krångla till det, mät på cyl 1.

Har du två kamaxlar måste du först göra en grovinställning när du monterar remmen eller kedjan. Det räcker
oftast med att uppskatta ventilöppningarna på någon mm när, gärna i underkant.
V6 eller V8, där får du göra två inställningar, en för varje sida. Kontrollera vilken cylinder som har kolven i topp
på andra sidan när du ställer in den första, vrid sedan motorn ett vevaxelvarv och du har overlap läget för
inställning på nästa sida.
Har du en motor med fördelare, tänk på att rotorn skall peka på tändkabeln för den cylinder som är på
kompression, alltså inte den som är på overlap. 

Har du en motor med en kamaxel  behöver du bara mäta på insugningsventilen, avgasventilens läge är ju givet
och kan inte förändras på annat sätt än att ändra insugningsventilens värde. Eller beställa en kamaxel slipad
med annan nockvinkel. Har du två kamaxlar måste inställning ske på bägge kammarna.

Som du ser på bilden har vi monterat en indikatorklocka med en magnetfot. En förlängning i klockan, i det här
fallet en svetstråd som vilar på ventiltryckaren. Det går även att använda ett skjutmått om du kan få bra fasta mätpunkter. Du skall alltid mäta på ventilen, oavsett vad du har för konstruktion, stötstång, vipparm osv. Aldrig på kamaxeln!

1) Ventilspelet skall vara inställt om du har mekaniska tryckare.

2) Har du hydraullyftare mäter du med 0-spel. En hydraullyftare blir ju stum när oljetrycket kommer och det kan
vara svårt att få till 0-spel. På en motor som den på bilden spelar det ingen roll så länge den övre plana delen på lyftaren fjädrar upp mot nocken. Lyftaren växer invändigt och ger 0-spel när oljetrycket kommer, den spänns
mellan kamaxeln och ventilen, ventilfjädern håller mot. I lyftaren sitter en backventil som gör att den förblir stum. Motorer som rasslar vid kallstart har oftast läckande hydraullyftare... 
Den duger alltså inte till att kontrollera frigång mellan kolv och ventil, fjädrar som bottnar osv, det finns ju stort
glapp lyftaren så länge den är tom.
På en motor med justering för grundläge för lyftaren går det ofta bra att dra åt justeringen så att ventilen börjar
öppna, lyftaren bottnar. Glöm inte att grundjustera igen. Så på exempelvis Opel CIH.
En motor som har släpa med radie som kammen går mot kan vara svårare, läget på vipparmen påverkar ventillyftet
så det är viktigt att man mäter med 0-spel. Vi använder en "dummy" med justerskruv och en modifierad vipparm så
att det går att justera 0-spel. Sedan byter man sedan tillbaka till hydraullyftaren och släpan (vipparmen) man skall använda.

3) Har du nu en bra markering på remskivan som visar när 1:ans kolv är i topp och har justerat in klockan eller
skjutmåttet så att du kan mäta ventilöppningen på insug är det bara att dra motorn i dess rotationsriktning,
medsols (hög
ervarv) sett framifån, gäller i princip alla motorer utom Honda som går vänstervarv. Du ser hur ventilen börjar öppna samtidigt som avgasventilen stänger. När kolven är i topp läser du av och justerar kammen vid behov.
Har du bara en kamaxel kan du nu inte göra mer, avgasventilens öppning är fast.
Vill du ändå mäta kan du fortsätta som om du hade en separat avgaskam, dubbelkoll.
Har du en avgaskam fortsätter du och justerar den.
Låt vevaxeln stå kvar med kolven i topp, flytta utrustningen till avgasventilen, nolla klockan eller skjutmåttet
och fortsätt vrida motorn i rotationsriktningen, läs av hur mycket ventilen hade kvar att stänga när den stängt.
Justera på kammen vid behov.
Du kan få göra om, flera gånger om du är ovan eller har otur men hur du än bär dig åt är det i slutänden ventilöppningarna som gäller. Har du inte justerbara drev kanske du måste ta loss drev, ändra i styrstiftshål, kil eller liknande för att sen kunna fortsätta.

Justerbara kamdrev finns i olika utföranden till de
vanligaste fabrikaten. Kamaxlar där inställningen fixeras
med kil kräver en så kallad offset kil, halva kilen är
förskjuten och får tillverkas efter behov. 

Frigången mellan ventil och kolv bör kontrolleras när justeringen är klar. Det måste finnas absolut minimum 1,5 mm spel på insug, 2,0 mm på avgas. Gärna mer! Kan vara svårt att fastställa direkt. Ett enkelt sätt är att försiktigt med indikatorklockan på plats trycka ner ventilerna med ett verktyg då kolven är i topp, ventilerna på overlap men då måste du lägga till ca 1,0 mm till de angivna värdena eftersom frigången är mest kritisk några grader före (avgas) och efter ÖD (insug), ventilerna rör sig snabbare än kolven som är långsam i vändningen i toppläget. Har du en justerskruv kan du spänna åt så att ventilerna står öppna angivet mått och försiktigt dra runt för hand utan tändstiften är monterade, du känner direkt om det tar emot.