PRESS

Klicka på någon av bilderna nedan för att ladda ner pdf.
Bilsport Börsen nr 3 2010
 
Bilsport Special nr 4 1997

 

Lite blandade svar från några av våra kunder

Opel CIH 2,4, Hampus Hansson, Manta A på strippen "så här ser det ut ! mycket trim från enem i denna maskin :) och allt lirar väldigt bra ihop ! enligt min erfarenhet så finns det ingen annan som har lika bra lika bra delar till opel cih.
Så många som bara pratar om att kombinationerna men kammen jag har och grenrör osv inte ska funka ! tycker att 12:43 på 400m talar för sig själv :) samt att 2,4l motorn inte kan varvas över 7000rpm ^^ jag tycker tvärt om nästan.
..\..\Bilder\Hampus på strippen

CIH 2,4, RS Motor i Norge

Hei Jan: Her kommer slutt testen på 2,4 cih. jeg måtte opp til 200 hoved dyser, se på vridet allerede v ca 2800 omdr.Jeg tror ikke det går veldig mange 2,4 gate motorer med 262 nm v, 4970 omdr som er kjørbar fra 1500 omdr..

Dette bør være en god gate resept for dine kunder også.

11,5:1 comp

Topplokk 2,4 cih, portet og modifisert forbrennings rom med 45/40

Ventilfjærer enkle ENEM / M brikker

48 mm weber
Hei igjen: Ja jeg har prøvekjørt den på vegen, og den går fantastisk godt over hele registeret.

Ja du må bare legge den opp om du ønsker, den kammen der burde nok de aller fleste velge for gate bruk, renere effekt kurve er vanskelig og oppnå med noe annet tror jeg!!!!

Jeg har testet mye kamaksler opp igjennom årene, men aldri sett så mye NM over et så stort register. 

NB:: Den er testet på 95 oktan blyfri,

Porsche 911

Special kammarna som du gjorde åt mig senast blev en succe! Den motorn bromsade vi i bilen på Motor Nord innan vi tog isär den. Då gav den knappt 210 HK på hjulen. Med de nya kammarna, något högre komp, och lite portning i topparna gav den 260 HK i samma bänk!

Den ger minst 20 HK mer från 4000 rpm och uppåt. Maxeffekten ligger vid ca 6600 rpm. Längre törs vi inte dra den då spridarna ligger på 100%.

Ägaren är fortfarande mycket nöjd. Han kör mycket på bana och det är många ägare till likadana bilar som undrar vad det är för motor i denJ

Ändå är det ljudet som är det bästa. Ljudet ur avgasrören påminner om en vass V8:a!J

Jag hoppas få göra i ordning en till likadan motor så småningom.

 Jag skall kolla med ägaren till 3,0:an men jag är rätt säker på att jag kan skicka ner kammarna till dig till veckan.

 Mvh

Anders Mattsson

 

Hubertus Kohnen, tysk mästare i Kadett GTE

../images/verkstad/Konen kadett GTE20151215.pdf

 

Volvo B230 med V16T

Hej! 

Jag köpte en bmw med b230fk i trimmade den lite med en pt 5862 satt en kg2t kam i den hade fullt ladd vid 3500 varv dog strax över 5000 varv. fick tag i en beg v16 turbo läst att den skulle vara bra testade den vid 1,2 i ladd gav den 380whp mot vad kgs kam som gav 320 whp vid 1,3 så jag va nöjd med kammen vi skruvade upp laddet till 2,1 med dålig wg styrning så peakade de på 2,4 gav 488,8 whp bytte sprut (maxxecu) och dp til en 3,5" istället fick stabilt ladd på 2.15 men 514whp ganska mycket mera än vad kammen är specad för. Men med kg kam och första sprutet fullt ladd vid 3500 varv med v16 turbo 4000 varv och nu med 3,5" dp och maxxecu fullt ladd vid 3800 varv bilen går fint som fan på gata och stripp men jag skulle vilja behålla effekten och även få laddet tidigare har ni någon annan kam för mitt ändamål? förslag på toppjobb? osv bilen är en banbil så vill öka arbetsområdet lite för att slippa hjulspinn åker med 275 toyo r888 bak på 1060 kg bil, har så jag kan sänka laddtryck på lägre växlar osv men är ute efter lite mer körbarhet och även kunna prestera bra tider på strippen. visst låter det omöjligt men jag är förväntansfull =)

 

mvh Mattias Rydström

 

Volvo K13T, Aris i Grekland

Thanks for the detailed explanation. Very nice, i will let my mechanic know, since he is also a great supporter of ENEM.

 

Volvo B230

Hej Jan!

 

Tack än engång för ett snabbt och bra svar, skall ta mig en funderare och diskutera lite med han som gör i ordning min topp, så ser vi hur det slutar. Men det verkar troligt som du säger och jag tror vi pratar om samma område, flanken alltså.

 

Men en stor eloge åt bra service skall du/ni ha på ENEM.

 

Mvh Andreas, Örnsköldsvik

 

Opel CIH med Y12

Hej Jan

jag provar och ser hurvida det ser ut :) jag är åter tacksam för den fantastiska hjälp ni ger mig. Vet bara inte hur jag skall tacka er, men hur som helst ett stort tack

mvh

Valle