Bilsport Börsen nr 3 2010 | |
Bilsport Special nr 4 1997 |
Lite blandade svar från några av våra kunder
Opel CIH 2,4, Hampus Hansson, Manta A på strippen "så här ser det ut ! mycket trim från enem i denna
maskin :) och allt lirar väldigt bra ihop ! enligt min erfarenhet så finns det
ingen annan som har lika bra lika bra delar till opel cih.
Så många som bara
pratar om att kombinationerna men kammen jag har och grenrör osv inte ska funka
! tycker att 12:43 på 400m talar för sig själv :) samt att 2,4l motorn inte kan
varvas över 7000rpm ^^ jag tycker tvärt om nästan.
..\..\Bilder\Hampus på strippen
CIH 2,4, RS Motor i Norge
Hei
Jan: Her kommer slutt testen på 2,4 cih. jeg måtte opp til 200 hoved dyser, se
på vridet allerede v ca 2800 omdr.Jeg tror ikke det går veldig mange 2,4 gate
motorer med 262 nm v, 4970 omdr som er kjørbar fra 1500 omdr..
Dette bør være en god gate resept for dine kunder også.
11,5:1 comp
Topplokk 2,4 cih, portet og modifisert forbrennings rom med 45/40
Ventilfjærer enkle ENEM / M brikker
48 mm weber
Hei
igjen: Ja jeg har prøvekjørt den på vegen, og den går fantastisk godt over hele
registeret.
Ja
du må bare legge den opp om du ønsker, den kammen der burde nok de aller fleste
velge for gate bruk, renere effekt kurve er vanskelig og oppnå med noe annet
tror jeg!!!!
Jeg
har testet mye kamaksler opp igjennom årene, men aldri sett så mye NM over et så
stort register.
NB:: Den er testet på 95 oktan blyfri,
Porsche 911
Special kammarna som du gjorde
åt mig senast blev en succe! Den motorn bromsade vi i bilen på Motor Nord innan
vi tog isär den. Då gav den knappt 210 HK på hjulen. Med de nya kammarna, något
högre komp, och lite portning i topparna gav den 260 HK i samma bänk!
Den ger minst 20 HK mer från
4000 rpm och uppåt. Maxeffekten ligger vid ca 6600 rpm. Längre törs vi inte dra
den då spridarna ligger på 100%.
Ägaren är fortfarande mycket
nöjd. Han kör mycket på bana och det är många ägare till likadana bilar som
undrar vad det är för motor i denJ
Ändå är det ljudet som är det
bästa. Ljudet ur avgasrören påminner om en vass V8:a!J
Jag hoppas få göra i ordning en
till likadan motor så småningom.
Anders Mattsson
|
Hubertus Kohnen, tysk mästare i Kadett GTE
../images/verkstad/Konen kadett GTE20151215.pdf
Volvo B230 med V16T
Hej!
Jag köpte en bmw med b230fk i trimmade den lite med
en pt 5862 satt en kg2t kam i den hade fullt ladd vid 3500 varv dog strax över
5000 varv. fick tag i en beg v16 turbo läst att den skulle vara bra testade den
vid 1,2 i ladd gav den 380whp mot vad kgs kam som gav 320 whp vid 1,3 så jag va
nöjd med kammen vi skruvade upp laddet till 2,1 med dålig wg styrning så peakade
de på 2,4 gav 488,8 whp bytte sprut (maxxecu) och dp til en 3,5" istället fick
stabilt ladd på 2.15 men 514whp ganska mycket mera än vad kammen är specad för.
Men med kg kam och första sprutet fullt ladd vid 3500 varv med v16 turbo 4000
varv och nu med 3,5" dp och maxxecu fullt ladd vid 3800 varv bilen går fint som
fan på gata och stripp men jag skulle vilja behålla effekten och även få laddet
tidigare har ni någon annan kam för mitt ändamål? förslag på toppjobb? osv bilen
är en banbil så vill öka arbetsområdet lite för att slippa hjulspinn åker med
275 toyo r888 bak på 1060 kg bil, har så jag kan sänka laddtryck på lägre växlar
osv men är ute efter lite mer körbarhet och även kunna prestera bra tider på
strippen. visst låter det omöjligt men jag är förväntansfull =)
mvh Mattias Rydström
Volvo K13T, Aris i Grekland
Thanks for the detailed explanation. Very nice, i will let
my mechanic know, since he is also a great supporter of ENEM.
Volvo B230
Hej Jan!
Tack än engång för ett snabbt och bra svar, skall ta mig
en funderare och diskutera lite med han som gör i ordning min topp, så ser vi
hur det slutar. Men det verkar troligt som du säger och jag tror vi pratar om
samma område, flanken alltså.
Men en stor eloge åt bra service skall du/ni ha på ENEM.
Mvh Andreas, Örnsköldsvik
Opel CIH med Y12
Hej Jan
jag provar och ser hurvida
det ser ut :) jag är åter tacksam för den fantastiska hjälp ni ger mig. Vet bara
inte hur jag skall tacka er, men hur som helst ett stort tack
mvh
Valle