|
MOTORBLOCK/ENGINE BLOCK |
04-04-100 |
Vevstaksbult ARP 12.9 |
|
ARP Rod Bolts 12.9 |
|
|
04-02-500 |
Vevstakar smidda sats Corsa 1600 |
|
Con Rods 2.0/XE forged H-profile |
|
|
|
Längd 129.75, 18,0
Bult
Length 129.75, 18,0 mm Pin |
|
|
|
|
|
|
KOLVAR/PISTONS |
05-14-600 |
Kolvsats smidd högk. Corsa 16V X16XE 79,00 |
|
Piston kit high compr. Corsa X16XE 79,00 |
|
|
05-14-605 |
Kolvsats smidd högk. Corsa 16V X16XE 79,50 |
|
Piston kit high compr. Corsa X16XE 79,50 |
|
|
05-14-610 |
Kolvsats smidd högk. Corsa 16V X16XE 80,00 |
|
Piston kit high compr. Corsa X16XE 80,00 |
|
|
|
Smidda Wössner kolvar finns i
tre
dimensioner till16V motorn, tyvärr inga plana till den
äldre 8V motorn. De har dock samma borrning,
kompressionshöjd samt kolvbult. 16V kolven har en kupol
som är massiv, den går att svarva bort. Ventiluttagen
får man acceptera, de blir kvar.
Bilden visar en Omega kolv, alldeles utmärkt även den
men det är alltid leveransproblem så vi använder Wössner,
lika fina och dessutom levererar de oftast direkt. |
|
|
|
|
|
05-14-620 |
Kolvsats smidd turbo Opel Z16 LER 79,00 |
|
Piston kit turbo Opel Z16 LER 79.00 |
|
|
05-14-625 |
Kolvsats smidd turbo Opel Z16 LER 79,50 |
|
Piston kit turbo Opel Z16 LER 79.50 |
|
|
05-14-630 |
Kolvsats smidd turbo Opel Z16 LER 80.00 |
|
Piston kit turbo Opel Z16 LER 80.00 |
|
|
|
KAMTRANSMISSION/CAM TRANSMISSION |
08-02-721 |
Oljepumpsdrev, sats inner och ytter i stål. Tål höga varv utan
att spika sönder. |
|
Oilpumpgears, set of outher/inner gears made from high quality
steel, will not crack. |
|
|
|
|
|
|
08-10-055 |
Kamdrev justerbart Corsa 8V/1300 |
|
Vernier Sprocket Corsa 8V/1300 |
|
|
08-10-056 |
Kamdrev justerbart Corsa 8V/1600 |
|
Vernier Sprocket Corsa 8V/1600 |
|
|
|
Justerbara kamdrev är
skönt att ha då man skall ställa in kamtider! Korrekt
inställning är ju en förutsättning för att kambytet
skall ge den effektökning som utlovas. Lika viktigt är
att frigången mellan ventiler och kolv räcker till och
då är det återigen viktigt att inställningen är korrekt.
|
|
|
|
08-10-060 |
Kamdrev sats justerbara 16V/X16XE |
|
Vernier Sprockets pair 16V/X16XE |
|
|
|
TOPPLOCK/CYLINDRE HEAD |
10-05-900 |
Ventilfjäder hårdare Corsa 8V |
|
Valve spring Corsa 8V single harder |
|
|
10-05-860 |
Ventilfjäder hårdare Corsa 16V |
|
Valve spring single harder Corsa X16XE |
|
|
10-06-300 |
Ventilbricka spec Corsa 8V |
|
Top Retainer spec. Corsa 8V |
|
|
10-06-520 |
Ventilbricka spec Corsa 16V |
|
Top Retainer spec. Corsa X16XE |
|
|
10-07-600 |
Underläggsbricka avgasfj. Corsa 8V |
|
Underlay washer exh. Spring Corsa 8V |
|
|
|
Mekanisk
ventiltryckare som ersätter original hydraullyftare. Pressas ner
i original lyftarhål efter förvärmning av toppen. Ett hål borras
genom flänsen ner i toppen och ett expanderstift monteras så att
lyftaren inte kan snurra då man justerar ventilerna, skruvarna
går ganska trögt. Ventiljustering sker med en insex nyckel
genom ett hål i vipparmen.
Den här satsen tryckare skall användas tillsammans med kamaxlar |
|
gjorda för mekaniska tryckare, dom kamprofilerna har en ramp
vilket hydraulprofiler saknar. För tävlingsbruk rekommenderas
definitivt denna lösning, hydraullyftare blir mjuka då man kör
länge på höga varv, luftbubblor som uppstår i motoroljan hamnar
i lyftarna som "punkterar" och förutom att man tappar kamtider
och lyft oftast resulterar i att vipparmen eller armarna lämnar
sin plats och orsakar stor skada på topp och kam då de far runt
under ventilkåpan...
|
|
10-07-610 |
Underläggsbricka insug Corsa 8V |
|
Underlay washer inlet Spring Corsa 8V |
|
|
10-10-500 |
Ventilfjädersats Opel Corsa 8V
innehåller fjädrar, v-brickor, underl. brickor samt Lash pads |
|
Spring Kit Corsa X16XE include Springs+Tops+Washers+spec+Lash Pads |
|
|
10-15-601 |
Styrbricka vipparm C20NE spec 3.2 mm |
|
Lash pad 3.2 mm for Cams with smaller base Circle. |
|
|
10-19-752 |
Sats mek. ventillyftare C20NE
sats med 8 lyftare, justeras med insex nyckel (vippa 10-19-920) |
|
Set of 8 Solid Lifters OHC, adjustable with Allen Key |
|
|
|
Ventiltryckare för
mekaniska kamprofiler och de mer avancerade motorerna.
För att kunna ha högre ventillyft än ca 11 mm på krävs ventilfjäderbrickor som ökar
inspänningslängden för ventilfjädern, 2.2 mm på dessa
brickor. Skulle original ventilfjäder monteras med den
längre inspänningslängden skulle fjädertrycket bli för
lågt. Därför behövs även andra fjädrar.
Ventilfjäderbrickan har en styrkant som passar
justerbrickor från SAAB, de finns i sortiment med steg
om 0,025 mm, det går därmed att justera spelet på ett
smidigt sätt. Alla dessa delar är tillverkade i bästa
tänkbara material.
|
|
|
|
10-19-860 |
Ventillyftare mekanisk X16XE |
|
Solid Lifter XE engines (Bucket) |
|
|
10-19-910 |
Vipparm C16SE |
|
Rocker arm OCH engines |
|
|
10-19-920 |
Vipparm C16SE med hål just. mek |
|
Rocker arm OCH with hole for Allen Key |
|
Specialventiler i racing kvalitet. Finns två storlekar av insug
respektive avgasventiler.
Det förekommer olika längder men den vanligaste är 101,1 mm. |
12-22-700 |
Ventil insug Corsa 1600/8V 38 mm spec. |
|
Valve, inlet Corsa C16SE 38 mm mm. |
|
12-22-702 |
Ventil insug Corsa 1600/8V 39 mm spec. |
|
Valve, inlet Corsa C16SE 38 mm mm. |
|
|
12-22-900 |
Ventil avgas Corsa 1600/8V 30 mm spec. |
|
Valve, exhaust Corsa C16SE 30 mm.
|
|
|
12-22-902 |
Ventil avgas Corsa 1600/8V 30,8 mm spec. |
|
Valve, exhaust Corsa C16SE 30.8
mm. |
|
|
12-22-903 |
Ventil avgas Corsa 1600/8V 31,8 mm spec |
|
Valve, exhaust Corsa C16SE 31.8
mm.
|
|
|
12-34-000 |
Ventilstyrning brons Corsa C16SE 7 X 11.0 mm |
|
Bronze valve guide Corsa 7 x 11 mm |
|
|
|
SPJÄLLHUS-BRÄNSLE/THROTTLE BODIES-FUEL
|
Fyra separate spjällhus med tillhörande insugningsrör gör det
möjligt att få en absolut rak kanal,
man behöver inte ta hänsyn
till avstånd mellan cylindrar till skillnad mot "vanliga" spjällhus
som
har samma delning som Weber DCOE. Lite effekt att
tjäna, lite dyrare.
Artikelnummer 14-02-610
säljes per styck + tillbehör och ett speciellt
insugningsrör, 17-01-512.
|
14-02-600 |
Jenvey Spjällhus 45, sats inkl bränsle rör |
|
Jenvey thr. Bodies 45 mm incl Fuel Rail. |
|
|
14-02-610 |
Jenvey singelspjällhus 45 mm |
|
Jenvey single thr. Body 45 mm (4 required for 4 cyl.) |
|
|
14-02-615 |
Mont. sats singel spjällhus 4 x 45 mm |
|
Assembly kit thr. bodies 4 x 45 mm |
|
|
14-02-616 |
Bränslerör singel spjällhus 4 x 45 mm |
|
Fuel rail single thr. Bodies 4 x 45 mm |
|
|
14-02-700 |
Jenvey spjälljus 48, sats inkl br. rör |
|
Jenvey thr. Bodies 48 mm incl Fuel Rail. |
|
|
14-02-810 |
Potentiometer Motec till Jenvey spjällhu |
|
Thr. Pot Motec 3-way mintimer for Jenvey |
|
|
14-13-000 |
Insugningstratt 45, längd 40 mm |
|
Air Hornt 45/40 mm |
|
|
14-13-010 |
Insugningstratt 45, längd 90 mm |
|
Air Horn 45/90 mm |
|
|
14-13-020 |
Insugningstratt 45, längd 120 mm |
|
Air Horn 45/120mm |
|
|
14-13-030 |
Insugningstratt 48, längd 40 mm |
|
Air Horn 48/40mm |
|
|
14-13-040 |
Insugningstratt 48, längd 60 mm |
|
Air Horn 48/60mm |
|
|
14-13-050 |
Insugningstratt 48, längd 90 mm |
|
Air Horn 48/90mm |
|
|
14-13-060 |
Insugningstratt 48, längd 120 mm |
|
Air Horn 48/120mm |
|
|
15-12-100 |
Bränslepump Calibra T orig. |
|
Fuel Pump Calibra Turbo |
|
|
15-14-800 |
Bränsletrycksreg. justerbar |
|
Fuel pressure regulator adjustable |
|
|
15-15-100 |
Bränsletrycksreg. justerbar OHC |
|
Fuel pressure regulator adjustable |
|
|
15-15-405 |
Insprutare Bosch 340 cc/min |
|
Injector >12 ohm 340 cc/min. |
|
|
|
INSUGNINGSRÖR/INLET MANIFOLDS |
17-01-500 |
Insugningsrör 2 X DCOE Corsa 8V (C16SE) |
|
Inlet manifold C16SE |
|
|
17-01-510 |
Insugningsrör 2 X DCOE Corsa X16XE (till 14-02-600) |
|
Inlet manifold 2 x DCOE X16XE
(for 14-02-600) |
|
|
17-01-512 |
Ins.rör Opel X16XE 4 x single 45 mm (till 14-02-610) |
|
Inlet manifold 4 x single
throotte bodies X16XE (for 14-02-610). |
|
|
|
EXTRAKTORGRENRÖR/TUBE MANIFOLDS |
|
Extraktorgrenrör till
8V motorn.
Ger
ca 7-8 hk på en std motor, ofta lite lägre förbrukning
och allmänt piggare motor. Tillverkade i rostfritt
material, Tüv godkända.
Det finns samma typ av
rör till de allra flesta Opelmodeller, se avsnittet
GRENRÖR. |
|
|
|
|
INSPRUTNINGSSYSTEM/MANAGMENT SYSTEMS |
|
SE KAPITLET MBE PÅ STARTSIDAN - SEE MBE
CHAPTER ON STARTPAGE |
|
|
|
KAMAXLAR/CAMSHAFTS
|
Det här med fjädrar och brickor till OHC motorerna (8V med enkel
kam och vipparmar) är inte helt enkelt.
Till de mildaste sportkammarna fungerar det bra
med originaldelar. Till de halv-vassa kammarna som exempelvis Z9
går det bra
med bara en enkel hårdare fjäder.
När vi kommer till de vassaste kammarna som exempelvis Y26 går
det inte att bibehålla original bascirkel på kammen, med det
höga lyftet på nocken blir den högre än kammens ramlager och
kammen går därmed inte
att montera. Vi måste därför slipa dem med mindre bascirkel. Då
får vipparmen en annan vinkel och därmed
ett annat utväxlingsförhållande. Ju mer vi minskar bascirkeln,
desto högre lyft får vi. I och med att ventilerna sitter mot
varandra, avgas på ena sidan, insug på den andra påverkas även
overlapet.
Vi har därför utvecklat en standard för att kontroll på vad som
händer. För den mindre bascirkeln gäller att det
så kallade lash-padset (styrbrickan) skall vara 0,7 mm tjockare
än original. För kammar med över 12 mm lyft skall andra längre
ventilfjädrar användas tillsammans med nya styrbrickor och
ventilfjäderbrickor.
Det finns olika satser beroende på vilken motor det gäller, se
kamaxelkapitlet, där står vilka kammar som kräver vad.Viktigt är
hur mycket ventilernas skaft ligger över toppens överplan. Vi
justerar ventillängderna och mäter med en jigg, det skall vara
14,0 mm med några hundradelars tolerans. Du som jagar pris på
billig renovering, se till att han som gör det känner till
detta. Annars kommer bilen att gå sämre än vad den gjorde från
början.
|