CORSA A + B



Artiklarna i detta kapitel är endast specialdelar. I webshopen hittar du alla standarddelar till motor och kaross.
 

 

Items listed below are ENEM Special parts.  For standard parts, enter the Webshop.

 

MOTORBLOCK/ENGINE BLOCK
04-04-100 Vevstaksbult ARP 12.9
ARP Rod Bolts 12.9
 
04-02-500 Vevstakar smidda sats Corsa 1600
Con Rods 2.0/XE forged H-profile
 
Längd 129.75, 18,0 Bult
Length 129.75, 18,0 mm Pin

 

 
 
KOLVAR/PISTONS
05-14-600 Kolvsats smidd högk. Corsa 16V X16XE 79,00
Piston kit high compr. Corsa X16XE 79,00
 
05-14-605 Kolvsats smidd högk. Corsa 16V X16XE 79,50
Piston kit high compr. Corsa X16XE 79,50
 
05-14-610 Kolvsats smidd högk. Corsa 16V X16XE 80,00
Piston kit high compr. Corsa X16XE 80,00
 
Smidda Wössner kolvar finns i tre dimensioner till16V motorn, tyvärr inga plana till den äldre 8V motorn. De har dock samma borrning, kompressionshöjd samt kolvbult. 16V kolven har en kupol som är massiv, den går att svarva bort. Ventiluttagen får man acceptera, de blir kvar.
Bilden visar en Omega kolv, alldeles utmärkt även den men det är alltid leveransproblem så vi använder Wössner, lika fina och dessutom levererar de oftast direkt.
 
 
05-14-620 Kolvsats smidd turbo Opel Z16 LER 79,00
Piston kit turbo Opel Z16 LER 79.00
 
05-14-625 Kolvsats smidd turbo Opel Z16 LER 79,50
Piston kit turbo Opel Z16 LER 79.50
 
05-14-630 Kolvsats smidd turbo Opel Z16 LER 80.00
Piston kit turbo Opel Z16 LER 80.00
 
KAMTRANSMISSION/CAM TRANSMISSION
08-02-721 Oljepumpsdrev, sats inner och ytter i stål. Tål höga varv utan att spika sönder.
Oilpumpgears, set of outher/inner gears made from high quality steel, will not crack.
   
 
   
08-10-055 Kamdrev justerbart Corsa 8V/1300
Vernier Sprocket Corsa 8V/1300
 
08-10-056 Kamdrev justerbart Corsa 8V/1600
Vernier Sprocket Corsa 8V/1600
 
Justerbara kamdrev är skönt att ha då man skall ställa in kamtider! Korrekt inställning är ju en förutsättning för att kambytet skall ge den effektökning som utlovas. Lika viktigt är att frigången mellan ventiler och kolv räcker till och då är det återigen viktigt att inställningen är korrekt. 
 
 
08-10-060 Kamdrev sats justerbara 16V/X16XE
Vernier Sprockets pair 16V/X16XE
 
TOPPLOCK/CYLINDRE HEAD
10-05-900 Ventilfjäder hårdare Corsa 8V
Valve spring Corsa 8V single harder
 
10-05-860 Ventilfjäder hårdare Corsa 16V
Valve spring single harder Corsa X16XE 
 
10-06-300 Ventilbricka spec Corsa 8V
Top Retainer spec. Corsa 8V
 
10-06-520 Ventilbricka spec Corsa 16V
Top Retainer spec. Corsa X16XE
 
10-07-600 Underläggsbricka avgasfj. Corsa 8V
Underlay washer exh. Spring Corsa 8V
 
Mekanisk ventiltryckare som ersätter original hydraullyftare. Pressas ner i original lyftarhål efter förvärmning av toppen. Ett hål borras genom flänsen ner i toppen och ett expanderstift monteras så att lyftaren inte kan snurra då man justerar ventilerna, skruvarna går ganska trögt. Ventiljustering sker med en insex nyckel genom ett hål i vipparmen.

Den här satsen tryckare skall användas tillsammans med kamaxlar
gjorda för mekaniska tryckare, dom kamprofilerna har en ramp vilket hydraulprofiler saknar. För tävlingsbruk rekommenderas definitivt denna lösning, hydraullyftare blir mjuka då man kör länge på höga varv, luftbubblor som uppstår i motoroljan hamnar i lyftarna som "punkterar" och förutom att man tappar kamtider och lyft oftast resulterar i att vipparmen eller armarna lämnar sin plats och orsakar stor skada på topp och kam då de far runt under ventilkåpan...  


10-07-610 Underläggsbricka insug Corsa 8V
Underlay washer inlet Spring Corsa 8V
 
10-10-500 Ventilfjädersats Opel Corsa 8V innehåller fjädrar, v-brickor, underl. brickor samt Lash pads
Spring Kit Corsa X16XE  include Springs+Tops+Washers+spec+Lash Pads
 
10-15-601 Styrbricka vipparm C20NE spec 3.2 mm
Lash pad 3.2 mm for Cams with smaller base Circle.
 
10-19-752 Sats mek. ventillyftare C20NE sats med 8 lyftare, justeras med insex nyckel (vippa 10-19-920)
Set of 8 Solid Lifters OHC, adjustable with Allen Key 
 
Ventiltryckare för mekaniska kamprofiler och de mer avancerade motorerna. För att kunna ha högre ventillyft än ca 11 mm på krävs ventilfjäderbrickor som ökar inspänningslängden för ventilfjädern, 2.2 mm på dessa brickor. Skulle original ventilfjäder monteras med den längre inspänningslängden skulle fjädertrycket bli för lågt. Därför behövs även andra fjädrar. Ventilfjäderbrickan har en styrkant som passar justerbrickor från SAAB, de finns i sortiment med steg om 0,025 mm, det går därmed att justera spelet på ett smidigt sätt. Alla dessa delar är tillverkade i bästa tänkbara material.  

 

 

 

 
10-19-860 Ventillyftare mekanisk X16XE
Solid Lifter XE engines (Bucket)
 
10-19-910 Vipparm C16SE
Rocker arm OCH engines
 
10-19-920 Vipparm C16SE med hål just. mek
Rocker arm OCH with hole for Allen Key

Specialventiler i racing kvalitet. Finns två storlekar av insug respektive avgasventiler.
Det förekommer olika längder men den vanligaste är 101,1 mm.
12-22-700 Ventil insug Corsa 1600/8V 38 mm spec.
Valve, inlet Corsa C16SE 38 mm mm.
12-22-702 Ventil insug Corsa 1600/8V 39 mm spec.
Valve, inlet Corsa C16SE 38 mm mm.
 
12-22-900 Ventil avgas Corsa 1600/8V 30 mm spec.
Valve, exhaust Corsa C16SE 30 mm.
 
12-22-902 Ventil avgas Corsa 1600/8V 30,8 mm spec.
Valve, exhaust Corsa C16SE 30.8 mm.
 
12-22-903 Ventil avgas Corsa 1600/8V 31,8 mm spec
  Valve, exhaust Corsa C16SE 31.8 mm.
   
12-34-000 Ventilstyrning brons Corsa C16SE 7 X 11.0 mm
Bronze valve guide Corsa 7 x 11 mm
 
SPJÄLLHUS-BRÄNSLE/THROTTLE BODIES-FUEL
 
Fyra separate spjällhus med tillhörande insugningsrör gör det möjligt att få en absolut rak kanal,
man behöver inte ta hänsyn till avstånd mellan cylindrar till skillnad mot "vanliga" spjällhus som
har samma delning som Weber DCOE. Lite effekt att tjäna, lite dyrare.
Artikelnummer 14-02-610 säljes per styck + tillbehör och ett speciellt insugningsrör, 17-01-512.

 
14-02-600 Jenvey Spjällhus 45, sats inkl bränsle rör
Jenvey thr. Bodies 45 mm incl Fuel Rail.
 
14-02-610 Jenvey singelspjällhus 45 mm
Jenvey single thr. Body 45 mm (4 required for 4 cyl.)
 
14-02-615 Mont. sats singel spjällhus 4 x 45 mm
Assembly kit thr. bodies 4 x 45 mm
 
14-02-616 Bränslerör singel spjällhus 4 x 45 mm
Fuel rail single thr. Bodies 4 x 45 mm
 
14-02-700 Jenvey spjälljus 48, sats inkl br. rör
Jenvey thr. Bodies 48 mm incl Fuel Rail.
 
14-02-810 Potentiometer Motec till Jenvey spjällhu
Thr. Pot Motec 3-way mintimer for Jenvey
 
14-13-000 Insugningstratt 45, längd 40 mm
Air Hornt 45/40 mm
 
14-13-010 Insugningstratt 45, längd 90 mm
Air Horn 45/90 mm
 
14-13-020 Insugningstratt 45, längd 120 mm
Air Horn 45/120mm
 
14-13-030 Insugningstratt 48, längd 40 mm
Air Horn 48/40mm
 
14-13-040 Insugningstratt 48, längd 60 mm
Air Horn 48/60mm
 
14-13-050 Insugningstratt 48, längd 90 mm
Air Horn 48/90mm
 
14-13-060 Insugningstratt 48, längd 120 mm
Air Horn 48/120mm
 
15-12-100 Bränslepump Calibra T orig.
Fuel Pump Calibra Turbo
 
15-14-800 Bränsletrycksreg. justerbar
Fuel pressure regulator adjustable
 
15-15-100 Bränsletrycksreg. justerbar OHC
Fuel pressure regulator adjustable
 
15-15-405 Insprutare Bosch 340 cc/min
Injector >12 ohm 340 cc/min.
 

INSUGNINGSRÖR/INLET MANIFOLDS
17-01-500 Insugningsrör 2 X DCOE Corsa 8V (C16SE)
Inlet manifold C16SE
 
17-01-510 Insugningsrör 2 X DCOE Corsa X16XE (till 14-02-600)
Inlet manifold 2 x DCOE X16XE (for 14-02-600)
 
17-01-512 Ins.rör Opel X16XE 4 x single 45 mm (till 14-02-610)
Inlet manifold 4 x  single throotte bodies X16XE (for 14-02-610).
 
EXTRAKTORGRENRÖR/TUBE MANIFOLDS


Extraktorgrenrör till 8V motorn. 
Ger ca 7-8 hk på en std motor, ofta lite lägre förbrukning och allmänt piggare motor. Tillverkade i rostfritt material, Tüv godkända.

Det finns samma typ av rör till de allra flesta Opelmodeller, se avsnittet GRENRÖR.

 

 

 

 

 

 

 
INSPRUTNINGSSYSTEM/MANAGMENT SYSTEMS
SE KAPITLET MBE PÅ STARTSIDAN - SEE MBE CHAPTER ON STARTPAGE
 
KAMAXLAR/CAMSHAFTS
 
Det här med fjädrar och brickor till OHC motorerna (8V med enkel kam och vipparmar) är inte helt enkelt.
Till de mildaste sportkammarna fungerar det bra
med originaldelar. Till de halv-vassa kammarna som exempelvis Z9 går det bra
med bara en enkel hårdare fjäder.
När vi kommer till de vassaste kammarna som exempelvis Y26 går det inte att bibehålla original bascirkel på kammen, med det höga lyftet på nocken blir den högre än kammens ramlager och kammen går därmed inte
att montera. Vi måste därför slipa dem med mindre bascirkel. Då får vipparmen en annan vinkel och därmed
ett annat utväxlingsförhållande. Ju mer vi minskar bascirkeln, desto högre lyft får vi. I och med att ventilerna sitter mot varandra, avgas på ena sidan, insug på den andra påverkas även overlapet.

Vi har därför utvecklat en standard för att kontroll på vad som händer. För den mindre bascirkeln gäller att det
så kallade lash-padset (styrbrickan) skall vara 0,7 mm tjockare än original. För kammar med över 12 mm lyft skall andra längre ventilfjädrar användas tillsammans med nya styrbrickor och ventilfjäderbrickor.
Det finns olika satser beroende på vilken motor det gäller, se kamaxelkapitlet, där står vilka kammar som kräver vad.Viktigt är hur mycket ventilernas skaft ligger över toppens överplan. Vi justerar ventillängderna och mäter med en jigg, det skall vara 14,0 mm med några hundradelars tolerans. Du som jagar pris på billig renovering, se till att han som gör det känner till detta. Annars kommer bilen att gå sämre än vad den gjorde från början.  

  
  OHC 13/1600/8V           
KOD/CODE 1=1000-5000  2= 2000-6000 3=2500-6500 4=3000-7500 5=3500-8000 6=4000-  V/MIN - RPM
35-52-900 Opel OHC 13/1600 X13 254/105/11.0/0.9 2 HYD STD STD 0
35-53-000 Opel OHC 13/1600 Y4 264/107/10.7/1.4 2 HYD STD STD 0
35-53-001 Opel OHC 13/1600 Y10 260/110/11.2/1.1 2 HYD STD STD 0
35-53-010 Opel OHC 13/1600 Z11 284/111/9.9/2.0 3 HYD STD STD 0
35-53-020 Opel OHC 13/1600 Z9 292/108/11.7/2.9 4 HYD STD STD 0
35-53-080 Opel OHC 1600 Y26/Y16 324/105/12.7/4.7 6 10-19-752 10-10-500 Sats/Kit 0,25
35-53-090 Opel OHC 13/1600 Y16/Y24 320/107/12.5/4.1 5 10-19-752 10-10-500 Sats/Kit 0,25
35-53-100 Opel OHC 13/1600 X3 296/106/12.0/3.5 4 HYD 10-10-500 Sats/Kit 0
35-53-101 Opel OHC 13/1600 Y24 292/107/12.0/2.8 4 10-19-752 10-10-500 Sats/Kit 0,25
35-53-120 Opel OHC 13/1600 A2 316/105/12.2/4.4 5 HYD 10-10-500 Sats/Kit 0
             
  X14/16XE/Z18XE/16V          
35-53-050 Opel X16XE Grupp N Z52 2 HYD STD STD 0
35-53-055 Opel Z18X Z23/Z24240/244/9.2/10.5/104/0.9 2 HYD STD STD 0
35-53-060 Opel X16XE Z23 240/105/9.2/0.7 2 HYD STD STD 0
35-53-065 Opel X16XE Z37 288/106/10.6/2.8 3 HYD 10-05-860 STD 0
35-53-067 Opel X16XE Z17 276/107/10.8/2.3 3 10-19-860 10-05-860 10-06-520 0,25
35-53-068 Opel X16XE Z21 288/107/11.8/2.8   10-19-860 10-05-860 10-06-520 0,25
35-53-070 Opel X16XE Z20 292/107/11.1/2.8 4 10-19-860 10-05-860 10-06-520 0,25
35-53-075 Opel X16XE Z19 300/107/12.3/3.3 5 10-19-860 10-05-860 10-06-520 0,25
35-53-076 Opel X16XE Z32 300/108/12.9/4.1 6 10-19-860 10-05-860 10-06-520 0,25