|
MOTORBLOCK/ENGINE BLOCK |
02-06-600 |
Svänghjulsbult 12.9 Opel C20NE/XE/XE20XE |
|
ARP Fly Wheel Bolts 12.9 |
|
|
04-02-600 |
Vevstakar smidda sats 2.0/XE |
|
Con Rods 2.0/XE forged H-profile 143 mm, set of four. |
|
Smidda
vevstakar i H-profil, nu så billiga att det är dumt att
inte montera dem om du skall trimma
lite mer avancerat!
Levereras med ARP bult.
Kolvbult 21,0 mm. |
|
|
|
04-04-200 |
Vevstaksbult 12.9 C20NE/XE/XEV |
|
ARP Rod Bolts 12.9 C20NE/XE/XEV |
|
|
|
KOLVAR/PISTONS |
|
|
Smidda kolvar finns i olika dimensioner och av olika fabrikat.
C20XE motorn har 21,0 mm kolvbult,
C20NE har 20,0 mm. Till C20NE motorn tillverkas inga
högkompressionskolvar då efterfrågan är för liten. Ett bra
alternativ är att använda original C20XE kolvar eller plana
smidda 16V kolvar, finns bara 87.50.
Det blir högkompressionskolvar i C20NE
eftersom de är nästan plana. Original kolvarna är inte smidda men dimensionerade för
150 hk standard, det fungerar bra för effekter uppemot 200 hk.
|
05-16-465 |
Kolvsats Wössner Calibra C20LET 86.00 |
|
Piston kit C20LET Wössner C20LET bore 86.00 |
|
|
05-16-466 |
Kolvsats Wössner Calibra C20LET 86.50 |
|
Piston kit C20LET Wössner C20LET bore 86.50 |
|
|
05-16-467 |
Kolvsats Wössner Calibra C20LET 87.00 |
|
Piston kit C20LET Wössner C20LET bore 87.00 |
|
|
05-16-525 |
Kolvsats Wössner 3-ring Opel C20XE 86.00 |
|
Piston high compr. C20XE bore 86.00 |
|
|
|
Smidda högkompressionskolvar finns
i tre-rings utförande upp till 88,0 mm. Kupolen ger +
2,3 cm.
Dessutom finns en version med plan
topp men med de djupa ventiluttagen, endast i dimension
87,50 mm.
Slutligen en KitCar version med två ringar, endast i
dimension 88,00 mm. Till bormått 88,00 rekommenderar
Cometics packning för 88,00 mm cylinderdiameter. Kupolen
ger + 0,3 cm.
|
|
|
|
05-16-528 |
Kolvsats Wössner 3-ring Opel C20XE 86.50 |
|
Piston high compr. C20XE bore 86.50 |
|
|
05-16-530 |
Kolvsats Wössner 3-ring Opel C20XE 87.00 |
|
Piston high compr. C20XE bore 87.00 |
|
|
05-16-531 |
Kolvsats Wössner 3-ring Opel C20XE 87.50 |
|
Piston high compr. C20XE bore 87.50 |
|
|
05-16-532 |
Kolvsats Wössner 3-ring Opel C20XE 88.00 |
|
Piston high compr. C20XE bore 88.00 |
|
|
|
KAMTRANSMISSION/CAM TRANSMISSION |
08-02-720 |
Oljepumpsdrev stål 2.0 NE/XE, sats |
|
Oil pump Gears 2.0/NE/XE, kit
|
Sats med inner och ytterdrev till
oljepumpen tillverkade i stål. Det är ett välbekant problem att
de sintrade
originaldreven går sönder då man kör mycket på högre
varv. Har du tur märker du att reduceringen fastnat,
dåligt
oljetryck. Har du otur blir det haveri. |
|
|
08-10-080 |
Kamdrev justerb. C20NE 2.0 -93 (8V) |
|
Vernier Sprocket 2.0NE -93 |
|
|
08-10-082 |
Kamdrev justerb. C20XE LN/ 2.0 93- (16V) |
|
Vernier Sprocket 2.0XE/LN 93- |
|
|
08-10-110 |
Kamdrev justerb. C20NE LN/ 2.0 93- (8V) |
|
Vernier Sprocket 2.0NE/LN 93- |
|
|
08-10-100 |
Kamdrev justerb. 2 st C20XE -92 (16V) |
|
Vernier Sprockets pair C20XE -92 |
|
|
|
|
Justerbara kamdrev är
skönt att ha då man skall ställa in kamtider! Korrekt
inställning är ju en förutsättning för att kambytet
skall ge den effektökning som utlovas. Lika viktigt är
att frigången mellan ventiler och kolv räcker till och
då är det återigen viktigt att inställningen är korrekt.
Astra C20XE har två typer
av drev, runda kugg eller mer kantiga (LN motorn). Kolla
din gamla originaldrev innan du beställer. Detsamma
gäller C20NE, de sista 8V motorerna (-94) hade kantiga
kugg även de. |
|
|
|
08-10-115 |
Kamdrev justerb. 2 st X20XEV Ecotec (16V) |
|
Vernier Sprockets pair X20XEV |
|
|
|
TOPPLOCK/CYLINDRE HEAD |
10-05-820 |
Ventilfjäder hårdare C20NE |
|
Valve spring C20NE single harder |
|
|
10-05-860 |
Ventilfjäder hårdare 1.6/2.0 XE/16V |
|
Valve spring single harder 1.6/2.0/2.2 XE engines |
|
|
10-06-530 |
Ventilbricka spec X20XEV 2.0/16V (6 mm) |
|
Top Retainer spec. steel X20XEV |
|
|
10-06-550 |
Ventilbricka spec C20XE |
|
Top Retainer spec. steel C20XE |
|
|
10-07-600 |
Underläggsbricka avgasfj. C20NE |
|
Underlay washer exh. Spring C20NE |
|
|
10-07-610 |
Underläggsbricka insug C20NE |
|
Underlay washer inlet Spring C20NE |
|
|
10-10-600 |
Ventilfjädersats Opel C20NE |
|
Spring Kit C20NE includeSprings+Tops+Washers+spec+Lash Pads |
|
|
10-15-601 |
Styrbricka vipparm C20NE spec 3.2 mm |
|
Lash pad 3.2 mm for Cams with smaller base Circle. |
|
|
10-19-750 |
Ventillyftare mekanisk C20NE |
|
Solid Lifter OHC, adjustable with Allen Key |
|
|
10-19-752 |
Sats mek. ventillyftare C20NE |
|
Set of 8 Solid Lifters OHC, adjustable with Allen Key |
|
Ventiltryckare för
mekaniska kamprofiler och de mer avancerade motorerna.
För att kunna ha högre ventillyft än ca 11 mm på C20XE
motorn krävs ventilfjäderbrickor som ökar
inspänningslängden för ventilfjädern, 2.2 mm på dessa
brickor. Skulle original ventilfjäder monteras med den
längre inspänningslängden skulle fjädertrycket bli för
lågt. Därför behövs även andra fjädrar.
Ventilfjäderbrickan har en styrkant som passar
justerbrickor från SAAB, de finns i sortiment med steg
om 0,025 mm, det går därmed att justera spelet på ett
smidigt sätt. Alla dessa delar är tillverkade i bästa
tänkbara material. |
|
|
|
10-19-860 |
Ventillyftare mekanisk C20XE+X16XE+X20XEV |
|
Solid Lifter XE engines (Bucket) |
|
|
10-19-910 |
Vipparm C20NE |
|
Rocker arm OCH engines |
|
|
10-19-920 |
Vipparm C20NE med hål just. mek |
|
Rocker arm OCH with hole for Allen Key |
|
|
10-27-620 |
ARP pinnbultsats topp Opel 2.0 XE |
|
Stud Bolts + Nuts ARP C20XE Head |
|
|
12-31-500 |
Ventil insug 2.0/16V C20XE spec 34.0 mm |
|
Valve, inlet C20XE 34 mm forged |
|
|
12-33-500 |
Ventil avgas 2.0/16V C20XE spec 30.0 mm |
|
Valve, exhaust C20XE 30 mm forged |
|
|
12-33-510 |
Ventil avgas 2.0/16V C20XE/LET turbo special 31.0 mm |
|
Valve, exhaust C20XE7LET 31 mm turbo special |
|
|
12-33-515 |
Ventil avgas 2.0/16V C20XE/LET turbo special 32.0 mm |
|
Valve, exhaust C20XE7LET 32 mm turbo special |
|
|
12-34-000 |
Ventilstyrning brons C20XE 7 X 11.0 mm |
|
Bronze valve guide C20XE KS Head 7 x 11 mm |
|
|
12-35-000 |
Ventilstyrning brons C20XE 7 X 13.0 mm (tätningar 10-17-900) |
|
Bronze valve guide C20XE Cosworth Head 7 x 13 mm (Sealings
10-17-900) |
|
|
|
SPJÄLLHUS-BRÄNSLE/THROTTLE BODIES-FUEL |
14-02-600 |
Jenvey Spjällhus 45, sats inkl br. rör |
|
Jenvey thr. Bodies 45 mm incl Fuel Rail. |
|
|
14-02-615 |
Mont. sats singel spjällhus 4 x 45 mm |
|
Assembly kit thr. bodies 4 x 45 mm |
|
|
14-02-616 |
Bränslerör singel spjällhus 4 x 45 mm |
|
Fuel rail single thr. Bodies 4 x 45 mm |
|
|
14-02-700 |
Jenvey spjälljus 48, sats inkl br. rör |
|
Jenvey thr. Bodies 48 mm incl Fuel Rail. |
|
|
14-02-800 |
Jenvey spjälljus 50, sats inkl br. rör |
|
Jenvey thr. Bodies 50 mm incl Fuel Rail. |
|
|
14-02-810 |
Potentiometer Motec till Jenvey spjällhu |
|
Thr. Pot Motec 3-way mintimer for Jenvey |
|
|
14-13-000 |
Insugningstratt 45, längd 40 mm |
|
Air Hornt 45/40 mm |
|
|
14-13-010 |
Insugningstratt 45, längd 90 mm |
|
Air Horn 45/90 mm |
|
|
14-13-020 |
Insugningstratt 45, längd 120 mm |
|
Air Horn 45/120mm |
|
|
14-13-030 |
Insugningstratt 48, längd 40 mm |
|
Air Horn 48/40mm |
|
|
14-13-040 |
Insugningstratt 48, längd 60 mm |
|
Air Horn 48/60mm |
|
|
14-13-050 |
Insugningstratt 48, längd 90 mm |
|
Air Horn 48/90mm |
|
|
14-13-060 |
Insugningstratt 48, längd 120 mm |
|
Air Horn 48/120mm |
|
|
14-13-070 |
Insugningstratt 50, längd 93 mm |
|
Air Horn 50/93mm |
|
|
15-05-900 |
Omb sats parallella spjäll C20XE |
|
Mod. Kit parallell Butterfly's C20XE std Thr. Body |
|
|
15-12-100 |
Bränslepump Calibra T orig. |
|
Fuel Pump Calibra Turbo |
|
|
15-14-500 |
Bränsletrycksreg, progressiv för turbo/kompr. |
|
Fuel pressure regulator progressive (Turbo/Compr.) |
|
|
15-14-800 |
Bränsletrycksreg. justerbar |
|
Fuel pressure regulator adjustable |
|
|
15-15-100 |
Bränsletrycksreg. justerbar OHC |
|
Fuel pressure regulator adjustable |
|
|
15-15-405 |
Insprutare Bosch 340 cc/min |
|
Injector >12 ohm 340 cc/min. |
|
|
15-15-410 |
Insprutare Bosch 511 cc/min (3.8 Bar) |
|
Injector >12 ohm 511 cc/min. |
|
|
15-15-415 |
Insprutare >12 ohm 680 cc/min (3.0 Bar) |
|
Injector >12 ohm 680 cc/min. |
|
|
|
INSUGNINGSRÖR/INLET MANIFOLDS |
17-01-650 |
Insugningsrör 2 X DCOE C20NE |
|
Inlet Manifold 2 x DCOE 2.0/8V C20NE |
|
|
17-02-000 |
Insugningsrör 2 X DCOE C20XE |
|
Inlet Manifold 2 x DCOE 2.0/16V C20XE |
|
|
17-02-005 |
Ins.rör Opel C20XE 4 x 45 single |
|
Inlet Manifolds 4 x single Thr. Bodies C20XE |
|
|
17-40-000 |
Flowtec insugninsrör Astra G X20XEV-XER |
|
Flowtech Inlet Manifold Astra G X20XEV-XER |
|
|
|
PACKNINGAR/GASKETS |
19-10-550 |
Mellanläggsplatta stål C20XE/XEV/NE |
|
Distance plate, steel 1,0 mm (between Head Gaskets C20XE/XEV/NE) |
|
|
19-10-600 |
Toppackning stål/lamell C20XE/XEV/NE |
|
Head Gasket Steel 2.0XE engines
|
19-10-810 |
Cometic toppackning 88 x 2 mm, 2.0 XE motor |
|
Cometic Head Gasket 88 x 2 mm 2.0XE engines |
|
|
|
Stål lamellpackningen
kan användas till alla 2.0 XE motorer (16V). Den består av flera
tunna metallskikt som nitats tillsammans och är
betydligt starkare än andra packningar.
Cometic packningen är i första hand för dig som
ökat på cylindervolymen maximalt enligt vårt koncept som
beskrivs i början av kapitlet.
|
|
|
KOPPLINGAR/CLUTCHES |
20-13-300 |
Tryckplatta först/alum. Opel C20NE 265 Nm |
|
Clutch Plate Alloy C20NE 265 Nm |
|
|
20-13-310 |
Tryckplatta förstärkt Opel C20NE 265 Nm |
|
Clutch Plate C20NE 265 Nm |
|
|
20-13-315 |
Lamell sport Opel C20NE 24 spline |
|
Clutch Disc organic C20NE 24 splines |
|
|
20-13-320 |
Lamell sinter/stum Opel C20NE 24 spline +30% |
|
Clutch Disc Sinter C20NE 24 splines +30% |
|
|
20-20-000 |
Tryckplatta förstärkt Opel C20XE 330 Nm |
|
Clutch Plate C20XE 330 Nm |
|
|
20-21-000 |
Lamell sport Opel C20XE |
|
Clutch Disc sport/organic C20XE |
|
|
20-21-020 |
Lamell sinter/sport Opel C20XE +30% |
|
Clutch Disc sinter Torsion C20XE +30% |
|
|
20-21-030 |
Lamell sinter/stum Opel C20XE + 30% |
|
Clutch Disc sintre solid C20XE +30% |
|
Förstärkt tryckplatta och
lamell till Calibra turbo, svänghjulet med krans. Klarar
383 Nm med förstärkt organisk lamell, 498 om du använder
sinter lamellen 14 splines.
Turbomotorn behöver normalt inte varvas så högt varför
man kan använda en större tryckplatta för "gatubruk".
Gäller det racing, ja då är det nedanstående som gäller.
|
|
På mer högvarviga motorer strävar efter att få
vikten
så nära centrum som möjligt för att göra
momentarmen kortare, alltså mindre belastning på
bultarna som håller svänghjulet - och att få bättre
respons på motorn. Varför lätta svänghjulet om man
bultar dit en stor tung koppling? Lösningen blir en
liten tryckplatta med sinterlamell, en eller flera.
Tryckplattan är tillverkad i aluminium. Tryckringen,
alltså den del som pressar lamellen mot svänghjulet
finns i olika hårdhetsgrader. För det allra högsta
momentet, 550 Nm måste du använda stum sinterlamell
Du måste plansvarva
svänghjulet, svarva ett styrspår för tryckplattan, borra
en ny bultdelning och balansera om svänghjulet för att
kunna använda denna permanenta lösning. |
20-42-400 |
Lamell sinter/stum för F20 låda och F&S 200 mm tryckpl. |
|
Clutch Disc sintre solid for F20 box and F&S 200 Clutch. |
|
|
20-43-000 |
Tryckplatta exkl tryckring F&S 200 mm. |
|
Clutch plate exkl pressure ring F&S 200 mm. |
|
|
20-43-010 |
Tryckring 420 Nm till F&S 200 mm |
|
Pressure ring 420 Nm for F&S 200 mm. |
|
|
20-43-012 |
Tryckring 550 Nm till F&S 200 mm |
|
Pressure ring 550 Nm for F&S 200 mm. |
|
|
20-50-000 |
Tryckplatta Calibra turbo 383 Nm med lamell 20-52-000 |
|
Clutch plate
Calibra turbo 383 Nm with Disc 20-52-000 |
|
|
20-52-010 |
Lamell Calibra turbo, organisk 14 splines |
|
Clutch Disc,
organic |
|
|
20-52-015 |
Lamell Calibra T sinter belägg + 30% mer moment (498 Nm). |
|
Clutch Disc sintre,
+30% torque (498 Nm) |
|
|
|
INSPRUTNINGSSYSTEM/MANAGMENT SYSTEMS |
23-19-900 |
Induktiv givare vevaxel |
|
Inductive speed sensor |
|
|
23-20-000 |
Trottelpotentiometer C20XE |
|
Throttle pot C20XE 0-5V |
|
|
23-20-100 |
Kontakt Bosch 6-pin tr. pot |
|
Connector 6-pin to suit 23-20-100 |
|
|
23-20-500 |
Trottelpotentiometer 6-pin 2.0/8V C20NE |
|
Throttle pot C20NE 0-5V |
|
|
23-20-510 |
Trottelpotentiometer 3-stift X20XEV |
|
Throttle pot X20XEV 0-5V |
|
|
23-20-515 |
Trottelpotentiometer Motec 3-way minit. |
|
Throttle pot Motec for Jenvey thr bodies |
|
|
23-20-680 |
Tändspole direkttändning 4-cyl |
|
Valio Coil 4 cyl wasted spark |
|
|
Dubbeltändspole,
direkttändning, namnen är många.
Vad det handlar om är en
tändspole som ersätter fördelaren. Högspänningen går
direkt från spole till stift utan att ta omvägen via
rotor och fördelarlock. Uppladdningstiden kan väljas
längre då den "skjuter" två stift åt gången, hälften så
ofta. Den cylinder som inte är i kompressionsläge
påverkas inte, därav namnet "wasted spark", bortkastad
gnista...
Alla MBE system har
valfritt fördelare med tändspole eller "dubbelspole",
det är bara att klicka i vad du har. Likaså om du vill
använda tändspolens slutsteg när den har ett inbyggt,
eller ECU:ns inbyggda om den inte har något. Det
varierar med fabrikat och typ av spole. |
|
|
|
23-20-682 |
Kontakt till direktspole 4 cyl |
|
Connector for 23-20-682 |
|
|
23-20-690 |
Tändspole direkttändning 6-cyl V6 |
|
Ignition Coil 6 cyl wasted spark V6 |
|
|
23-20-720 |
Lufttempgivare MBE |
|
Air temp sensor MBE |
|
|
23-20-800 |
Vattentempgivare insp. Bosch |
|
Coolant temp sensor Bosch blue |
|
|
23-20-830 |
Tryckgivare atmosfär MBE |
|
Atm. pressure sensor MBE |
|
|
23-20-832 |
Kontakt till tryckgivare atmosfär |
|
Connector for 23-20-832 |
|
|
23-20-855 |
Reglerventil laddtryck SEM (elektronisk) |
|
Electronic control valve wasgate |
|
|
23-20-910 |
Tryckgivare 0-3.0 Bar absolut MBE |
|
Pressure sensor 0-3 Bar absolut pressure |
|
|
23-20-913 |
Kontakt till tryckgivare 0-3 Bar |
|
Connector for 23-20-913 |
|
|
23-21-015 |
Kontakt till ECU MBE A4 + komm. kontakt |
|
ECU Connector 9A4 + mapping plug |
|
|
|
|
En professionell
kabelhärva till ett MBE 967 insprutningssystem. Helt
vattentätt, smidigt och lätt. Närmare 20 års erfarenhet
av insprutningssystem och tuffa förhållanden har lärt
oss att krånglande elektronik nästan alltid kommer från
en dålig härva. Till MBE skräddarsys kabelhärvorna för
att passa den motor de skall användas till. Inga
multikontakter och bunt band som är den vanligaste
felkällan. |
|
|
|
23-21-930 |
Kabelhärva MBE 9A4 kmpl med relän |
|
Wiring Harness 9A4 cmpl with relays |
|
|
Styrenhet 9A4/9A8 för
både tändning och bränsle. Max 4 cylindrar, klarar det
allra mesta du kan behöva för en sugmotor. Systemet har
bränsle och tändningsmappar för varvtal-spjällvinkel
plus varvtal-tryck. Det innebär att du kan mappa en
turbo med lite vassare kammar med gott resultat om du
avstår elektronisk laddtrycksreglering. Vill du ha det
blir det MBE 9A8 som har ytterligare finesser för
överladdade motorer. |
|
|
|
23-22-655 |
Styrenhet MBE 9A4 |
|
ECU MBE 9A8 |
|
|
23-22-660 |
Styrenhet MBE 9A8 |
|
ECU MBE 9A8 |
|
|
23-44-000 |
Seriekabel/program MBE 5.5 (serie RS232) |
|
Com Cable + Easimap 5.5 CD (serial RS 232) |
|
|
23-44-010 |
Seriekabel/program MBE EM6, CAN CAN-USB komm. |
|
Com Cable + Easimap 6, CAN-USD Adapter |
|
|
23-45-000 |
Manöverdorn MBE 5.5 med 3 potentiom + kablage (serie RS232) |
|
Demand Box complete MBE 5.5 with Cables for Car and Dyno (serial
RS 232). |
|
|
23-45-010 |
Manöverdorn MBE 6.0 med 3 potentiom + kablage CAN-USB komm. |
|
Demand Box complete MBE EM6, CAN-USD Adapter |
|
|
|
|
|
|
|
TIPS FÖR C16NE, C20NE |
|
Det
här med fjädrar och brickor till OHC motorerna (8V med enkel kam
och vipparmar) är inte helt enkelt. Till de mildaste
sportkammarna fungerar det bra med originaldelar. Till de
halv-vassa kammarna som exempelvis Z9 går det bra med bara en
enkel hårdare fjäder.
När vi kommer till de vassaste kammarna som exempelvis Y26 går
det inte att bibehålla original bascirkel på kammen, med det
höga lyftet på nocken blir den högre än kammens ramlager och
kammen går därmed inte att montera. Vi måste därför slipa dem
med mindre bascirkel. Då får vipparmen en annan vinkel och
därmed ett annat utväxlingsförhållande. Ju mer vi minskar
bascirkeln, desto högre lyft får vi. I och med att ventilerna
sitter mot varandra, avgas på ena sidan insug på den andra
påverkas även overlapet.
Vi har därför utvecklat en
standard för att kontroll på vad som händer. För den mindre
bascirkeln gäller att det så kallade lash-padset (styrbrickan)
skall vara 0,7 mm tjockare än original. För kammar med över 12
mm lyft skall andra längre ventilfjädrar användas tillsammans
med nya styrbrickor och ventilfjäderbrickor. Det finns olika
satser beroende på vilken motor det gäller, se kamaxelkapitlet,
där står vilka kammar som kräver vad.
Viktigt är hur mycket
ventilernas skaft ligger över toppens överplan. Vi
justerar ventillängderna och mäter med en jigg, det skall vara
18,0 mm med några hundradelars tolerans. Du som jagar pris på
billig renovering, se till att han som gör det känner till
detta. Annars kommer bilen att gå sämre än vad den gjorde från
början.
|
KAMAXLAR/CAMSHAFTS - SE KAPITLET
KAMAXLAR PÅ STARTSIDAN. VÄLJ FABRIKAT.
CAMSHAFTS -
SEE CHAPTER ON THE STARTPAGE, SELECT BRANDNAME.
|
|
|
|
Till C20XE motorn
finns många kamaxlar och
därmed många kombinations möjligheter. Insugningskammen
är ofta inte densamma som på avgas. Man får oftast
bättre mellanregister utan att tappa på topp genom att
kombinera. Här följer en liten vägledning hur vi själva
graderar de lite vassare typerna som inte säljes i sats.
Generellt gäller att alla kammar nedan kräver special
ventilfjäderbrickor och fjädrar. De mekaniska även nya
ventiltryckare. Standard ventiluttag räcker inte, helst
bör man ha högkompressionskolvar. I nödfall går det att
fräsa tillräckligt djupt i originalkolvarna för de
mildaste kammarna.
I6 insug, I4 avgas.
Vassaste hydraulkammarna, rally där man inte vill kosta
på det allra värsta.
Z21 insug, Z17 avgas.
Mekaniska profiler som passar en snäll rallymotor eller
den vassa turbo eller kompressor motorn.
Z19 insug, Z20 avgas.
Mekaniska profiler med brett register till grupp A eller
KitCar med fritt insug.
Y18 insug, Z5 avgas.
Mekaniska profiler som fungerar väldigt bra i grupp A
med original insug och avgasgrenrör.
Z32 insug, Z28 avgas.
Mekaniska, lämpliga för motorer med fritt insug och
utblås.
Z8 insug, Z28 avgas.
Mekaniska, lite mer lyft på insug vilket kan ge några
hästar på de sista varven på en riktigt bra motor,
annars som Z32/Z28. Viktigt att säkerställa att det inte
bottnar, detta är max vad fjädrarna klarar.
V3 insug, Z28 avgas.
Mekaniska, den vassaste kammen med mer lyft på insug
vilket kan ge några hästar på de sista varven på en
riktigt bra motor, annars som Z32/Z28. Viktigt att
säkerställa att det inte bottnar, detta är mer än de
vanliga fjädrarna klarar, kräver sänkta fjäderbrunnar
och en innerfjäder.
|
|