CALIBRA VECTRA 

Artiklarna i detta kapitel är endast specialdelar. I webshopen hittar du alla standarddelar till motor och kaross.


Items listed below are ENEM Special parts. For standard parts, enter the Webshop

 

MOTORBLOCK/ENGINE BLOCK
02-06-600 Svänghjulsbult 12.9 Opel C20NE/XE/XE20XE
ARP Fly Wheel Bolts 12.9
 
04-02-600 Vevstakar smidda sats 2.0/XE
Con Rods 2.0/XE forged H-profile 143 mm, set of four.
Smidda vevstakar i H-profil, nu så billiga att det är dumt att inte montera dem om du skall trimma
lite mer avancerat! Levereras med ARP bult.
Kolvbult 21,0 mm.

 

 
04-04-200 Vevstaksbult 12.9 C20NE/XE/XEV
ARP Rod Bolts 12.9 C20NE/XE/XEV
 
KOLVAR/PISTONS
 







 

 


Smidda kolvar finns i olika dimensioner och av olika fabrikat. C20XE motorn har 21,0 mm kolvbult,
C20NE har 20,0 mm. Till C20NE motorn tillverkas inga högkompressionskolvar då efterfrågan är för liten. Ett bra alternativ är att använda original C20XE kolvar eller plana smidda 16V kolvar, finns bara 87.50.
Det blir högkompressionskolvar i C20NE eftersom de är nästan plana. Original kolvarna är inte smidda men dimensionerade för 150 hk standard, det fungerar bra för effekter uppemot 200 hk.
 

 

05-16-465 Kolvsats Wössner Calibra C20LET 86.00
Piston kit C20LET Wössner C20LET bore 86.00
 
05-16-466 Kolvsats Wössner Calibra C20LET 86.50
Piston kit C20LET Wössner C20LET bore 86.50
 
05-16-467 Kolvsats Wössner Calibra C20LET 87.00
Piston kit C20LET Wössner C20LET bore 87.00
 
05-16-525 Kolvsats Wössner 3-ring Opel C20XE 86.00
Piston high compr. C20XE bore 86.00
 
Smidda högkompressionskolvar finns i tre-rings utförande upp till 88,0 mm. Kupolen ger + 2,3 cm.

Dessutom finns en version med plan topp men med de djupa ventiluttagen, endast i dimension 87,50 mm.

Slutligen en KitCar version med två ringar, endast i dimension 88,00 mm. Till bormått 88,00 rekommenderar Cometics packning för 88,00 mm cylinderdiameter. Kupolen ger + 0,3 cm.    

 
05-16-528 Kolvsats Wössner 3-ring Opel C20XE 86.50
Piston high compr. C20XE bore 86.50
 
05-16-530 Kolvsats Wössner 3-ring Opel C20XE 87.00
Piston high compr. C20XE bore 87.00
 
05-16-531 Kolvsats Wössner 3-ring Opel C20XE 87.50
Piston high compr. C20XE bore 87.50
 
05-16-532 Kolvsats Wössner 3-ring Opel C20XE 88.00
Piston high compr. C20XE bore 88.00
   
  KAMTRANSMISSION/CAM TRANSMISSION
08-02-720 Oljepumpsdrev stål 2.0 NE/XE, sats
Oil pump Gears 2.0/NE/XE, kit
 
Sats med inner och ytterdrev till oljepumpen tillverkade i stål. Det är ett välbekant problem att de sintrade
originaldreven går sönder då man kör mycket på högre varv. Har du tur märker du att reduceringen fastnat,
dåligt oljetryck. Har du otur blir det haveri.
 
08-10-080 Kamdrev justerb. C20NE 2.0 -93 (8V)
Vernier Sprocket 2.0NE -93
 
08-10-082 Kamdrev justerb. C20XE LN/ 2.0 93- (16V)
Vernier Sprocket 2.0XE/LN 93-
 
08-10-110 Kamdrev justerb. C20NE LN/ 2.0 93- (8V)
Vernier Sprocket 2.0NE/LN 93-
 
08-10-100 Kamdrev justerb. 2 st C20XE -92   (16V)
Vernier Sprockets pair C20XE -92
 
Justerbara kamdrev är skönt att ha då man skall ställa in kamtider! Korrekt inställning är ju en förutsättning för att kambytet skall ge den effektökning som utlovas. Lika viktigt är att frigången mellan ventiler och kolv räcker till och då är det återigen viktigt att inställningen är korrekt. 
Astra C20XE har två typer av drev, runda kugg eller mer kantiga (LN motorn). Kolla din gamla originaldrev innan du beställer. Detsamma gäller C20NE, de sista 8V motorerna (-94) hade kantiga kugg även de.
 
08-10-115 Kamdrev justerb. 2 st X20XEV Ecotec (16V)
Vernier Sprockets pair X20XEV
 
TOPPLOCK/CYLINDRE HEAD
10-05-820 Ventilfjäder hårdare C20NE
Valve spring C20NE single harder
 
10-05-860 Ventilfjäder hårdare 1.6/2.0 XE/16V
Valve spring single harder 1.6/2.0/2.2 XE engines 
 
10-06-530 Ventilbricka spec X20XEV 2.0/16V (6 mm)
Top Retainer spec. steel X20XEV
 
10-06-550 Ventilbricka spec C20XE
Top Retainer spec. steel C20XE
 
10-07-600 Underläggsbricka avgasfj. C20NE
Underlay washer exh. Spring C20NE
 
10-07-610 Underläggsbricka insug C20NE
Underlay washer inlet Spring C20NE
 
10-10-600 Ventilfjädersats Opel C20NE
Spring Kit C20NE includeSprings+Tops+Washers+spec+Lash Pads
 
10-15-601 Styrbricka vipparm C20NE spec 3.2 mm
Lash pad 3.2 mm for Cams with smaller base Circle.
 
10-19-750 Ventillyftare mekanisk C20NE
Solid Lifter OHC, adjustable with Allen Key 
 
10-19-752 Sats mek. ventillyftare C20NE
Set of 8 Solid Lifters OHC, adjustable with Allen Key 
Ventiltryckare för mekaniska kamprofiler och de mer avancerade motorerna. För att kunna ha högre ventillyft än ca 11 mm på C20XE motorn krävs ventilfjäderbrickor som ökar inspänningslängden för ventilfjädern, 2.2 mm på dessa brickor. Skulle original ventilfjäder monteras med den längre inspänningslängden skulle fjädertrycket bli för lågt. Därför behövs även andra fjädrar. Ventilfjäderbrickan har en styrkant som passar justerbrickor från SAAB, de finns i sortiment med steg om 0,025 mm, det går därmed att justera spelet på ett smidigt sätt. Alla dessa delar är tillverkade i bästa tänkbara material.  
 
10-19-860 Ventillyftare mekanisk C20XE+X16XE+X20XEV
Solid Lifter XE engines (Bucket)
 
10-19-910 Vipparm C20NE
Rocker arm OCH engines
 
10-19-920 Vipparm C20NE med hål just. mek
Rocker arm OCH with hole for Allen Key
 
10-27-620 ARP pinnbultsats topp Opel 2.0 XE
Stud Bolts + Nuts ARP C20XE Head
 
12-31-500 Ventil insug 2.0/16V C20XE spec 34.0 mm
Valve, inlet C20XE 34 mm forged
 
12-33-500 Ventil avgas 2.0/16V C20XE spec 30.0 mm
Valve, exhaust C20XE 30 mm forged
 
12-33-510 Ventil avgas 2.0/16V C20XE/LET turbo special 31.0 mm
Valve, exhaust C20XE7LET 31 mm turbo special
 
12-33-515 Ventil avgas 2.0/16V C20XE/LET turbo special 32.0 mm
Valve, exhaust C20XE7LET 32 mm turbo special
 
12-34-000 Ventilstyrning brons C20XE 7 X 11.0 mm
Bronze valve guide C20XE KS Head 7 x 11 mm
 
12-35-000 Ventilstyrning brons C20XE 7 X 13.0 mm (tätningar 10-17-900)
Bronze valve guide C20XE Cosworth Head 7 x 13 mm (Sealings 10-17-900)
 
SPJÄLLHUS-BRÄNSLE/THROTTLE BODIES-FUEL
14-02-600 Jenvey Spjällhus 45, sats inkl br. rör
Jenvey thr. Bodies 45 mm incl Fuel Rail.
 
14-02-615 Mont. sats singel spjällhus 4 x 45 mm
Assembly kit thr. bodies 4 x 45 mm
 
14-02-616 Bränslerör singel spjällhus 4 x 45 mm
Fuel rail single thr. Bodies 4 x 45 mm
 
14-02-700 Jenvey spjälljus 48, sats inkl br. rör
Jenvey thr. Bodies 48 mm incl Fuel Rail.
 
14-02-800 Jenvey spjälljus 50, sats inkl br. rör
Jenvey thr. Bodies 50 mm incl Fuel Rail.
 
14-02-810 Potentiometer Motec till Jenvey spjällhu
Thr. Pot Motec 3-way mintimer for Jenvey
 
14-13-000 Insugningstratt 45, längd 40 mm
Air Hornt 45/40 mm
 
14-13-010 Insugningstratt 45, längd 90 mm
Air Horn 45/90 mm
 
14-13-020 Insugningstratt 45, längd 120 mm
Air Horn 45/120mm
 
14-13-030 Insugningstratt 48, längd 40 mm
Air Horn 48/40mm
 
14-13-040 Insugningstratt 48, längd 60 mm
Air Horn 48/60mm
 
14-13-050 Insugningstratt 48, längd 90 mm
Air Horn 48/90mm
 
14-13-060 Insugningstratt 48, längd 120 mm
Air Horn 48/120mm
 
14-13-070 Insugningstratt 50, längd 93 mm
Air Horn 50/93mm
 
15-05-900 Omb sats parallella spjäll C20XE
Mod. Kit parallell Butterfly's C20XE std Thr. Body
 
15-12-100 Bränslepump Calibra T orig.
Fuel Pump Calibra Turbo
 
15-14-500 Bränsletrycksreg, progressiv för turbo/kompr. 
Fuel pressure regulator progressive (Turbo/Compr.) 
 
15-14-800 Bränsletrycksreg. justerbar
Fuel pressure regulator adjustable
 
15-15-100 Bränsletrycksreg. justerbar OHC
Fuel pressure regulator adjustable
 
15-15-405 Insprutare Bosch 340 cc/min
Injector >12 ohm 340 cc/min.
 
15-15-410 Insprutare Bosch 511 cc/min (3.8 Bar)
Injector >12 ohm 511 cc/min.
 
15-15-415 Insprutare >12 ohm 680 cc/min (3.0 Bar)
Injector >12 ohm 680 cc/min.
 

INSUGNINGSRÖR/INLET MANIFOLDS
17-01-650 Insugningsrör 2 X DCOE C20NE
Inlet Manifold 2 x DCOE 2.0/8V C20NE
17-02-000 Insugningsrör 2 X DCOE C20XE
Inlet Manifold 2 x DCOE 2.0/16V C20XE
17-02-005 Ins.rör Opel C20XE 4 x 45 single
Inlet Manifolds 4 x single Thr. Bodies C20XE


17-40-000
Flowtec insugninsrör Astra G X20XEV-XER
Flowtech Inlet Manifold Astra G X20XEV-XER
 
PACKNINGAR/GASKETS
19-10-550 Mellanläggsplatta stål C20XE/XEV/NE
Distance plate, steel 1,0 mm (between Head Gaskets C20XE/XEV/NE)
 
19-10-600 Toppackning stål/lamell C20XE/XEV/NE
Head Gasket Steel 2.0XE engines
 
19-10-810 Cometic toppackning 88 x 2 mm, 2.0 XE motor
Cometic Head Gasket 88 x 2 mm 2.0XE engines
 
Stål lamellpackningen kan användas till alla 2.0 XE motorer (16V). Den består av flera tunna metallskikt som nitats tillsammans och är betydligt starkare än andra packningar.  
Cometic packningen är i första hand för dig som ökat på cylindervolymen maximalt enligt vårt koncept som beskrivs i början av kapitlet. 

 
KOPPLINGAR/CLUTCHES
20-13-300 Tryckplatta först/alum. Opel C20NE 265 Nm
Clutch Plate Alloy C20NE 265 Nm
 
20-13-310 Tryckplatta förstärkt Opel C20NE 265 Nm
Clutch Plate C20NE 265 Nm
 
20-13-315 Lamell sport Opel C20NE 24 spline
Clutch Disc organic C20NE 24 splines
 
20-13-320 Lamell sinter/stum Opel C20NE 24 spline +30%
Clutch Disc Sinter C20NE 24 splines +30%
 
20-20-000 Tryckplatta förstärkt Opel C20XE 330 Nm
Clutch Plate C20XE 330 Nm
 
20-21-000 Lamell sport Opel C20XE
Clutch Disc sport/organic C20XE
 
20-21-020 Lamell sinter/sport Opel C20XE +30%
Clutch Disc sinter Torsion C20XE +30%
 
20-21-030 Lamell sinter/stum Opel C20XE + 30%
Clutch Disc sintre solid C20XE +30%

Förstärkt tryckplatta och lamell till Calibra turbo, svänghjulet med krans. Klarar 383 Nm med förstärkt organisk lamell, 498 om du använder sinter lamellen 14 splines.
Turbomotorn behöver normalt inte varvas så högt varför man kan använda en större tryckplatta för "gatubruk".  Gäller det racing, ja då är det nedanstående som gäller.

 

 

 

 


På mer högvarviga motorer strävar efter att få vikten
så nära centrum som möjligt för att göra momentarmen kortare, alltså mindre belastning på bultarna som håller svänghjulet - och att få bättre respons på motorn. Varför lätta svänghjulet om man bultar dit en stor tung koppling? Lösningen blir en
liten tryckplatta med sinterlamell, en eller flera. Tryckplattan är tillverkad i aluminium. Tryckringen, alltså den del som pressar lamellen mot svänghjulet finns i olika hårdhetsgrader. För det allra högsta momentet, 550 Nm måste du använda stum sinterlamell

Du måste plansvarva svänghjulet, svarva ett styrspår för tryckplattan, borra en ny bultdelning och balansera om svänghjulet för att kunna använda denna permanenta lösning.

20-42-400 Lamell sinter/stum för F20 låda och F&S 200 mm tryckpl.
Clutch Disc sintre solid for F20 box and F&S 200 Clutch.
 
20-43-000 Tryckplatta exkl tryckring F&S 200 mm.
Clutch plate exkl pressure ring F&S 200 mm. 
 
20-43-010 Tryckring 420 Nm till F&S 200 mm
Pressure ring 420 Nm for F&S 200 mm.
 
20-43-012 Tryckring 550 Nm till F&S 200 mm
Pressure ring 550 Nm for F&S 200 mm.
 
20-50-000 Tryckplatta Calibra turbo 383 Nm med lamell 20-52-000
Clutch plate Calibra turbo 383 Nm with Disc 20-52-000
 
20-52-010 Lamell Calibra turbo, organisk 14 splines
Clutch Disc, organic
 
20-52-015 Lamell Calibra T sinter belägg + 30% mer moment (498 Nm).
Clutch Disc sintre, +30% torque (498 Nm)
 
INSPRUTNINGSSYSTEM/MANAGMENT SYSTEMS
23-19-900 Induktiv givare vevaxel
Inductive speed sensor
 
23-20-000 Trottelpotentiometer C20XE
Throttle pot C20XE 0-5V
 
23-20-100 Kontakt Bosch 6-pin tr. pot
Connector 6-pin to suit 23-20-100
 
23-20-500 Trottelpotentiometer 6-pin 2.0/8V C20NE
Throttle pot C20NE 0-5V
 
23-20-510 Trottelpotentiometer 3-stift X20XEV
Throttle pot X20XEV 0-5V
 
23-20-515 Trottelpotentiometer Motec 3-way minit.
Throttle pot Motec for Jenvey thr bodies
 
23-20-680 Tändspole direkttändning 4-cyl
Valio Coil 4 cyl wasted spark
Dubbeltändspole, direkttändning, namnen är många. Vad det handlar om är en tändspole som ersätter fördelaren. Högspänningen går direkt från spole till stift utan att ta omvägen via rotor och fördelarlock. Uppladdningstiden kan väljas längre då den "skjuter" två stift åt gången, hälften så ofta. Den cylinder som inte är i kompressionsläge påverkas inte, därav namnet "wasted spark", bortkastad gnista...

Alla MBE system har valfritt fördelare med tändspole eller "dubbelspole", det är bara att klicka i vad du har. Likaså om du vill använda tändspolens slutsteg när den har ett inbyggt, eller ECU:ns inbyggda om den inte har något. Det varierar med fabrikat och typ av spole.

 
23-20-682 Kontakt till direktspole 4 cyl
Connector for 23-20-682
 
23-20-690 Tändspole direkttändning 6-cyl V6
Ignition Coil 6 cyl wasted spark V6
 
23-20-720 Lufttempgivare MBE
Air temp sensor MBE
 
23-20-800 Vattentempgivare insp. Bosch
Coolant temp sensor Bosch blue
 
23-20-830 Tryckgivare atmosfär MBE
Atm. pressure sensor MBE
 
23-20-832 Kontakt till tryckgivare atmosfär
Connector for 23-20-832
 
23-20-855 Reglerventil laddtryck SEM (elektronisk)
Electronic control valve wasgate
 
23-20-910 Tryckgivare 0-3.0 Bar absolut MBE
Pressure sensor 0-3 Bar absolut pressure
 
23-20-913 Kontakt till tryckgivare 0-3 Bar
Connector for 23-20-913
 
23-21-015 Kontakt till ECU MBE A4 + komm. kontakt
ECU Connector 9A4 + mapping plug
 
En professionell kabelhärva till ett MBE 967 insprutningssystem. Helt vattentätt, smidigt och lätt. Närmare 20 års erfarenhet av insprutningssystem och tuffa förhållanden har lärt oss att krånglande elektronik nästan alltid kommer från en dålig härva. Till MBE skräddarsys kabelhärvorna för att passa den motor de skall användas till. Inga multikontakter och bunt band som är den vanligaste felkällan.
 
23-21-930 Kabelhärva MBE 9A4 kmpl med relän
Wiring Harness 9A4 cmpl with relays
 

Styrenhet 9A4/9A8 för både tändning och bränsle. Max 4 cylindrar, klarar det allra mesta du kan behöva för en sugmotor. Systemet har bränsle och tändningsmappar för varvtal-spjällvinkel plus varvtal-tryck. Det innebär att du kan mappa en turbo med lite vassare kammar med gott resultat om du avstår elektronisk laddtrycksreglering. Vill du ha det blir det MBE 9A8 som har ytterligare finesser för överladdade motorer.

 
23-22-655 Styrenhet MBE 9A4
ECU MBE 9A8
 
23-22-660 Styrenhet MBE 9A8
ECU MBE 9A8
 
23-44-000 Seriekabel/program MBE 5.5 (serie RS232)
Com Cable + Easimap 5.5 CD (serial RS 232)
 
23-44-010 Seriekabel/program MBE EM6, CAN  CAN-USB komm.
Com Cable + Easimap 6, CAN-USD Adapter
23-45-000 Manöverdorn MBE 5.5 med 3 potentiom + kablage (serie RS232)
Demand Box complete MBE 5.5 with Cables for Car and Dyno (serial RS 232).
 
23-45-010 Manöverdorn MBE 6.0 med 3 potentiom + kablage CAN-USB komm.
Demand Box complete MBE EM6, CAN-USD Adapter
 
 
TIPS FÖR C16NE, C20NE
Det här med fjädrar och brickor till OHC motorerna (8V med enkel kam och vipparmar) är inte helt enkelt. Till de mildaste sportkammarna fungerar det bra med originaldelar. Till de halv-vassa kammarna som exempelvis Z9 går det bra med bara en enkel hårdare fjäder.

När vi kommer till de vassaste kammarna som exempelvis Y26 går det inte att bibehålla original bascirkel på kammen, med det höga lyftet på nocken blir den högre än kammens ramlager och kammen går därmed inte att montera. Vi måste därför slipa dem med mindre bascirkel. Då får vipparmen en annan vinkel och därmed ett annat utväxlingsförhållande. Ju mer vi minskar bascirkeln, desto högre lyft får vi. I och med att ventilerna sitter mot varandra, avgas på ena sidan insug på den andra påverkas även overlapet.

Vi har därför utvecklat en standard för att kontroll på vad som händer. För den mindre bascirkeln gäller att det så kallade lash-padset (styrbrickan) skall vara 0,7 mm tjockare än original. För kammar med över 12 mm lyft skall andra längre ventilfjädrar användas tillsammans med nya styrbrickor och ventilfjäderbrickor. Det finns olika satser beroende på vilken motor det gäller, se kamaxelkapitlet, där står vilka kammar som kräver vad.

Viktigt är hur mycket ventilernas skaft  ligger över toppens överplan. Vi justerar ventillängderna och mäter med en jigg, det skall vara 18,0 mm med några hundradelars tolerans. Du som jagar pris på billig renovering, se till att han som gör det känner till detta. Annars kommer bilen att gå sämre än vad den gjorde från början.    


KAMAXLAR/CAMSHAFTS - SE KAPITLET KAMAXLAR PÅ STARTSIDAN. VÄLJ FABRIKAT.

CAMSHAFTS - SEE CHAPTER ON THE STARTPAGE, SELECT BRANDNAME.

   
Till C20XE motorn finns många kamaxlar och därmed många kombinations möjligheter. Insugningskammen är ofta inte densamma som på avgas. Man får oftast bättre mellanregister utan att tappa på topp genom att kombinera. Här följer en liten vägledning hur vi själva graderar de lite vassare typerna som inte säljes i sats. Generellt gäller att alla kammar nedan kräver special ventilfjäderbrickor och fjädrar. De mekaniska även nya ventiltryckare. Standard ventiluttag räcker inte, helst bör man ha högkompressionskolvar. I nödfall går det att fräsa tillräckligt djupt i originalkolvarna för de mildaste kammarna.

I6 insug, I4 avgas. Vassaste hydraulkammarna, rally där man inte vill kosta på det allra värsta.

Z21 insug, Z17 avgas. Mekaniska profiler som passar en snäll rallymotor eller den vassa turbo eller kompressor motorn.

Z19 insug, Z20 avgas. Mekaniska profiler med brett register till grupp A eller KitCar med fritt insug.

Y18 insug, Z5 avgas. Mekaniska profiler som fungerar väldigt bra i grupp A med original insug och avgasgrenrör.

Z32 insug, Z28 avgas. Mekaniska, lämpliga för motorer med fritt insug och utblås.

Z8 insug, Z28 avgas. Mekaniska, lite mer lyft på insug vilket kan ge några hästar på de sista varven på en riktigt bra motor, annars som Z32/Z28. Viktigt att säkerställa att det inte bottnar, detta är max vad fjädrarna klarar.

V3 insug, Z28 avgas. Mekaniska, den vassaste kammen med mer lyft på insug vilket kan ge några hästar på de sista varven på en riktigt bra motor, annars som Z32/Z28. Viktigt att säkerställa att det inte bottnar, detta är mer än de vanliga fjädrarna klarar, kräver sänkta fjäderbrunnar och en innerfjäder.