ASTRA F + G

Artiklarna i detta kapitel är endast specialdelar. I webshopen hittar du alla standarddelar till motor och kaross.



Items listed below are ENEM Special parts. For standard parts, enter the Webshop

 

ARTIKEL  
 
02-06-600 Svänghjulsbult 12.9 Opel C20NE/XE/XE20XE
ARP Fly Wheel Bolts 12.9
 
03-15-050 Remskiva Opel C20XE gr A/Kit
Crank Pulley group A/kit C20XE
 
 
   
04-02-600 Vevstakar smidda sats 2.0/XE
Con Rods 2.0/XE forged H-profile 143 mm, set of four
 
 
Smidda vevstakar i H-profil, nu så billiga att det är dumt att inte montera dem om du skall trimma lite mer avancerat! Levereras med ARP bult. Kolvbult 21,0 mm.

 

   

04-04-200

Vevstaksbult 12.9 C20NE/XE/XEV

 
ARP Rod Bolts 12.9 C20NE/XE/XEV
 
05-16-525 Kolv smidd högk. 3-ring Opel C20XE 86.00
Piston high compr. 3-ringC20XE bore 86.00
   

Smidda kolvar finns i olika dimensioner och av olika fabrikat. C20XE motorn har 21,0 mm kolvbult, C20NE har 20,0 mm. Till C20NE motorn tillverkas inga högkompressionskolvar då efterfrågan är för liten. Ett bra alternativ är att använda original C20XE kolvar tillsammans med H-profil stakarna 04-02-600. Det blir högkompressionskolvar i C20NE eftersom de är nästan plana. Inte smidda men dimensionerade för  150 hk standard, det fungerar bra.
 
   
05-16-528 Kolv smidd högk. 3-ring Opel C20XE 86.50
Piston high compr. 3- ring C20XE bore 86.50
 
05-16-530 Kolv smidd högk. 3-ring Opel C20XE 87.00
Piston high compr. 3-ring C20XE bore 87.00
 
05-16-531 Kolv smidd högk. 3-ring Opel C20XE 87.50
Piston high compr. 3-ring C20XE bore 87.50
 
05-16-532 Kolv smidd högk. 3-roing Opel C20XE 88.00
Piston high compr. 3-ring C20XE bore 88.00
   
08-02-720 Oljepumpsdrev av stål 2.0 NE/XE
Oilpump Gears steel, kit for 2.0/NE/XE
   
Sats med inner och ytterdrev till oljepumpen tillverkade i stål. Det är ett välbekant problem att de sintrade originaldreven går sönder då
man kör mycket på högre varv. Har du tur märker du att reduceringen fastnat, dåligt oljetryck. Har du otur blir det haveri.

KAMTRANSMISSION/CAM TRANSMISSION
   
08-10-080 Kamdrev justerb. OHC 1.6/1.8/2.0 -93
Vernier Sprocket 1.8/2.0 NE -93
Det finns olika modeller av justerbara kamdrev till såväl 8V som 16V. Skiljer på kuggmodul, runda eller kantigare kugg. Dessutom skiljer diametern.
Säkrast att titta på kuggen på motorn det gäller
innan du beställer.
08-10-080 eller 08-10-082
   
 
08-10-082 Kamdrev justerb. C20NE LN/ 2.0 93-
Vernier Sprocket 2.0NE/LN 93-
 
08-10-100 Kamdrev justerb. 2 st C20XE -92
Vernier Sprockets pair C20XE -92
 
Justerbara kamdrev är skönt att ha då man
skall ställa in kamtider! Korrekt inställning är
ju en förutsättning för att kambytet skall ge
den effektökning som utlovas. Lika viktigt är att frigången mellan ventiler och kolv räcker till
och då är det återigen viktigt att inställningen är korrekt. 
 

08-10-110

Kamdrev justerb. 2 st C20LN 92-
Vernier Sprockets pair C20XE 92-
 
08-10-115 Kamdrev justerb. 2 st X20XEV Ecotec
Vernier Sprockets pair X20XEV
 
10-05-820 Ventilfjäder hårdare OHC 2.0/8V
Valve spring C20NE single harder
 
10-05-860 Ventilfjäder hårdare 1.6/2.0 XE/16V
Valve spring single harder 1.6/2.0/2.2 XE engines 
 
10-05-865 Ventilfjäder dubbel 1.6/2.0 XE/16V
Valve spring single double 1.6/2.0/2.2 XE engines 
  Ventilfjäderkraft dubbelfjäder
   
10-06-530 Ventilbricka spec X20XEV 2.0/16V (6 mm)
Top Retainer spec. steel X20XEV
 
10-06-552 Ventilbricka spec 2.0/16V C20XE
Top Retainer spec. steel C20XE
 
10-06-553 Ventilbricka spec dubbelfjäder 2.0/16V C20XE
Top Retainer spec. double spring C20XE
   
10-07-610 Underläggsbricka insug Opel OHC
Underlay washer inlet Spring Corsa 1.6/8V + C20NE
 
10-10-600 Ventilfjädersats Opel C20NE 2.0/8V kmpl
Spring Kit C20NE includeSprings+Tops+Washers+spec+Lash Pads
 
10-10-610 Ventilfjädersats Opel C20XE 2.0/16V kmpl (fjädrar fjäderbrickor, 16 av varje)
Spring Kit C20NE (include Springs+Top caps, 16 of each)
Består av 16 st hårdare fjädrar och 16 st ventifjäderbrickor i seghärdat stål som ger rätt
inspänningslängd och tryck. Har uttag för shims om du tänker använda mekaniska
ventillyftare. Shims i sortiment eller lösabrickor från 1,6 - 3,6 mm finns att beställa.










   
   
10-10-612 Ventilfjädersats dubbla Opel C20XE 2.0/16V kmpl (fjädrar fjäderbrickor, 16 s) av varje 
Spring Kit double C20XE (include Springs+Top caps, 16 of each)

Passar Opel C20XE. Består av 16 st hårdare dubbelfjädrar och 16 st ventifjäderbrickor
10-06-553 ii seghärdat stål som ger rätt inspänningslängd (36 mm) och tryck 34-100 kp
vid 0 resp 13 mm lyft. Har uttag för shims om du tänker använda mekaniska ventillyftare.
Shims i sortiment eller lösa brickor från 1,6 - 3,6 mm finns att beställa. För kammar
med 13 mm lyft och högre (Z8, Z28 och V3), eller du som laddar lite ordentligt med turbo.






   
   
   
10-10-615 Ventilfjädersats Opel C20XE 2.0/16V med lyftare (fjädrar fjäderbrickor lyftare, 16 av varje)
Spring Kit C20XE include Springs+Tops+ solid lifters, 16 of each
   

Passar Opels C20XE. 16 x hårdare fjädrar + 16 x ventiljäderbrickor + 16 x mekaniska
ventiltryckare. Satsen klarar ca 13 mm lyft (kräver både fjäder och bricka). Ventilbrickan
är numera modifierad för 13 mm shims, finns från 1.6 till 3.35 mm i steg om 0,05 mm.
De täcker en större variation av ventillängder och bascirklar på kamaxlarna
(en "race kam" har normalt ca 30 mm bascirkel för att kammen skall gå att dra runt utan
att modifiera toppen. Standard är 34 mm).



 
   
10-10-617 Ventilfjädersats Opel C20XE 2.0/16V med Cosworth topp. Dubbla fjädrar, Lyftare, ventilbrickor,16 st.
Spring Kit C20XE include Springs+Tops+ solid lifters, 16 of each
   
Passar Opels C20XE med Cosworth topp. 16 x hårdare dubbelfjädrar + 16 x ventilfjäderbrickor + 16 x mekaniska
ventiltryckare. Satsen klarar drygt 14 mm lyft (kräver både fjäder och bricka).
Ger 34-100 kp tryck vid 0 resp 13 mm lyft med 36,0 mm inspänningsmått. Ventilbrickan
(10-06-553) är gjord för 13 mm shims, finns från 1.6 till 3.35 mm i steg om 0,05 mm.
De täcker en större variation av ventillängder och bascirklar på kamaxlarna
(en "race kam" har normalt ca 30 mm bascirkel för att kammen skall gå att dra runt
utan att modifiera toppen. Standard är 34 mm). Styrkanten är nu så hög att den väl rymmer
shimset då man använder de större ventilerna (34-30) som är längre.
 
   
   
10-10-620 Ventilfjädersats Opel C20XE 2.0/16V med lyftare KS topp dubbla fjädrar fjäderbrickor lyftare,underläggsbrickor, 16 st.
  Spring Kit C20XE include Springs+Tops+ solid lifters, underklay washers, 16 of each
   

Passar Opels C20XE med KS topp. 16 x hårdare dubbelfjädrar + 16 x ventilfjäderbrickor + 16 x mekaniska
ventiltryckare + 16 underläggsbrickor. Satsen klarar drygt 14 mm lyft (kräver både fjäder och bricka).
Ger 34-100 kp tryck vid 0 resp 13 mm lyft med 36,0 mm inspänningsmått. Ventilbrickan
(10-06-553) är gjord för 13 mm shims, finns från 1.6 till 3.35 mm i steg om 0,05 mm.
De täcker en större variation av ventillängder och bascirklar på kamaxlarna
(en "race kam" har normalt ca 30 mm bascirkel för att kammen skall gå att dra runt
utan att modifiera toppen. Standard är 34 mm). Styrkanten är nu så hög att den väl rymmer
shimset då man använder de större ventilerna (34-30) som är längre.
   
10-15-601 Styrbricka vipparm OHC spec 3.2 mm
Lash pad 3.2 mm for Cams with smaller base Circle.
 
10-19-750 Ventillyftare mekanisk OHC (1 st)
Solid Lifter OHC, adjustable with Allen Key (1)
   
Mekaniska ventillyftare till 8V OHC motorer. Rekommenderas då du skall trimam för tävlingsbruk. Lyftaren pressas i lyftarhålet och ventilspelet justeras med den självlåsande kulskruven genom ett hål i specialvipparmen 10-19-920.

Mekaniska lyftare och kamprofiler avsedda för dessa använder man då man kommer att köra mycket på högre varv. Orsaken är att det alltid blir små luftbubblor i oljan, dessa hamnar även i hydraullyftaren som bli mjuk, kamtiderna blir kortare, lyftet minskar - och till slut hoppar vipparmen av och haveriet är ett faktum.   

   

10-19-752

Sats mek. ventillyftare Opel OHC (8 st)
Set of 8 Solid Lifters OHC, adjustable with Allen Key (8 pieces)
 
10-19-860 Ventillyftare mekanisk 16V 1600/2.0
Solid Lifter XE engines (Bucket)
   
10-27-620 Sats toppbult  ARP. Pinnbultar med mutter. Rekommenderas till överladdade motorer med hög effekt.
  Kit with ARP Head Bolts. For high peformance engines. Stud bolts and Nuts.
   
 
   
Ventiltryckare för mekaniska kamprofiler och de mer avancerade motorerna.
För att kunna ha högre ventillyft än ca 11 mm på C20XE motorn krävs ventilfjäder-
brickor som ökar inspänningslängden för ventilfjädern, 2.2 mm på dessa brickor.
Skulle original ventilfjäder monteras med den längre inspänningslängden skulle
fjädertrycket bli för lågt. Därför behövs även andra fjädrar. Ventilfjäderbrickan har
en styrkant som passar justerbrickor från Peugeot, de finns i sortiment med
tjocklek från 1,6 till 3,35 mm i intervall om 0,05 mm, det går därmed att justera
spelet på ett smidigt sätt. Alla dessa delar är tillverkade i seghärdat stål.
Kamaxlarna för mekaniska höglyftande kammar slipas normalt med 30,0 mm
bascirkel (original = 34,0). Orsaken är att de annars inte får plats i toppen på
grund av det högre lyftet, dels att shimsen ska få plats.  
   
12-22-940
Shims låda

12-22-945

Shims, 1.6 - 3.35 mm, steg 0,05 mm
Shims in range 1.6 - 3.35 mm, increments 0,05 mm
 
10-19-910 Vipparm OHC 8V
Rocker arm OCH engines
 
10-19-920 Vipparm OHC 8V med hål just. mek
Rocker arm OCH with hole for Allen Key
 
10-27-620 ARP pinnbultsats topp Opel 2.0/16V
Stud Bolts + Nuts ARP C20XE Head
 
12-31-500 Ventil insug 2.0/16V C20XE spec 34.0 mm
Valve, inlet C20XE 34 mm forged
 
12-33-500 Ventil avgas 2.0/16V C20XE spec 30.0 mm
Valve, exhaust C20XE 30 mm forged
 
12-34-000 Ventilstyrning brons C20XE 7 X 11.0 mm
Bronze valve guide C20XE KS Head 7 x 11 mm
 
12-35-000 Ventilstyrning brons C20XE 7 X 13.0 mm
Bronze valve guide C20XE Cosworth Head 7 x 13 mm
 
12-40-000 Ventilstyrning brons 1.6/2.0 XEV 45 lång
Bronze valve guide X16/20XEV 6 x 45 mm
 
12-40-100 Ventilstyrning brons 1.6/2.0 XEV 35 lång
Bronze valve guide X16/20XEV 6 x 35 mm
 
14-02-600 Jenvey Spjällhus 45, sats inkl br. rör
Jenvey thr. Bodies 45 mm incl Fuel Rail.
 
SPJÄLLHUS-BRÄNSLE/THROTTLE BODIES-FUEL
14-02-600 Jenvey Spjällhus 45, sats inkl br. rör
Jenvey thr. Bodies 45 mm incl Fuel Rail.
 
14-02-610 Jenvey singelspjällhus 45 mm
Jenvey single thr. Body 45 mm (4 required for 4 cyl.)
Spjällhusen med insugningsrör och luftfilterbox som klassades i KitCar till Astra F GSi. Fyra separate spjällhus med tillhörande insugningsrör gör det möjligt att få en absolut rak kanal, man behöver inte ta hänsyn till avstånd mellan cylindrar respektive "vanliga" spjällhus som har samma delning som Weber DCOE. Lite effekt att tjäna, lite dyrare.
Filterboxen finns tyvärr inte längre att köpa.

Artikelnummer 14-02-610 säljes per styck.
 
14-02-615 Mont. sats singel spjällhus 4 x 45 mm
Assembly kit thr. bodies 4 x 45 mm
 
14-02-616 Bränslerör singel spjällhus 4 x 45 mm
Fuel rail single thr. Bodies 4 x 45 mm
 
14-02-700 Jenvey spjälljus 48, sats inkl br. rör
Jenvey thr. Bodies 48 mm incl Fuel Rail.
 
14-02-800 Jenvey spjälljus 50, sats inkl br. rör
Jenvey thr. Bodies 50 mm incl Fuel Rail.
 
14-02-810 Potentiometer Motec till Jenvey spjällhu
Thr. Pot Motec 3-way mintimer for Jenvey
 
14-13-000 Insugningstratt 45, längd 40 mm
Air Hornt 45/40 mm
 
14-13-010 Insugningstratt 45, längd 90 mm
Air Horn 45/90 mm
 
14-13-020 Insugningstratt 45, längd 120 mm
Air Horn 45/120mm
 
14-13-030 Insugningstratt 48, längd 40 mm
Air Horn 48/40mm
 
14-13-040 Insugningstratt 48, längd 60 mm
Air Horn 48/60mm
 
14-13-050 Insugningstratt 48, längd 90 mm
Air Horn 48/90mm
 
14-13-060 Insugningstratt 48, längd 120 mm
Air Horn 48/120mm
 
14-13-070 Insugningstratt 50, längd 93 mm
Air Horn 50/93mm
 
15-05-900 Omb sats parallella spjäll C20XE
Mod. Kit parallell Butterfly's C20XE std Thr. Body
 
15-12-100 Bränslepump Calibra T orig.
Fuel Pump Calibra Turbo
 
15-14-500 Bränsletrycksreg, progressiv för turbo/kompr. 
Fuel pressure regulator progressive (Turbo/Compr.) 
 
15-14-800 Bränsletrycksreg. justerbar
Fuel pressure regulator adjustable
 
15-15-100 Bränsletrycksreg. justerbar OHC
Fuel pressure regulator adjustable
 
15-15-410 Insprutare Bosch 440 cc/min (3.0 Bar)
Injector >12 ohm 511 cc/min.
 
15-15-415 Insprutare >12 ohm 680 cc/min (3.0 Bar)
Injector >12 ohm 680 cc/min.
 

INSUGNINGSRÖR/INLET MANIFOLDS
 
17-01-650 Insugningsrör 2 X DCOE C20NE
Inlet Manifold 2 x DCOE 2.0/8V C20NE

Till C20NE motorn, spjällhus eller dubbla
Weber eller liknande. Använder du förgasare
måste du plugga hålen för insprutarna och
använda mellanlägg för O-ring eller liknande,
förgasare får ju inte monteras stumt
 
17-02-000 Insugningsrör 2 X DCOE C20XE
Inlet Manifold 2 x DCOE 2.0/16V C20XE

Till C20XE röret behövs även ett
vattenrör som skruvas i insugningsröret.
Behövs om du installerar i bil och behåller
standard systemet. När motorn är kall och
termostaten är stängd leds vattenet i retur,
passerar inte kylaren. På formelbilar och
liknande använder man ofta inte den principen.
 
17-02-005 Ins.rör Opel C20XE 4 x 45 single
Inlet Manifolds 4 x single Thr. Bodies C20XE
 
17-03-000 Insugningsrör 2 X DCOE X20XEV Ecotec
Inlet Manifold 2 x DCOE 2.0/16V X20XE
 
 
SPECIAL PACKNINGAR/GASKETS
 
19-10-550 Mellanläggsplatta stål C20XE/XEV/NE
Distance plate, steel 1,0 mm (between Head Gaskets C20XE/XEV/NE)
 
19-10-600 Toppackning stål/lamell C20XE/XEV
Head Gasket Steel 2.0XE engines
Stål lamellpackningen kan användas till alla 2.0/16V motorer. Den består av flera tunna metallskikt
som nitats tillsammans och är betydligt starkare än andra packningar. 1,3 mm tjock,
max 86,0 mm borrning.

 
   
19-10-810 Cometic toppackning 88 x 1,8 mm C20XE/XEV
Cometci Head Gasket  88 x 1,8 mm 2.0XE engines
Stål lamellpackning som kan användas till alla 2.0/16V motorer. Den består av flera tunna metallskikt
som nitats tillsammans och är betydligt starkare än andra packningar. För max 88,0 mm borrning,
tjocklek 1,8 mm (std 1,3). Lätt kompressionssänkning eller reparation av för mycket planad topp.
   

 
KOPPLINGAR/CLUTCHES
 
20-13-300 Tryckplatta först/alum. Opel C20NE 265 Nm
Clutch Plate Alloy C20NE 265 Nm
 
20-13-310 Tryckplatta förstärkt Opel C20NE 265 Nm
Clutch Plate C20NE 265 Nm
 
20-13-315 Lamell sport Opel C20NE 24 spline
Clutch Disc organic C20NE 24 splines
 
20-13-320 Lamell sinter/stum Opel C20NE 24 spline +30%
Clutch Disc Sinter C20NE 24 splines +30%
 
20-20-000 Tryckplatta förstärkt Opel C20XE 330 Nm
Clutch Plate C20XE 330 Nm
 
20-21-000 Lamell sport Opel C20XE
Clutch Disc sport/organic C20XE
 
20-21-020 Lamell sinter/sport Opel C20XE +30%
Clutch Disc sinter Torsion C20XE +30%
 
20-21-030 Lamell sinter/stum Opel C20XE + 30%
Clutch Disc sintre solid C20XE +30%
För racing använder man en koppling som är lätt och klarar mycket moment.

Man strävar efter att få vikten så nära centrum som möjligt för att göra momentarmen kortare, alltså mindre belastning på bultarna som håller svänghjulet - och att få bättre respons på motorn. Varför lätta svänghjulet om man bultar dit en stor tung koppling? Lösningen blir en liten tryckplatta med sinterlamell, en eller flera. Tryckplattan är tillverkad i aluminium. Tryckringen, alltså den del som pressar lamellen mot svänghjulet finns i olika hårdhetsgrader. För det allra högsta momentet, 550 Nm måste du använda stum sinterlamell

Du måste plansvarva svänghjulet, svarva ett styrspår för tryckplattan, borra en ny bultdelning och balansera om svänghjulet för att kunna använda denna permanenta lösning.

 
20-42-400 Lamell sinter/stum för F20 låda och F&S 200 mm tryckpl.
Clutch Disc sintre solid for F20 box and F&S 200 Clutch.
 
20-43-000 Tryckplatta exkl tryckring F&S 200 mm.
Clutch plate exkl pressure ring F&S 200 mm. 
 
20-43-010 Tryckring 420 Nm till F&S 200 mm
Pressure ring 420 Nm for F&S 200 mm.
 
20-43-012 Tryckring 550 Nm till F&S 200 mm
Pressure ring 550 Nm for F&S 200 mm.
 
EXTRAKTORGRENRÖR/TUBE MANIFOLDS

Extraktorgrenrör hittar du från startsidan, Grenrör - Exh man.

 
INSPRUTNINGSSYSTEM/MANAGMENT SYSTEMS
23-19-500 Lambdasond bredband Bosch
Lambda sensor Bosch wide band
 
23-19-900 Induktiv givare vevaxel
Inductive speed sensor
 
23-20-520 Trottelpotentiometer till Jenvey spjällus
Throttle pot Motec for Jenvey thr bodies
 
23-20-680 Tändspole direkttändning 4-cyl
Valio Coil 4 cyl wasted spark
Dubbeltändspole, direkttändning, namnen
är många
. Vad det handlar om är en tändspole
som ersätter fördelaren. Högspänningen går
direkt från spole till stift utan att ta omvägen via rotor
och fördelarlock. Uppladdningstiden kan väljas
längre då den "skjuter" två stift åt gången, hälften så ofta.
Den cylinder som inte är i kompressionsläge påverkas
inte, därav namnet "wasted spark", bortkastad
gnista...

Alla MBE 9A4/9A8 system har valfritt fördelare
med tändspole, 4 separata spolar
eller "dubbelspole", det är bara att klicka i vad du har.
Likaså om du vill använda tändspolens slutsteg om den har
ett inbyggt, eller ECU:nsinbyggda om den inte har något.
Det varierar med fabrikat och typ av spole.

 
23-20-682 Kontakt till direktspole 4 cyl
Connector for 23-20-682
 
23-20-690 Tändspole direkttändning 6-cyl
Ignition Coil 6 cyl wasted spark
 
23-20-720 Lufttempgivare MBE
Air temp sensor MBE
 
23-20-800 Vattentempgivare insp. Bosch
Coolant temp sensor Bosch blue
 
23-20-830 Tryckgivare atmosfär MBE
Atm. pressure sensor MBE
 
23-20-832 Kontakt till tryckgivare atmosfär
Connector for 23-20-832
 
23-20-855 Reglerventil laddtryck SEM (elektronisk)
Electronic control valve wasgate
 
23-20-910 Tryckgivare 0-3.0 Bar absolut MBE
Pressure sensor 0-3 Bar absolut pressure
 
23-20-913 Kontakt till tryckgivare 0-3 Bar
Connector for 23-20-913
 
23-21-010 Kontakt till ECU MBE 967 + komm. kontakt (serie RS232)
ECU Connector 967 + mapping plug serial RS232
 
23-21-015 Kontakt till ECU MBE 9A4 + komm. kontakt (ODB2)
ECU Connector 9A4 + connector ODB2
 
En professionell kabelhärva till ett MBE 9A4
insprutningssystem. Helt vattentätt, smidigt
och lätt. Över 20 års erfarenhet av insprutnings-
system och tuffa förhållanden har lärt oss
att krånglande elektronik nästan
alltid kommer från en dålig kabelhärva. Till
MBE skräddarsys kabelhärvorna för
att passa den motor de skall användas till.
Inga multikontakter och bunt
band som är den vanligaste felkällan.
 
23-21-930 Kabelhärva MBE 9A4 kmpl med relän
Wiring Harness MBE 9A4 complete with relays.
 
23-22-655 Styrenhet MBE 9A4 bränsle och tändning
ECU 967 complete fuel and ingnition
23-22-660 Styrenhet MBE 9A8 bränsle och tändning
ECU 967 complete fuel and ingnition

Styrenhet 9A4/9A8 för både tändning och bränsle. Max 4 cylindrar, klarar det allra mesta du kan behöva för en sugmotor.
Systemet har bränsle och tändningsmappar för varvtal-spjällvinkel plus varvtal-tryck. Det innebär att du kan mappa en
turbo med lite vassare kammar med gott resultat om du avstår elektronisk laddtrycksreglering. Vill du ha det blir det
MBE 9A8 som har ytterligare finesser för överladdade motorer.

 
23-44-000 Seriekabel/program MBE
Com Cable + Easimap 5.5 CD
 
23-44-010 985 USB-CAN adapter för kommunikation EM6-9A4/8
985 USB-CAN adapter for EM6-9A4/8
23-45-000 Manöverdorn MBE med 3 potentiom + kablage
Demand Box complete with Cables for Car and Dyno.
 
23-45-010 Manöverdorn MBE USB-CAN med 3 potentiom + kablage
Demand Box complete with Cables USB-CAN EM6
 

KAMAXLAR/CAMSHAFTS C20NE
SE KAPITLET KAMAXLAR PÅ STARTSIDAN FÖR DET SENASTE TILL ALLA FABRIKAT

 
35-53-290 Kam Opel OHC 1800/2.0 T9/F6 270/109/12.3 hydr.
Camshaft OHC 1800/2.0 T9/F6 270/109/12.3 hydr.
 
35-53-310 Kam Opel OHC 2.0 A7 272/106/11.8/0.7 hydr.
Kam Opel OHC 2.0 A7 272/106/11.8/0.7 hydr.
 
35-53-800 Kam Opel OHC 1800/2.0 Z9 292/108/11.7/2.9 hydr.
Camshaft OHC 1800/2.0 Z9 292/108/11.7/2.9 hydr.
 
35-53-900 Kam Opel OHC 1800/2.0 X3 296/105/11.9/3.3 hydr.
Camshaft OHC 1800/2.0 X3 296/105/11.9/3.3 hydr.
 
35-54-010 Kam Opel OHC 1800/2.0 Y24 292/107/12.0/2.8 mek.
Camshaft OHC 1800/2.0 Y24 292/107/12.0/2.8 solid.
 
35-54-020 Kam Opel OHC C20NE Y16/Y24: 320/292/105/12.0/4.1 hydr. (fjädersats 10-10-600 rek).
Camshaft OHC C20NE Y16/Y24: 320/292/105/12.0/4.1 (spring kit 10-10-600 rec).
 
35-54-030 Kam Opel OHC C20NE A2 316/105/12.2/4.4 hydr. (fjädersats 10-10-600 rek).
Camshaft OHC C20NE A2 316/105/12.2/4.4 hydr. (spring kit 10-10-600 rec).
   
35-54-040 Kam Opel C20NE Y26 324/105/12.7/4.7 mek. (fjädersats 10-10-600 rek).
Camshaft C20NE Y26 324/105/12.7/4.7 mek. (fjädersats 10-10-600 rec).
 
Det här med fjädrar och brickor till OHC motorerna (8V med enkel
kam och vipparmar) är inte helt enkelt. Till de mildaste sportkammarna
fungerar det bra med originaldelar. Till de halv-vassa kammarna som
exempelvis Z9 går det bra med bara en enkel hårdare fjäder.

När vi kommer till de vassaste kammarna som exempelvis Y26 går
det inte att bibehålla original bascirkel på kammen, med det höga
lyftet på nocken blir den högre än kammens ramlager och kammen
går därmed inte att montera. Vi måste därför slipa dem med mindre
bascirkel. Då får vipparmen en annan vinkel och därmed ett annat
utväxlingsförhållande.
Ju mer vi minskar bascirkeln, desto högre lyft får vi. Och mer belastning.
I och med att ventilerna sitter mot varandra, avgas på ena sidan, insug
på den andra påverkas även overlapet.

Vi har därför utvecklat en standard för att kontroll på vad som händer.
För den mindre bascirkeln gäller att det så kallade lash-padset
(styrbrickan) skall vara 0,7 mm tjockare än original. För kammar med
över 12 mm lyft skall andra längre ventilfjädrar användas tillsammans med nya styrbrickor och ventilfjäderbrickor.
Det finns olika satser beroende på vilken motor det gäller, se kamaxelkapitlet, där står vilka kammar som kräver vad.

Viktigt är hur mycket ventilernas skaft  ligger över toppens överplan. Vi justerar ventillängderna och mäter med en jigg,
det skall vara 18,0 mm med några hundradelars tolerans. Du som jagar pris på billig renovering, se till att han som gör
det känner till detta. Annars kommer bilen att gå sämre än vad den gjorde från början.    

 
KAMAXLAR/CAMSHAFTS C20XE/Z20-2.2XEV
SE KAPITLET KAMAXLAR PÅ STARTSIDAN FÖR DET SENASTE TILL ALLA FABRIKAT
 
Till C20XE motorn finns många kamaxlar och därmed många kombinations möjligheter. Insugningskammen är ofta inte densamma som på avgas. Man får oftast bättre mellanregister utan att tappa på topp genom att kombinera. Här följer en liten vägledning hur vi själva graderar de lite vassare typerna som inte säljes i sats. Generellt gäller att alla kammar nedan kräver special ventilfjäderbrickor och fjädrar. De mekaniska även nya ventiltryckare. Standard ventiluttag räcker inte, helst bör man ha högkompressionskolvar. I nödfall går det att fräsa tillräckligt djupt i originalkolvarna för de mildaste kammarna.

I6 insug, I4 avgas. Vassaste hydraulkammarna, rally där man inte vill kosta på det allra värsta.

Z21 insug, Z17 avgas. Mekaniska profiler som passar en snäll rallymotor eller den vassa turbo eller kompressor motorn.

Z19 insug, Z20 avgas. Mekaniska profiler med brett register till grupp A eller KitCar med fritt insug.

Y18 insug, Z5 avgas. Mekaniska profiler som fungerar väldigt bra i grupp A med original insug och avgasgrenrör.

Z32 insug, Z5 avgas. Mekaniska, lämpliga för motorer med fritt insug och utblås. Dubbelfjädersats special med 36 mm insp. längd.

Z8 insug, Z28 avgas. Mekaniska, lite mer lyft på insug vilket kan ge några hästar på de sista varven på en riktigt bra motor, annars som Z32/Z28.  Dubbelfjädersats special med 36 mm insp. längd

 

 
35-54-102 Kamaxelsats Opel C20XE i4/i6: 304/296/11.3/ Rallykammar för hydraul.
Camshaftkit C20XE i4/i6: 304/296/11.3... hydraulic rallye Cams
35-54-107 Kamaxelsats Opel C20XE Y18/Z5:  304/300/105/12.0/11.4/4.2 Sats mekaniska kammar grupp A eller H.
Camshaftkit C20XE Z32/Z5: 300/300/105/12.9/11.4/4.6  Set of group A Cams for solid lifters.
   
35-54-111 Kamaxelsats Opel C20XE Z32/Z5:  304/300/105/12.9/11.4/4.6 Sats mekaniska kammar grupp H eller kitcar.
Camshafkit C20XE Z32/Z5: 304/300/105/12.9/11.4/4.6  Set of Kitcar Cams for solid lifters.
   
35-54-113 Kamaxelsats Opel C20XE Z8/Z28  304/296/105/13.25/13.0/4.6 Sats mekaniska kammar grupp H eller kitcar.
Camshaftkit C20XE Z32/Z5: 300/296/105/13.25/13.0/4.6  Set of Kitcar Cams for solid lifters.
   
35-54-115 Kamaxelsats Opel C20XE V3/28: 304/296/105/14.0/13.0/4.9 Sats mekaniska kammar grupp H eller kitcar.
Camshaftkit C20XE V3/Z28: 304/296/105/14.0/13.0/4.9  Set of Kitcar Cams for solid lifters.
   
35-54-119 Kamaxelsats Opel C20XE Z19/Z20: 300/292/105/12.3/11.1/4.2 Sats mekaniska kammar med jämn effektkurva.
Bra körbarhet.
Camshaftkit C20XE Z19/Z20: 300/292/105/12.3/11.4/4.2  Set of Cams for solid lifters, gives a flack power curve, not
the max hp. Driveable.
   
35-54-123 Kamaxelsats Opel C20XE Z21/Z21: 288/288/105/11.8/11.8/3.8/3.3 Sats mekaniska kammar, mild till rally eller
vassa turbo.
Camshaftkit C20XE Z21/Z21: 288/288/105/11.8/11.8/3.8-73.3 Mild rallye Cams for solid lifters, or radical turbo cams.
   
35-54-125 Kamaxelsats Opel C20XE Z21/Z17: 288/276/105/11.8/10.6/3.8/2.8 Sats mekaniska kammar, mildast till rally eller
vassa turbo.
Camshaftkit C20XE Z21/Z17: 288/276/105/11.8/11.8/3.8/3.3 Mildest rallye Cams for solid lifters, or radical turbo cams.
35-54-130 Kamaxelsats Opel C20XE Z2/Z2: 280/280/108/11.8/10.4/10.4/2.0/1.6 Sats hydraul kammar, de vassaste som går
med orig. kolvar
Camshaftkit C20XE Z2/Z2: 280/280/108/11.8/10.4/10.4/2.0/1.6 Set of hydraulic Cams, the most radical for standard piston
valve pockets.
   
35-54-131 Kamaxelsats Opel C20XE Z25/Z25: 276/276/105/9.7/9.7/2.0/1.6 Sats hydraulkammar, RC grupp N +. Uppfyller
STU måtten.
Camshaftkit C20XE Z25/Z25: 276/276/105/9.7/9.7/2,0/1.6 Set of hydraulic Cams RC group N +. Comply to the STU
dimensions
   
35-54-132 Kamaxelsats Opel C20XE Z33/Z25: 288/276/105/9.7/9.7/2.0/1.6 Sats hydraulkammar, RC grupp N +. Uppfyller STU
måtten.
Camshaftkit C20XE Z25/Z25: 276/276/105/9.7/9.7/2,0/1.6 Set of hydraulic Cams RC group N +. Comply to the STU
dimensions
   
35-54-135 Kamaxelsats Opel C20XE Z1/Z1: 256/256/105/9.7/9.7/1.2/0.9 Sats hydraulkammar, Rallye grupp N. Uppfyller STU
måtten Gr N rally.
Camshaftkit C20XE Z1/Z1: 256/256/105/9.7/9.7/1.2/0.9 Set of hydraulic Cams Rallyes group N. Comply to the STU
dimension for rallyue group N.
   
35-54-138 Kamaxelsats Opel C20LET Z24/Z24: 244/244/110/10.4/10.4//0.8/0.5 Sats hydraulkammar, sport till turbo. Mer lyft
och kort duration.
Camshaftkit C20LET Z24/Z24:: 244/244/110/10.4/10.4/0.8/0,5 Set of hydraulic sport for the turbo. More lift and short
duration.
   
35-54-140 Kamaxelsats Opel C20XE Z27/Z7 268-260/107/10.8-10.8/1.5 hydraullyftare. Sportkammar steg 2. Kan monteras
utan modifieringar.
Camshaftkit C20XE Z27/Z7 268-260/107/10.8-10.8/1.5 hydraulic lifters.  Sportcams step 2, can be installed without modifications.
35-54-141 Kamaxelsats C20XE Z7 260/106/10.7/1.2  hydraullyftare. Sportkammar steg 1. Kan monteras utan modifieringar
Camshaftkit, C20XE Z7 260/106/10.7/1.2  hydraulic lifters.  Sportcams step 1, can be installed without modifications.
 
35-54-145 Kamaxelsats X20XEV/X22XE (Ecotec) Z24/Z23: 244/240/106/10.4/9.2/0.9/0.6 Sportkammar steg 1, monteras utan
modifieringar.
Camshaftkit X20XEV/X22XE (Ecotec) Z24/Z23: 244/240/106/10.4/9.2/0.9/0.6 Sportcams step 1, can be installed without
modifications.
35-54-150 Kamaxelsats X20XEV/X22XE (Ecotec) Z29: 260/260/106/9.2/9.2/1.6/1.2 Sportkammar steg 2/Gr N Astra G
Camshaftkit X20XEV/X22XE (Ecotec) Z29: 260/260/106/9.2/9.2/1.6/1.2 Sportcams step 2/Group N Astra G
 
35-54-168 Kamaxelsats X20XEV/X22XE (Ecotec) Z42: 272/272/105/10.7/10.7/2.3/1.9 Sportkammar steg 2/3 Astra G
Camshaftkit X20XEV/X22XE (Ecotec) Z42: 272/272/105/10.7/10.7/2.3/1.9 Sportcams step 2/3 Astra G
 
35-54-170 Kamaxelsats X20XEV/X22XE (Ecotec) Z37: 288/288/105/10.7/10.72.3/1.9 Sportkammar steg 3 Astra G
Camshaftkit X20XEV/X22XE (Ecotec)  Z37: 288/288/105/10.7/10.72.3/1.9 Sportcams step 3 Astra G
35-54-180 Kamaxelsats Z20LET (Ecotec) Z24: 244/244/110/10.4/10.4/0.8/0.5 Sportkammar turbo.
Camshaftkit X20XEV/X22XE (Ecotec)  Z24: 244/244/110/10.4/10.4/0.8/0.5 Sportcams turbo.