ARTIKEL |
|
|
|
02-06-600 |
Svänghjulsbult 12.9 Opel C20NE/XE/XE20XE |
|
ARP Fly Wheel Bolts 12.9 |
|
|
03-15-050 |
Remskiva Opel C20XE gr A/Kit |
|
Crank Pulley group A/kit C20XE |
|
|
|
|
|
|
04-02-600 |
Vevstakar smidda sats 2.0/XE |
|
Con Rods 2.0/XE forged H-profile 143 mm, set of four |
|
|
|
|
|
|
Smidda
vevstakar i H-profil, nu så billiga att det är dumt att
inte montera dem om du skall trimma lite mer avancerat!
Levereras med ARP bult.
Kolvbult 21,0 mm. |
|
|
|
04-04-200 |
Vevstaksbult 12.9 C20NE/XE/XEV |
|
ARP Rod Bolts 12.9 C20NE/XE/XEV
|
05-16-525 |
Kolv smidd högk. 3-ring Opel C20XE 86.00 |
|
Piston high compr. 3-ringC20XE bore 86.00 |
|
|
|
|
Smidda kolvar finns i olika
dimensioner och av olika fabrikat. C20XE motorn har 21,0
mm kolvbult, C20NE har 20,0 mm. Till C20NE motorn
tillverkas inga högkompressionskolvar då efterfrågan är
för liten. Ett bra alternativ är att använda original
C20XE kolvar tillsammans med H-profil stakarna
04-02-600. Det blir högkompressionskolvar i C20NE
eftersom de är nästan plana. Inte smidda men
dimensionerade för 150 hk standard, det fungerar
bra.
|
|
|
|
05-16-528 |
Kolv smidd högk. 3-ring Opel C20XE 86.50 |
|
Piston high compr. 3- ring C20XE bore 86.50 |
|
|
05-16-530 |
Kolv smidd högk. 3-ring Opel C20XE 87.00 |
|
Piston high compr. 3-ring C20XE bore 87.00 |
|
|
05-16-531 |
Kolv smidd högk. 3-ring Opel C20XE 87.50 |
|
Piston high compr. 3-ring C20XE bore 87.50 |
|
|
05-16-532 |
Kolv smidd högk. 3-roing Opel C20XE 88.00 |
|
Piston high compr. 3-ring C20XE bore 88.00 |
|
|
08-02-720 |
Oljepumpsdrev av stål 2.0 NE/XE |
|
Oilpump Gears steel, kit for 2.0/NE/XE |
|
|
Sats med
inner och ytterdrev till oljepumpen tillverkade i stål. Det är
ett välbekant problem att de sintrade originaldreven går sönder
då man kör mycket på högre varv. Har du tur märker du att
reduceringen fastnat, dåligt oljetryck. Har du otur blir det
haveri.
|
|
KAMTRANSMISSION/CAM TRANSMISSION |
|
|
08-10-080 |
Kamdrev justerb. OHC 1.6/1.8/2.0 -93 |
|
Vernier Sprocket 1.8/2.0 NE -93 |
|
|
Det finns olika
modeller av justerbara kamdrev till såväl 8V som 16V.
Skiljer på kuggmodul, runda eller kantigare kugg.
Dessutom skiljer diametern. Säkrast att titta på
kuggen på motorn det gäller innan du beställer.
08-10-080 eller
08-10-082 |
|
|
|
|
|
08-10-082 |
Kamdrev justerb. C20NE LN/ 2.0 93- |
|
Vernier Sprocket 2.0NE/LN 93- |
|
|
08-10-100 |
Kamdrev justerb. 2 st C20XE -92 |
|
Vernier Sprockets pair C20XE -92 |
|
|
|
|
Justerbara kamdrev är
skönt att ha då man skall ställa in kamtider! Korrekt
inställning är ju en förutsättning för att kambytet
skall ge den effektökning som utlovas. Lika viktigt är
att frigången mellan ventiler och kolv räcker till och
då är det återigen viktigt att inställningen är korrekt.
|
|
08-10-110 |
Kamdrev justerb. 2 st C20LN 92- |
|
Vernier Sprockets pair C20XE 92- |
|
|
08-10-115 |
Kamdrev justerb. 2 st X20XEV Ecotec |
|
Vernier Sprockets pair X20XEV |
|
|
10-05-820 |
Ventilfjäder hårdare OHC 2.0/8V |
|
Valve spring C20NE single harder |
|
|
10-05-860 |
Ventilfjäder hårdare 1.6/2.0 XE/16V |
|
Valve spring single harder 1.6/2.0/2.2 XE engines |
|
|
10-05-865 |
Ventilfjäder dubbel 1.6/2.0 XE/16V |
|
Valve spring single double 1.6/2.0/2.2 XE engines |
|
Ventilfjäderkraft dubbelfjäder |
|
|
10-06-530 |
Ventilbricka spec X20XEV 2.0/16V (6 mm) |
|
Top Retainer spec. steel X20XEV |
|
|
10-06-552 |
Ventilbricka spec 2.0/16V C20XE |
|
Top Retainer spec. steel C20XE |
|
|
10-06-553 |
Ventilbricka spec dubbelfjäder 2.0/16V C20XE |
|
Top Retainer spec. double spring C20XE |
|
|
10-07-610 |
Underläggsbricka insug Opel OHC |
|
Underlay washer inlet Spring Corsa 1.6/8V + C20NE |
|
|
10-10-600 |
Ventilfjädersats Opel C20NE 2.0/8V kmpl |
|
Spring Kit C20NE includeSprings+Tops+Washers+spec+Lash Pads |
|
|
10-10-610 |
Ventilfjädersats Opel C20XE 2.0/16V kmpl
(fjädrar fjäderbrickor, 16 av
varje) |
|
Spring Kit C20NE (include Springs+Top caps, 16 of each) |
|
Består av 16 st hårdare fjädrar och
16 st ventifjäderbrickor i seghärdat stål som ger rätt
inspänningslängd och tryck. Har uttag för shims om du tänker
använda mekaniska ventillyftare. Shims i sortiment eller lösabrickor från 1,6 - 3,6 mm finns att beställa.
|
|
|
|
|
10-10-612 |
Ventilfjädersats dubbla Opel C20XE 2.0/16V kmpl
(fjädrar fjäderbrickor, 16 s) av
varje |
|
Spring Kit double C20XE (include Springs+Top caps, 16 of each) |
|
Passar Opel
C20XE. Består av 16 st hårdare dubbelfjädrar och 16 st
ventifjäderbrickor 10-06-553 ii seghärdat stål som ger rätt
inspänningslängd (36 mm) och tryck 34-100 kp vid 0 resp 13 mm
lyft. Har uttag för shims om du tänker använda mekaniska
ventillyftare. Shims i sortiment eller lösa brickor från 1,6 -
3,6 mm finns att beställa. För kammar med 13 mm lyft och högre
(Z8, Z28 och V3), eller du som laddar lite ordentligt med turbo.
|
|
|
|
|
|
|
10-10-615 |
Ventilfjädersats Opel C20XE 2.0/16V med lyftare
(fjädrar fjäderbrickor lyftare,
16 av varje) |
|
Spring Kit C20XE include Springs+Tops+ solid lifters, 16 of each |
|
|
|
Passar Opels C20XE. 16 x hårdare fjädrar + 16 x
ventiljäderbrickor + 16 x mekaniska ventiltryckare. Satsen
klarar ca 13 mm lyft (kräver både fjäder och bricka).
Ventilbrickan är numera modifierad för 13 mm shims, finns från
1.6 till 3.35 mm i steg om 0,05 mm. De täcker en större
variation av ventillängder och bascirklar på kamaxlarna (en
"race kam" har normalt ca 30 mm bascirkel för att kammen skall
gå att dra runt utan att modifiera toppen. Standard är 34 mm).
|
|
|
|
|
10-10-617 |
Ventilfjädersats Opel C20XE 2.0/16V med
Cosworth topp. Dubbla fjädrar, Lyftare,
ventilbrickor,16 st. |
|
Spring Kit C20XE include Springs+Tops+ solid lifters, 16 of each |
|
|
|
Passar Opels C20XE med Cosworth topp. 16 x hårdare dubbelfjädrar + 16 x
ventilfjäderbrickor + 16 x mekaniska ventiltryckare. Satsen
klarar drygt 14 mm lyft (kräver både fjäder och bricka). Ger
34-100 kp tryck vid 0 resp 13 mm lyft med 36,0 mm
inspänningsmått. Ventilbrickan (10-06-553) är gjord för 13 mm
shims, finns från 1.6 till 3.35 mm i steg om 0,05 mm. De täcker
en större variation av ventillängder och bascirklar på
kamaxlarna (en "race kam" har normalt ca 30 mm bascirkel för att
kammen skall gå att dra runt utan att modifiera toppen. Standard
är 34 mm). Styrkanten är nu så hög att den väl rymmer
shimset då man använder de större ventilerna (34-30) som är
längre.
|
|
|
|
|
10-10-620 |
Ventilfjädersats Opel C20XE 2.0/16V med lyftare
KS topp dubbla fjädrar fjäderbrickor lyftare,underläggsbrickor, 16
st. |
|
Spring Kit C20XE include Springs+Tops+ solid lifters, underklay
washers, 16 of each |
|
|
|
Passar Opels C20XE med KS topp. 16 x
hårdare dubbelfjädrar + 16 x ventilfjäderbrickor + 16 x
mekaniska ventiltryckare + 16 underläggsbrickor. Satsen
klarar drygt 14 mm lyft (kräver både fjäder och bricka). Ger
34-100 kp tryck vid 0 resp 13 mm lyft med 36,0 mm
inspänningsmått. Ventilbrickan (10-06-553) är gjord för 13
mm shims, finns från 1.6 till 3.35 mm i steg om 0,05 mm. De
täcker en större variation av ventillängder och bascirklar på
kamaxlarna (en "race kam" har normalt ca 30 mm bascirkel för
att kammen skall gå att dra runt utan att modifiera toppen.
Standard är 34 mm). Styrkanten är nu så hög att den väl rymmer
shimset då man använder de större ventilerna (34-30) som är
längre. |
|
|
10-15-601 |
Styrbricka vipparm OHC spec 3.2 mm |
|
Lash pad 3.2 mm for Cams with smaller base Circle. |
|
|
10-19-750 |
Ventillyftare mekanisk OHC (1 st) |
|
Solid Lifter OHC, adjustable with Allen Key (1) |
|
|
|
Mekaniska ventillyftare till 8V OHC motorer.
Rekommenderas då du skall trimam för tävlingsbruk.
Lyftaren pressas i lyftarhålet och ventilspelet justeras
med den självlåsande kulskruven genom ett hål i
specialvipparmen 10-19-920.
Mekaniska lyftare och kamprofiler avsedda för dessa
använder man då man kommer att köra mycket på högre
varv. Orsaken är att det alltid blir små luftbubblor i
oljan, dessa hamnar även i hydraullyftaren som bli mjuk,
kamtiderna blir kortare, lyftet minskar - och till slut
hoppar vipparmen av och haveriet är ett faktum.
|
|
|
|
10-19-752 |
Sats mek. ventillyftare Opel OHC (8 st) |
|
Set of 8 Solid Lifters OHC, adjustable with Allen Key (8
pieces) |
|
|
10-19-860 |
Ventillyftare mekanisk 16V 1600/2.0 |
|
Solid Lifter XE engines (Bucket) |
|
|
10-27-620 |
Sats toppbult ARP. Pinnbultar med mutter.
Rekommenderas till överladdade motorer med hög effekt. |
|
Kit with ARP Head Bolts. For high peformance engines. Stud bolts
and Nuts. |
|
|
|
|
|
|
|
Ventiltryckare för
mekaniska kamprofiler och de mer avancerade motorerna.
För att kunna ha högre ventillyft än ca 11 mm på C20XE
motorn krävs ventilfjäder- brickor som ökar
inspänningslängden för ventilfjädern, 2.2 mm på dessa
brickor. Skulle original ventilfjäder monteras med den
längre inspänningslängden skulle fjädertrycket bli för
lågt. Därför behövs även andra fjädrar.
Ventilfjäderbrickan har en styrkant som passar
justerbrickor från Peugeot, de finns i sortiment med
tjocklek från 1,6 till 3,35 mm i intervall om 0,05 mm, det går därmed att justera
spelet på ett
smidigt sätt. Alla dessa delar är tillverkade i
seghärdat stål. Kamaxlarna för mekaniska höglyftande kammar slipas
normalt med 30,0 mm bascirkel (original = 34,0). Orsaken
är att de annars inte får plats i toppen på grund av det
högre lyftet, dels att shimsen ska få plats. |
|
|
|
12-22-940
Shims låda |
|
12-22-945 |
Shims, 1.6 - 3.35 mm, steg 0,05 mm |
|
Shims in range 1.6 - 3.35 mm, increments 0,05 mm |
|
|
10-19-910 |
Vipparm OHC 8V |
|
Rocker arm OCH engines |
|
|
10-19-920 |
Vipparm OHC 8V med hål just. mek |
|
Rocker arm OCH with hole for Allen Key |
|
|
10-27-620 |
ARP pinnbultsats topp Opel 2.0/16V |
|
Stud Bolts + Nuts ARP C20XE Head |
|
|
12-31-500 |
Ventil insug 2.0/16V C20XE spec 34.0 mm |
|
Valve, inlet C20XE 34 mm forged |
|
|
12-33-500 |
Ventil avgas 2.0/16V C20XE spec 30.0 mm |
|
Valve, exhaust C20XE 30 mm forged |
|
|
12-34-000 |
Ventilstyrning brons C20XE 7 X 11.0 mm |
|
Bronze valve guide C20XE KS Head 7 x 11 mm |
|
|
12-35-000 |
Ventilstyrning brons C20XE 7 X 13.0 mm |
|
Bronze valve guide C20XE Cosworth Head 7 x 13 mm |
|
|
12-40-000 |
Ventilstyrning brons 1.6/2.0 XEV 45 lång |
|
Bronze valve guide X16/20XEV 6 x 45 mm |
|
|
12-40-100 |
Ventilstyrning brons 1.6/2.0 XEV 35 lång |
|
Bronze valve guide X16/20XEV 6 x 35 mm |
|
|
14-02-600 |
Jenvey Spjällhus 45, sats inkl br. rör |
|
Jenvey thr. Bodies 45 mm incl Fuel Rail. |
|
|
|
SPJÄLLHUS-BRÄNSLE/THROTTLE BODIES-FUEL |
14-02-600 |
Jenvey Spjällhus 45, sats inkl br. rör |
|
Jenvey thr. Bodies 45 mm incl Fuel Rail. |
|
|
14-02-610 |
Jenvey singelspjällhus 45 mm |
|
Jenvey single thr. Body 45 mm (4 required for 4 cyl.) |
|
|
Spjällhusen med
insugningsrör och luftfilterbox som klassades i KitCar
till Astra F GSi. Fyra separate spjällhus med
tillhörande insugningsrör gör det möjligt att få en
absolut rak kanal, man behöver inte ta hänsyn till
avstånd mellan cylindrar respektive "vanliga" spjällhus
som har samma delning som Weber DCOE. Lite effekt att
tjäna, lite dyrare. Filterboxen finns tyvärr
inte längre att köpa.
Artikelnummer 14-02-610
säljes per styck. |
|
|
|
14-02-615 |
Mont. sats singel spjällhus 4 x 45 mm |
|
Assembly kit thr. bodies 4 x 45 mm |
|
|
14-02-616 |
Bränslerör singel spjällhus 4 x 45 mm |
|
Fuel rail single thr. Bodies 4 x 45 mm |
|
|
14-02-700 |
Jenvey spjälljus 48, sats inkl br. rör |
|
Jenvey thr. Bodies 48 mm incl Fuel Rail. |
|
|
14-02-800 |
Jenvey spjälljus 50, sats inkl br. rör |
|
Jenvey thr. Bodies 50 mm incl Fuel Rail. |
|
|
14-02-810 |
Potentiometer Motec till Jenvey spjällhu |
|
Thr. Pot Motec 3-way mintimer for Jenvey |
|
|
14-13-000 |
Insugningstratt 45, längd 40 mm |
|
Air Hornt 45/40 mm |
|
|
14-13-010 |
Insugningstratt 45, längd 90 mm |
|
Air Horn 45/90 mm |
|
|
14-13-020 |
Insugningstratt 45, längd 120 mm |
|
Air Horn 45/120mm |
|
|
14-13-030 |
Insugningstratt 48, längd 40 mm |
|
Air Horn 48/40mm |
|
|
14-13-040 |
Insugningstratt 48, längd 60 mm |
|
Air Horn 48/60mm |
|
|
14-13-050 |
Insugningstratt 48, längd 90 mm |
|
Air Horn 48/90mm |
|
|
14-13-060 |
Insugningstratt 48, längd 120 mm |
|
Air Horn 48/120mm |
|
|
14-13-070 |
Insugningstratt 50, längd 93 mm |
|
Air Horn 50/93mm |
|
|
15-05-900 |
Omb sats parallella spjäll C20XE |
|
Mod. Kit parallell Butterfly's C20XE std Thr. Body |
|
|
15-12-100 |
Bränslepump Calibra T orig. |
|
Fuel Pump Calibra Turbo |
|
|
15-14-500 |
Bränsletrycksreg, progressiv för turbo/kompr. |
|
Fuel pressure regulator progressive (Turbo/Compr.) |
|
|
15-14-800 |
Bränsletrycksreg. justerbar |
|
Fuel pressure regulator adjustable |
|
|
15-15-100 |
Bränsletrycksreg. justerbar OHC |
|
Fuel pressure regulator adjustable |
|
|
15-15-410 |
Insprutare Bosch 440 cc/min (3.0 Bar) |
|
Injector >12 ohm 511 cc/min. |
|
|
15-15-415 |
Insprutare >12 ohm 680 cc/min (3.0 Bar) |
|
Injector >12 ohm 680 cc/min. |
|
|
|
INSUGNINGSRÖR/INLET MANIFOLDS |
|
|
17-01-650 |
Insugningsrör 2 X DCOE C20NE |
|
Inlet Manifold 2 x DCOE 2.0/8V C20NE |
|
Till C20NE motorn, spjällhus eller dubbla Weber eller
liknande. Använder du förgasare måste du plugga hålen för
insprutarna och använda mellanlägg för O-ring eller
liknande, förgasare får ju inte monteras stumt |
|
|
17-02-000 |
Insugningsrör 2 X DCOE C20XE |
|
Inlet Manifold 2 x DCOE 2.0/16V C20XE |
|
Till C20XE röret behövs även ett vattenrör som skruvas i insugningsröret.
Behövs om du installerar i bil och
behåller standard systemet. När motorn är kall och termostaten
är stängd leds vattenet i retur, passerar inte kylaren. På
formelbilar och liknande använder man ofta inte den principen. |
|
|
17-02-005 |
Ins.rör Opel C20XE 4 x 45 single |
|
Inlet Manifolds 4 x single Thr. Bodies C20XE |
|
|
|
|
17-03-000 |
Insugningsrör 2 X DCOE X20XEV Ecotec |
|
Inlet Manifold 2 x DCOE 2.0/16V X20XE |
|
|
|
|
|
SPECIAL PACKNINGAR/GASKETS |
|
|
19-10-550 |
Mellanläggsplatta stål C20XE/XEV/NE |
|
Distance plate, steel 1,0 mm (between Head Gaskets C20XE/XEV/NE) |
|
|
19-10-600 |
Toppackning stål/lamell C20XE/XEV |
|
Head Gasket Steel 2.0XE engines
Stål lamellpackningen kan användas till alla 2.0/16V motorer.
Den består av flera tunna metallskikt som nitats tillsammans och är betydligt starkare än andra packningar. 1,3 mm tjock,
max
86,0 mm borrning.
|
|
|
19-10-810 |
Cometic toppackning 88 x 1,8 mm C20XE/XEV |
|
Cometci
Head Gasket 88 x 1,8 mm 2.0XE engines
Stål lamellpackning som kan
användas till alla 2.0/16V motorer. Den består av flera tunna
metallskikt som nitats tillsammans och är betydligt starkare
än andra packningar. För max 88,0 mm borrning, tjocklek 1,8 mm
(std 1,3). Lätt kompressionssänkning eller reparation av för
mycket planad topp. |
|
|
|
KOPPLINGAR/CLUTCHES |
|
|
20-13-300 |
Tryckplatta först/alum. Opel C20NE 265 Nm |
|
Clutch Plate Alloy C20NE 265 Nm |
|
|
20-13-310 |
Tryckplatta förstärkt Opel C20NE 265 Nm |
|
Clutch Plate C20NE 265 Nm |
|
|
20-13-315 |
Lamell sport Opel C20NE 24 spline |
|
Clutch Disc organic C20NE 24 splines |
|
|
20-13-320 |
Lamell sinter/stum Opel C20NE 24 spline +30% |
|
Clutch Disc Sinter C20NE 24 splines +30% |
|
|
20-20-000 |
Tryckplatta förstärkt Opel C20XE 330 Nm |
|
Clutch Plate C20XE 330 Nm |
|
|
20-21-000 |
Lamell sport Opel C20XE |
|
Clutch Disc sport/organic C20XE |
|
|
20-21-020 |
Lamell sinter/sport Opel C20XE +30% |
|
Clutch Disc sinter Torsion C20XE +30% |
|
|
20-21-030 |
Lamell sinter/stum Opel C20XE + 30% |
|
Clutch Disc sintre solid C20XE +30% |
|
|
För racing använder
man en koppling som är lätt och klarar mycket moment.
Man strävar efter att få
vikten så nära centrum som möjligt för att göra
momentarmen kortare, alltså mindre belastning på
bultarna som håller svänghjulet - och att få bättre
respons på motorn. Varför lätta svänghjulet om man
bultar dit en stor tung koppling? Lösningen blir en
liten tryckplatta med sinterlamell, en eller flera.
Tryckplattan är tillverkad i aluminium. Tryckringen,
alltså den del som pressar lamellen mot svänghjulet
finns i olika hårdhetsgrader. För det allra högsta
momentet, 550 Nm måste du använda stum sinterlamell
Du måste plansvarva
svänghjulet, svarva ett styrspår för tryckplattan, borra
en ny bultdelning och balansera om svänghjulet för att
kunna använda denna permanenta lösning. |
|
|
|
20-42-400 |
Lamell sinter/stum för F20 låda och F&S 200 mm tryckpl. |
|
Clutch Disc sintre solid for F20 box and F&S 200 Clutch. |
|
|
20-43-000 |
Tryckplatta exkl tryckring F&S 200 mm. |
|
Clutch plate exkl pressure ring F&S 200 mm. |
|
|
20-43-010 |
Tryckring 420 Nm till F&S 200 mm |
|
Pressure ring 420 Nm for F&S 200 mm. |
|
|
20-43-012 |
Tryckring 550 Nm till F&S 200 mm |
|
Pressure ring 550 Nm for F&S 200 mm. |
|
|
|
EXTRAKTORGRENRÖR/TUBE MANIFOLDS |
|
|
Extraktorgrenrör
hittar du från startsidan, Grenrör - Exh man. |
|
|
|
|
INSPRUTNINGSSYSTEM/MANAGMENT SYSTEMS |
23-19-500 |
Lambdasond bredband Bosch |
|
Lambda sensor Bosch wide band |
|
|
23-19-900 |
Induktiv givare vevaxel |
|
Inductive speed sensor |
|
|
23-20-520 |
Trottelpotentiometer till Jenvey spjällus |
|
Throttle pot Motec for Jenvey thr bodies |
|
|
23-20-680 |
Tändspole direkttändning 4-cyl |
|
Valio Coil 4 cyl wasted spark |
|
|
Dubbeltändspole,
direkttändning, namnen är många.
Vad det handlar om är en
tändspole som ersätter fördelaren. Högspänningen går
direkt från spole till stift utan att ta omvägen via
rotor och fördelarlock. Uppladdningstiden kan väljas
längre då den "skjuter" två stift åt gången, hälften så
ofta. Den cylinder som inte är i kompressionsläge
påverkas inte, därav namnet "wasted spark", bortkastad
gnista...
Alla MBE 9A4/9A8 system har
valfritt fördelare med tändspole, 4 separata spolar eller "dubbelspole",
det är bara att klicka i vad du har. Likaså om du vill
använda tändspolens slutsteg om den har ett inbyggt,
eller ECU:nsinbyggda om den inte har något. Det
varierar med fabrikat och typ av spole. |
|
|
|
23-20-682 |
Kontakt till direktspole 4 cyl |
|
Connector for 23-20-682 |
|
|
23-20-690 |
Tändspole direkttändning 6-cyl |
|
Ignition Coil 6 cyl wasted spark |
|
|
23-20-720 |
Lufttempgivare MBE |
|
Air temp sensor MBE |
|
|
23-20-800 |
Vattentempgivare insp. Bosch |
|
Coolant temp sensor Bosch blue |
|
|
23-20-830 |
Tryckgivare atmosfär MBE |
|
Atm. pressure sensor MBE |
|
|
23-20-832 |
Kontakt till tryckgivare atmosfär |
|
Connector for 23-20-832 |
|
|
23-20-855 |
Reglerventil laddtryck SEM (elektronisk) |
|
Electronic control valve wasgate |
|
|
23-20-910 |
Tryckgivare 0-3.0 Bar absolut MBE |
|
Pressure sensor 0-3 Bar absolut pressure |
|
|
23-20-913 |
Kontakt till tryckgivare 0-3 Bar |
|
Connector for 23-20-913 |
|
|
23-21-010 |
Kontakt till ECU MBE 967 + komm. kontakt (serie RS232) |
|
ECU Connector 967 + mapping plug serial RS232 |
|
|
23-21-015 |
Kontakt till ECU MBE 9A4 + komm. kontakt (ODB2) |
|
ECU Connector 9A4 + connector ODB2 |
|
|
|
|
En professionell
kabelhärva till ett MBE 9A4 insprutningssystem. Helt
vattentätt, smidigt och lätt. Över 20 års erfarenhet
av insprutnings- system och tuffa förhållanden har lärt
oss att krånglande elektronik nästan alltid kommer från
en dålig kabelhärva. Till MBE skräddarsys kabelhärvorna för
att passa den motor de skall användas till. Inga
multikontakter och bunt band som är den vanligaste
felkällan. |
|
|
|
23-21-930 |
Kabelhärva MBE 9A4 kmpl med relän |
|
Wiring Harness MBE 9A4 complete with relays. |
|
|
23-22-655 |
Styrenhet MBE 9A4 bränsle och tändning |
|
ECU 967 complete fuel and ingnition |
|
23-22-660 |
Styrenhet MBE 9A8 bränsle och tändning |
|
ECU 967 complete fuel and ingnition |
|
Styrenhet 9A4/9A8 för
både tändning och bränsle. Max 4 cylindrar, klarar det
allra mesta du kan behöva för en sugmotor. Systemet har
bränsle och tändningsmappar för varvtal-spjällvinkel
plus varvtal-tryck. Det innebär att du kan mappa en
turbo med lite vassare kammar med gott resultat om du
avstår elektronisk laddtrycksreglering. Vill du ha det
blir det MBE 9A8 som har ytterligare finesser för
överladdade motorer. |
|
|
|
23-44-000 |
Seriekabel/program MBE |
|
Com Cable + Easimap 5.5 CD |
|
|
23-44-010 |
985 USB-CAN adapter för kommunikation EM6-9A4/8 |
|
985 USB-CAN adapter for EM6-9A4/8 |
|
|
23-45-000 |
Manöverdorn MBE med 3 potentiom + kablage |
|
Demand Box complete with Cables for Car and Dyno. |
|
|
23-45-010 |
Manöverdorn MBE USB-CAN med 3 potentiom + kablage |
|
Demand Box complete with Cables USB-CAN EM6 |
|
|
|
|
KAMAXLAR/CAMSHAFTS C20NE
SE
KAPITLET KAMAXLAR PÅ STARTSIDAN FÖR DET SENASTE TILL ALLA
FABRIKAT |
|
35-53-290 |
Kam Opel OHC 1800/2.0 T9/F6 270/109/12.3 hydr. |
|
Camshaft OHC 1800/2.0 T9/F6 270/109/12.3 hydr. |
|
|
35-53-310 |
Kam Opel OHC 2.0 A7 272/106/11.8/0.7 hydr. |
|
Kam Opel OHC 2.0 A7 272/106/11.8/0.7 hydr. |
|
|
35-53-800 |
Kam Opel OHC 1800/2.0 Z9 292/108/11.7/2.9 hydr. |
|
Camshaft OHC 1800/2.0 Z9 292/108/11.7/2.9 hydr. |
|
|
35-53-900 |
Kam Opel OHC 1800/2.0 X3 296/105/11.9/3.3 hydr. |
|
Camshaft OHC 1800/2.0 X3 296/105/11.9/3.3 hydr. |
|
|
35-54-010 |
Kam Opel OHC 1800/2.0 Y24 292/107/12.0/2.8 mek. |
|
Camshaft OHC 1800/2.0 Y24 292/107/12.0/2.8 solid. |
|
|
35-54-020 |
Kam Opel OHC C20NE Y16/Y24: 320/292/105/12.0/4.1 hydr. (fjädersats
10-10-600 rek). |
|
Camshaft OHC C20NE Y16/Y24: 320/292/105/12.0/4.1 (spring kit
10-10-600 rec). |
|
|
35-54-030 |
Kam Opel OHC C20NE A2 316/105/12.2/4.4 hydr. (fjädersats
10-10-600 rek). |
|
Camshaft OHC C20NE A2 316/105/12.2/4.4 hydr. (spring kit
10-10-600 rec). |
|
|
35-54-040 |
Kam Opel C20NE Y26 324/105/12.7/4.7 mek. (fjädersats 10-10-600
rek). |
|
Camshaft C20NE Y26 324/105/12.7/4.7 mek. (fjädersats 10-10-600
rec). |
|
|
|
Det
här med fjädrar och brickor till OHC motorerna (8V med enkel kam
och vipparmar) är inte helt enkelt. Till de mildaste
sportkammarna fungerar det bra med originaldelar. Till de
halv-vassa kammarna som exempelvis Z9 går det bra med bara en
enkel hårdare fjäder.
När vi kommer till de vassaste kammarna som exempelvis Y26 går det inte att bibehålla original bascirkel på kammen, med det
höga lyftet på nocken blir den högre än kammens ramlager och
kammen går därmed inte att montera. Vi måste därför slipa dem
med mindre bascirkel. Då får vipparmen en annan vinkel och
därmed ett annat utväxlingsförhållande. Ju mer vi minskar
bascirkeln, desto högre lyft får vi. Och mer belastning. I och med att ventilerna
sitter mot varandra, avgas på ena sidan, insug på den andra
påverkas även overlapet.
Vi har därför utvecklat en
standard för att kontroll på vad som händer. För den mindre
bascirkeln gäller att det så kallade lash-padset (styrbrickan)
skall vara 0,7 mm tjockare än original. För kammar med över 12
mm lyft skall andra längre ventilfjädrar användas tillsammans
med nya styrbrickor och ventilfjäderbrickor. Det finns olika
satser beroende på vilken motor det gäller, se kamaxelkapitlet,
där står vilka kammar som kräver vad.
Viktigt är hur mycket
ventilernas skaft ligger över toppens överplan. Vi
justerar ventillängderna och mäter med en jigg, det skall vara
18,0 mm med några hundradelars tolerans. Du som jagar pris på
billig renovering, se till att han som gör det känner till
detta. Annars kommer bilen att gå sämre än vad den gjorde från
början.
|
KAMAXLAR/CAMSHAFTS
C20XE/Z20-2.2XEV
SE
KAPITLET KAMAXLAR PÅ STARTSIDAN FÖR DET SENASTE TILL ALLA
FABRIKAT |
|
|
|
Till C20XE motorn
finns många kamaxlar och
därmed många kombinations möjligheter. Insugningskammen
är ofta inte densamma som på avgas. Man får oftast
bättre mellanregister utan att tappa på topp genom att
kombinera. Här följer en liten vägledning hur vi själva
graderar de lite vassare typerna som inte säljes i sats.
Generellt gäller att alla kammar nedan kräver special
ventilfjäderbrickor och fjädrar. De mekaniska även nya
ventiltryckare. Standard ventiluttag räcker inte, helst
bör man ha högkompressionskolvar. I nödfall går det att
fräsa tillräckligt djupt i originalkolvarna för de
mildaste kammarna.
I6 insug, I4 avgas.
Vassaste hydraulkammarna, rally där man inte vill kosta
på det allra värsta.
Z21 insug, Z17 avgas.
Mekaniska profiler som passar en snäll rallymotor eller
den vassa turbo eller kompressor motorn.
Z19 insug, Z20 avgas.
Mekaniska profiler med brett register till grupp A eller
KitCar med fritt insug.
Y18 insug, Z5 avgas.
Mekaniska profiler som fungerar väldigt bra i grupp A
med original insug och avgasgrenrör.
Z32 insug, Z5 avgas.
Mekaniska, lämpliga för motorer med fritt insug och
utblås. Dubbelfjädersats
special med 36 mm insp. längd.
Z8 insug, Z28 avgas.
Mekaniska, lite mer lyft på insug vilket kan ge några
hästar på de sista varven på en riktigt bra motor,
annars som Z32/Z28. Dubbelfjädersats
special med 36 mm insp. längd
|
|
|
|
35-54-102 |
Kamaxelsats Opel C20XE i4/i6: 304/296/11.3/ Rallykammar för hydraul. |
|
Camshaftkit C20XE i4/i6: 304/296/11.3... hydraulic rallye Cams
|
|
|
35-54-107 |
Kamaxelsats Opel C20XE Y18/Z5: 304/300/105/12.0/11.4/4.2
Sats mekaniska kammar grupp A eller H. |
|
Camshaftkit C20XE Z32/Z5: 300/300/105/12.9/11.4/4.6 Set of group A Cams for solid lifters. |
|
|
35-54-111 |
Kamaxelsats Opel C20XE Z32/Z5: 304/300/105/12.9/11.4/4.6
Sats mekaniska kammar grupp H eller kitcar. |
|
Camshafkit C20XE Z32/Z5: 304/300/105/12.9/11.4/4.6 Set of
Kitcar Cams for solid lifters. |
|
|
35-54-113 |
Kamaxelsats Opel C20XE Z8/Z28 304/296/105/13.25/13.0/4.6
Sats mekaniska kammar grupp H eller kitcar. |
|
Camshaftkit C20XE Z32/Z5: 300/296/105/13.25/13.0/4.6 Set of
Kitcar Cams for solid lifters. |
|
|
35-54-115 |
Kamaxelsats Opel C20XE V3/28: 304/296/105/14.0/13.0/4.9 Sats
mekaniska kammar grupp H eller kitcar. |
|
Camshaftkit C20XE V3/Z28: 304/296/105/14.0/13.0/4.9 Set of
Kitcar Cams for solid lifters. |
|
|
35-54-119 |
Kamaxelsats Opel C20XE Z19/Z20: 300/292/105/12.3/11.1/4.2 Sats
mekaniska kammar med jämn effektkurva. Bra körbarhet. |
|
Camshaftkit C20XE Z19/Z20: 300/292/105/12.3/11.4/4.2 Set of
Cams for solid lifters, gives a flack power curve, not
the max hp. Driveable. |
|
|
35-54-123 |
Kamaxelsats Opel C20XE Z21/Z21: 288/288/105/11.8/11.8/3.8/3.3
Sats mekaniska kammar, mild till rally eller vassa turbo. |
|
Camshaftkit C20XE Z21/Z21: 288/288/105/11.8/11.8/3.8-73.3 Mild
rallye Cams for solid lifters, or radical turbo cams. |
|
|
35-54-125 |
Kamaxelsats Opel C20XE Z21/Z17: 288/276/105/11.8/10.6/3.8/2.8
Sats mekaniska kammar, mildast till rally eller vassa turbo. |
|
Camshaftkit C20XE Z21/Z17: 288/276/105/11.8/11.8/3.8/3.3 Mildest
rallye Cams for solid lifters, or radical turbo cams. |
|
|
35-54-130 |
Kamaxelsats Opel C20XE Z2/Z2: 280/280/108/11.8/10.4/10.4/2.0/1.6
Sats hydraul kammar, de vassaste som går med orig. kolvar |
|
Camshaftkit C20XE Z2/Z2: 280/280/108/11.8/10.4/10.4/2.0/1.6 Set
of hydraulic Cams, the most radical for standard piston valve
pockets. |
|
|
35-54-131 |
Kamaxelsats Opel C20XE Z25/Z25: 276/276/105/9.7/9.7/2.0/1.6 Sats
hydraulkammar, RC grupp N +. Uppfyller STU måtten. |
|
Camshaftkit C20XE Z25/Z25: 276/276/105/9.7/9.7/2,0/1.6 Set of
hydraulic Cams RC group N +. Comply to the STU dimensions |
|
|
35-54-132 |
Kamaxelsats Opel C20XE Z33/Z25: 288/276/105/9.7/9.7/2.0/1.6 Sats
hydraulkammar, RC grupp N +. Uppfyller STU måtten. |
|
Camshaftkit C20XE Z25/Z25: 276/276/105/9.7/9.7/2,0/1.6 Set of
hydraulic Cams RC group N +. Comply to the STU dimensions |
|
|
35-54-135 |
Kamaxelsats Opel C20XE Z1/Z1: 256/256/105/9.7/9.7/1.2/0.9 Sats
hydraulkammar, Rallye grupp N. Uppfyller STU måtten Gr N rally. |
|
Camshaftkit C20XE Z1/Z1: 256/256/105/9.7/9.7/1.2/0.9 Set of
hydraulic Cams Rallyes group N. Comply to the STU dimension
for rallyue group N. |
|
|
35-54-138 |
Kamaxelsats Opel C20LET Z24/Z24: 244/244/110/10.4/10.4//0.8/0.5
Sats hydraulkammar, sport till turbo. Mer lyft och kort
duration. |
|
Camshaftkit C20LET Z24/Z24:: 244/244/110/10.4/10.4/0.8/0,5 Set
of hydraulic sport for the turbo. More lift and short duration. |
|
|
35-54-140 |
Kamaxelsats Opel C20XE Z27/Z7 268-260/107/10.8-10.8/1.5
hydraullyftare. Sportkammar steg 2. Kan monteras utan
modifieringar. |
|
Camshaftkit C20XE Z27/Z7 268-260/107/10.8-10.8/1.5 hydraulic
lifters. Sportcams step 2, can be installed without
modifications. |
|
|
35-54-141 |
Kamaxelsats C20XE Z7 260/106/10.7/1.2 hydraullyftare.
Sportkammar steg 1. Kan monteras utan modifieringar |
|
Camshaftkit, C20XE Z7 260/106/10.7/1.2 hydraulic lifters.
Sportcams step 1, can be installed without modifications. |
|
|
35-54-145 |
Kamaxelsats X20XEV/X22XE (Ecotec) Z24/Z23:
244/240/106/10.4/9.2/0.9/0.6 Sportkammar steg 1, monteras utan
modifieringar. |
|
Camshaftkit X20XEV/X22XE (Ecotec) Z24/Z23:
244/240/106/10.4/9.2/0.9/0.6 Sportcams step 1, can be installed
without modifications. |
|
|
35-54-150 |
Kamaxelsats X20XEV/X22XE (Ecotec) Z29:
260/260/106/9.2/9.2/1.6/1.2 Sportkammar steg 2/Gr N Astra G |
|
Camshaftkit X20XEV/X22XE (Ecotec) Z29:
260/260/106/9.2/9.2/1.6/1.2 Sportcams step 2/Group N Astra G |
|
|
35-54-168 |
Kamaxelsats X20XEV/X22XE (Ecotec) Z42:
272/272/105/10.7/10.7/2.3/1.9 Sportkammar steg 2/3 Astra G |
|
Camshaftkit X20XEV/X22XE (Ecotec) Z42:
272/272/105/10.7/10.7/2.3/1.9 Sportcams step 2/3 Astra G |
|
|
35-54-170 |
Kamaxelsats X20XEV/X22XE (Ecotec) Z37:
288/288/105/10.7/10.72.3/1.9 Sportkammar steg 3 Astra G |
|
Camshaftkit X20XEV/X22XE (Ecotec) Z37:
288/288/105/10.7/10.72.3/1.9 Sportcams step 3 Astra G |
|
|
35-54-180 |
Kamaxelsats Z20LET (Ecotec) Z24: 244/244/110/10.4/10.4/0.8/0.5
Sportkammar turbo. |
|
Camshaftkit X20XEV/X22XE (Ecotec) Z24:
244/244/110/10.4/10.4/0.8/0.5 Sportcams turbo. |
|
|