ARTIKEL |
|
|
|
02-06-600
|
Svänghjulsbult 12.9 Opel C20NE/XE/XE20XE |
|
ARP Fly Wheel Bolts 12.9 |
|
|
03-15-050
|
Remskiva Opel C20XE gr A/Kit |
|
Crank Pulley group A/kit C20XE |
|
|
|
|
|
|
04-02-600
|
Vevstakar smidda sats 2.0/XE |
|
Con Rods 2.0/XE forged H-profile 143 mm, set of four |
|
|
|
|
Smidda vevstakar i H-profil, nu så billiga att det är dumt att inte montera dem om du skall trimma lite
mer avancerat! Levereras med ARP bult.
Kolvbult 21,0 mm.
|
|
|
|
04-04-200
|
Vevstaksbult 12.9 C20NE/XE/XEV |
|
ARP Rod Bolts 12.9 C20NE/XE/XEV
|
|
|
05-16-525
|
Kolv smidd högk. 3-ring Opel C20XE 86.00 |
|
Piston high compr. 3-ringC20XE bore 86.00 |
|
|
|
|
Smidda kolvar finns i olika dimensioner och av olika fabrikat. C20XE motorn har 21,0 mm kolvbult, C20NE har 20,0
mm. Till C20NE motorn tillverkas inga högkompressionskolvar då efterfrågan är för liten.
Ett bra alternativ är att använda original C20XE kolvar tillsammans med H-profil stakarna
04-02-600
. Det blir högkompressionskolvar i C20NE eftersom de är nästan plana. Inte smidda men dimensionerade
för 150 hk standard, det fungerar bra.
|
|
|
|
05-16-528
|
Kolv smidd högk. 3-ring Opel C20XE 86.50 |
|
Piston high compr. 3- ring C20XE bore 86.50 |
|
|
05-16-530
|
Kolv smidd högk. 3-ring Opel C20XE 87.00 |
|
Piston high compr. 3-ring C20XE bore 87.00 |
|
|
05-16-531
|
Kolv smidd högk. 3-ring Opel C20XE 87.50 |
|
Piston high compr. 3-ring C20XE bore 87.50 |
|
|
05-16-532
|
Kolv smidd högk. 3-roing Opel C20XE 88.00 |
|
Piston high compr. 3-ring C20XE bore 88.00 |
|
|
06-07-000 |
Ringsats 4 kolvar 86.00 (std) Wössner C20XE |
|
|
|
|
08-02-720
|
Oljepumpsdrev stål, sats 2.0 NE/XE |
|
Oilpump Gears steel, kit NE/XE engine |
|
|
|
|
|
|
08-10-080
|
Kamdrev justerb. OHC 1.6/1.8/2.0 -93 |
|
Vernier Sprocket 1.8/2.0 NE -93 |
|
|
Det finns olika modeller av justerbara kamdrev till såväl 8V som 16V. Skiljer på kuggmodul, runda
eller kantigare kugg. Dessutom skiljer diametern.
Säkrast att titta på kuggen på motorn det gäller
innan du beställer.
08-10-080
eller
08-10-082
|
|
08-10-082
|
Kamdrev justerb. OHC LN/ 2.0 93- |
|
Vernier Sprocket 2.0NE/LN 93- |
|
|
08-10-100
|
Kamdrev justerb. 2 st C20XE -92 |
|
Vernier Sprockets pair C20XE -92
|
|
|
Justerbara kamdrev är skönt att ha då man
skall ställa in kamtider! Korrekt inställning är
ju en förutsättning för att kambytet skall ge
den effektökning som utlovas. Lika viktigt är att frigången mellan ventiler och kolv räcker
till
och då är det återigen viktigt att inställningen är korrekt.
|
|
08-10-110
|
Kamdrev justerb. 2 st C20LN 92- |
|
Vernier Sprockets pair C20XE 92- |
|
|
08-10-115
|
Kamdrev justerb. 2 st X20XEV Ecotec |
|
Vernier Sprockets pair X20XEV |
|
|
10-05-820
|
Ventilfjäder hårdare OHC 2.0/8V |
|
Valve spring C20NE single harder |
|
|
10-05-860
|
Ventilfjäder hårdare 1.6/2.0 XE/16V |
|
Valve spring single harder 1.6/2.0/2.2 XE engines |
|
|
10-05-865
|
Ventilfjäder dubbel 1.6/2.0 XE/16V |
|
Valve spring single double 1.6/2.0/2.2 XE engines |
|
|
|
|
10-06-530
|
Ventilbricka spec X20XEV 2.0/16V (6 mm) |
|
Top Retainer spec. steel X20XEV |
|
|
10-06-552
|
Ventilbricka spec 2.0/16V C20XE |
|
Top Retainer spec. steel C20XE |
|
|
10-06-553
|
Ventilbricka spec dubbelfjäder 2.0/16V C20XE |
|
Top Retainer spec. double spring C20XE |
|
|
10-07-610
|
Underläggsbricka insug Opel OHC |
|
Underlay washer inlet Spring Corsa 1.6/8V + C20NE |
|
|
10-10-600
|
Ventilfjädersats Opel C20NE 2.0/8V kmpl |
|
Spring Kit C20NE includeSprings+Tops+Washers+spec+Lash Pads |
|
|
10-10-610
|
Ventilfjädersats Opel C20XE 2.0/16V kmpl
(fjädrar fjäderbrickor, 16 av varje)
|
|
Spring Kit C20NE (include Springs+Top caps, 16 of each) |
|
Består av 16 st hårdare fjädrar och 16 st ventifjäderbrickor i seghärdat stål som
ger rätt
inspänningslängd och tryck. Har uttag för shims om du tänker använda mekaniska
ventillyftare. Shims i sortiment eller lösabrickor från 1,6 - 3,6 mm finns att beställa.
|
|
|
|
|
10-10-612
|
Ventilfjädersats dubbla Opel C20XE 2.0/16V kmpl
(fjädrar fjäderbrickor, 16 s) av varje
|
|
Spring Kit double C20XE (include Springs+Top caps, 16 of each) |
|
Passar Opel C20XE. Består av 16 st hårdare dubbelfjädrar och 16 st ventifjäderbrickor
10-06-553 ii seghärdat stål som ger rätt inspänningslängd (36 mm) och tryck 34-100 kp
vid 0 resp 13 mm lyft. Har uttag för shims om du tänker använda mekaniska ventillyftare.
Shims i sortiment eller lösa brickor från 1,6 - 3,6 mm finns att beställa. För kammar
med 13 mm lyft och högre (Z8, Z28 och V3), eller du som laddar lite ordentligt med turbo.
|
|
|
|
|
|
|
10-10-615
|
Ventilfjädersats Opel C20XE 2.0/16V med lyftare
(
enkla fjädrar fjäderbrickor lyftare, 16 av varje)
|
|
Spring Kit C20XE include Springs+Tops+ solid lifters, 16 of each |
|
|
|
Passar Opels C20XE. 16 x hårdare fjädrar + 16 x ventiljäderbrickor + 16 x mekaniska
ventiltryckare. Satsen klarar ca 13 mm lyft (kräver både fjäder och bricka). Ventilbrickan
är numera modifierad för 13 mm shims, finns från 1.6 till 3.35 mm i steg om 0,05 mm.
De täcker en större variation av ventillängder och bascirklar på kamaxlarna
(en "race kam" har normalt ca 30 mm bascirkel för att kammen skall gå att dra runt utan
att modifiera toppen. Standard är 34 mm).
|
|
|
|
|
10-10-617
|
Ventilfjädersats Opel C20XE 2.0/16V med lyftare
Cosworth TOPP
(
dubbla fjädrar
fjäderbrickor lyftare,16 st)
|
|
Spring Kit C20XE include Springs+Tops+ solid lifters, 16 of each |
|
|
|
Passar Opels C20XE med Cosworth topp. 16 x hårdare dubbelfjädrar + 16 x ventilfjäderbrickor + 16 x mekaniska
ventiltryckare. Satsen klarar drygt 14 mm lyft (kräver både fjäder och bricka).
Ger 34-100 kp tryck vid 0 resp 13 mm lyft med 36,0 mm inspänningsmått. Ventilbrickan
(10-06-553) är gjord för 13 mm shims, finns från 1.6 till 3.35 mm i steg om 0,05 mm.
De täcker en större variation av ventillängder och bascirklar på kamaxlarna
(en "race kam" har normalt ca 30 mm bascirkel för att kammen skall gå att dra runt
utan att modifiera toppen. Standard är 34 mm). Styrkanten är nu så hög att den väl rymmer
shimset då man använder de större ventilerna (34-30) som är längre.
|
|
|
|
|
10-10-620
|
Ventilfjädersats Opel C20XE 2.0/16V med lyftare
KS TOPP (dubbla fjädrar,
fjäderbrickor lyftare,
underläggsbrickor, 16 st) |
|
Spring Kit C20XE include Springs+Tops+ solid lifters and umderlay washers, 16 of each |
|
|
|
Passar Opels C20XE med KS topp. 16 x hårdare dubbelfjädrar + 16 x ventilfjäderbrickor + 16 x mekaniska
ventiltryckare + 16 underläggsbrickor. Satsen klarar drygt 14 mm lyft (kräver både fjäder och bricka).
Ger 34-100 kp tryck vid 0 resp 13 mm lyft med 36,0 mm inspänningsmått. Ventilbrickan
(10-06-553) är gjord för 13 mm shims, finns från 1.6 till 3.35 mm i steg om 0,05 mm.
De täcker en större variation av ventillängder och bascirklar på kamaxlarna
(en "race kam" har normalt ca 30 mm bascirkel för att kammen skall gå att dra runt
utan att modifiera toppen. Standard är 34 mm). Styrkanten är nu så hög att den väl rymmer
shimset då man använder de större ventilerna (34-30) som är längre.
|
|
|
10-15-601
|
Styrbricka vipparm OHC spec 3.2 mm |
|
Lash pad 3.2 mm for Cams with smaller base Circle. |
|
|
10-19-750
|
Ventillyftare mekanisk OHC |
|
Solid Lifter OHC, adjustable with Allen Key
|
|
Mekaniska ventillyftare till 8V OHC motorer. Rekommenderas då du skall trimam för tävlingsbruk. Lyftaren
pressas i lyftarhålet och ventilspelet justeras med den självlåsande kulskruven genom ett hål
i specialvipparmen
10-19-920
Mekaniska lyftare och kamprofiler avsedda för dessa använder man då man kommer att köra mycket
på högre varv. Orsaken är att det alltid blir små luftbubblor i oljan, dessa hamnar även
i hydraullyftaren som bli mjuk, kamtiderna blir kortare, lyftet minskar - och till slut hoppar vipparmen av och
haveriet är ett faktum.
|
|
10-19-752
|
Sats mek. ventillyftare Opel OHC |
|
Set of 8 Solid Lifters OHC, adjustable with Allen Key |
|
|
10-19-860
|
Ventillyftare mekanisk 16V 1600/2.0 |
|
Solid Lifter XE engines (Bucket)
|
10-27-620
|
Sats toppbult ARP. Pinnbultar med mutter. Rekommenderas till överladdade motorer med hög effekt.
|
Kit with ARP Head Bolts. For high peformance engines. Stud bolts and Nuts. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Ventiltryckare för mekaniska kamprofiler och de mer avancerade motorerna.
För att kunna ha högre ventillyft än ca 11 mm på C20XE motorn krävs ventilfjäder-
brickor som ökar inspänningslängden för ventilfjädern, 2.2 mm på dessa brickor.
Skulle original ventilfjäder monteras med den längre inspänningslängden skulle
fjädertrycket bli för lågt. Därför behövs även andra fjädrar. Ventilfjäderbrickan
har
en styrkant som passar justerbrickor från Peugeot, de finns i sortiment med
tjocklek från 1,6 till 3,35 mm i intervall om 0,05 mm, det går därmed att justera
spelet på ett smidigt sätt. Alla dessa delar är tillverkade i seghärdat stål.
Kamaxlarna för mekaniska höglyftande kammar slipas normalt med 30,0 mm
bascirkel (original = 34,0). Orsaken är att de annars inte får plats i toppen på
grund av det högre lyftet, dels att shimsen ska få plats.
|
|
|
|
12-22-940
Shims låda |
"10">
|
12-22-945
|
Shims, 1.6 - 3.35 mm, steg 0,05 mm |
|
Shims in range 1.6 - 3.35 mm, increments 0,05 mm |
|
|
10-19-910
|
Vipparm OHC 8V |
|
Rocker arm OCH engines |
|
|
10-19-920
|
Vipparm OHC 8V med hål just. mek |
|
Rocker arm OCH with hole for Allen Key |
|
|
10-27-620
|
ARP pinnbultsats topp Opel 2.0/16V |
|
Stud Bolts + Nuts ARP C20XE Head |
|
|
12-31-500
|
Ventil insug 2.0/16V C20XE spec 34.0 mm |
|
Valve, inlet C20XE 34 mm forged |
|
|
12-33-500
|
Ventil avgas 2.0/16V C20XE spec 30.0 mm |
|
Valve, exhaust C20XE 30 mm forged |
|
|
12-34-000
|
Ventilstyrning brons C20XE 7 X 11.0 mm |
|
Bronze valve guide C20XE KS Head 7 x 11 mm |
|
|
12-35-000
|
Ventilstyrning brons C20XE 7 X 13.0 mm |
|
Bronze valve guide C20XE Cosworth Head 7 x 13 mm |
|
|
12-40-000
|
Ventilstyrning brons 1.6/2.0 XEV 45 lång |
|
Bronze valve guide X16/20XEV 6 x 45 mm |
|
|
12-40-100
|
Ventilstyrning brons 1.6/2.0 XEV 35 lång |
|
Bronze valve guide X16/20XEV 6 x 35 mm |
|
|
14-02-600
|
Jenvey Spjällhus 45, sats inkl br. rör |
|
Jenvey thr. Bodies 45 mm incl Fuel Rail. |
|
|
14-02-615
|
Mont. sats singel spjällhus 4 x 45 mm |
14-02-610
|
Assembly kit thr. bodies 4 x 45 mm
Jenvey singelspjällhus 45 mm
|
|
|
Spjällhusen med insugningsrör och luftfilterbox som klassades i KitCar till Astra F GSi. Fyra separate
spjällhus med tillhörande insugningsrör gör det möjligt att få en absolut rak kanal,
man behöver inte ta hänsyn till avstånd mellan cylindrar respektive "vanliga" spjällhus
som har samma delning som Weber DCOE. Lite effekt att tjäna, lite dyrare.
Filterboxen finns tyvärr inte längre att
köpa.
Artikelnummer
14-02-610
säljes per styck.
|
|
14-02-616
|
Bränslerör singel spjällhus 4 x 45 mm |
|
Fuel rail singel thr. Bodies 4 x 45 mm |
|
|
14-02-700
|
Jenvey spjälljus 48, sats inkl br. rör |
|
Jenvey thr. Bodies 48 mm incl Fuel Rail. |
|
|
14-02-800
|
Jenvey spjälljus 50, sats inkl br. rör |
|
Jenvey thr. Bodies 50 mm incl Fuel Rail. |
|
|
14-02-810
|
Potentiometer Motec till Jenvey spjällhu |
|
Thr. Pot Motec 3-way mintimer for Jenvey |
|
|
15-05-900
|
Omb sats parallella spjäll 2.0/16V C20XE |
|
Mod. Kit parallell Butterfly's C20XE std Thr. Body |
|
|
23-20-000
|
Trottelpotentiometer med adapter C20XE gr A
Ersätter original
kontakt, potentiometer är ett måste för styrning av
insprutningen.
|
|
|
15-12-100
|
Bränslepump Calibra T orig. |
|
Fuel Pump Calibra Turbo |
|
|
15-14-500
|
Bränsletrycksreg, progressiv för turbo/kompr. |
|
Fuel pressure regulator progressive (Turbo/Compr.) |
|
|
15-14-800
|
Bränsletrycksreg. justerbar |
|
Fuel pressure regulator adjustable |
|
|
15-15-100
|
Bränsletrycksreg. justerbar OHC |
|
Fuel pressure regulator adjustable |
|
|
15-15-410
|
Insprutare Bosch 440 cm/min (3.0 Bar) |
|
Injector >12 ohm 511 cm/min. |
|
|
15-17-810
|
Filter 1 X DCOE |
|
Air Filter 1 x DCOE |
|
|
15-17-820
|
Basplatta 1 X DCOE |
|
Back plate 1 x DCOE |
|
|
15-26-000
|
Pulsskiva 60-2, 130 X 5 mm |
|
Trigger Disc 60-2 (Bosch std) 130 x 5 mm |
|
|
17-01-600
|
Insugningsrör 2 X DCOE OHC 1800 |
|
Inlet Manifold 2 x DCOE Kadett D 1800 |
|
|
17-01-650
|
Insugningsrör 2 X DCOE OHC 2.0/8V |
|
Inlet Manifold 2 x DCOE 2.0/8V C20NE |
|
|
|
|
17-02-000
|
Insugningsrör 2 X DCOE 2.0/16V C20XE |
|
Inlet Manifold 2 x DCOE 2.0/16V C20XE |
|
|
|
|
17-02-005
|
Ins.rör Opel C20XE 4 x 45 single, KitCar Astra H. |
|
Inlet Manifolds 4 x single Thr. Bodies C20XE |
|
|
|
|
17-03-000
|
Insugningsrör 2 X DCOE 2.0/16V X20XEV Ecotec |
|
Inlet Manifold 2 x DCOE 2.0/16V X20XE
|
|
|
|
|
19-10-550
|
Mellanläggsplatta stål 2.0/16V |
|
Distance plate, steel 1,0 mm (between Head Gaskets C20XE/NE) |
|
|
19-10-600
|
Toppackning stål/lamell 2.0/16V |
|
Head Gasket Steel 2.0XE engines |
|
|
19-10-810 |
Toppackning Cometic C20XE 88 x 1,3 mm
|
|
Head Gasket Cometic C20XE 88 x 1,3 |
|
|
19-10-815 |
Toppackning Cometic C20XE 88 x 1,5 mm
|
|
Head Gasket Cometic C20XE 88 x 1,5 |
|
|
19-10-820 |
Toppackning Cometic C20XE 88 x 1,8 mm
|
|
Head Gasket Cometic C20XE 88 x 1,5 |
|
|
19-10-825 |
Toppackning Cometic X20XE Ecotec 87 x 1,0 mm
|
|
Head Gasket Cometic X20XE Ecotec 87 x 1,0 |
|
|
20-13-300
|
Tryckplatta först/alum. Opel C20NE 265 Nm |
|
Clutch Plate Alloy C20NE 265 Nm |
|
|
20-13-310
|
Tryckplatta förstärkt Opel C20NE 265 Nm |
|
Clutch Plate C20NE 265 Nm |
|
|
20-13-315
|
Lamell sport Opel C20NE 24 spline |
|
Clutch Disc organic C20NE 24 splines |
|
|
20-13-320
|
Lamell sinter/stum Opel C20NE 24 spline +30% |
|
Clutch Disc Sinter C20NE 24 splines +30% |
|
|
20-20-000
|
Tryckplatta förstärkt Opel C20XE 330 Nm |
|
Clutch Plate C20XE 330 Nm |
|
|
20-21-000
|
Lamell sport Opel C20XE |
|
Clutch Disc sport/organic C20XE |
|
|
20-21-020
|
Lamell sinter/sport Opel C20XE +30% |
|
Clutch Disc sinter Torsion C20XE +30%
|
|
|
För racing använder man en koppling som är lätt och klarar mycket moment.
Man strävar efter att få vikten så nära centrum som möjligt för att göra momentarmen
kortare, alltså mindre belastning på bultarna som håller svänghjulet - och att få
bättre respons på motorn. Varför lätta svänghjulet om man bultar dit en stor tung koppling?
Lösningen blir en liten tryckplatta med sinterlamell, en eller flera. Tryckplattan är tillverkad i aluminium.
Tryckringen, alltså den del som pressar lamellen mot svänghjulet finns i olika hårdhetsgrader.
Du måste plansvarva svänghjulet, svarva ett styrspår för tryckplattan, borra en ny bultdelning
och balansera om svänghjulet för att kunna använda denna permanenta lösning.
|
|
20-21-030
|
Lamell sinter/stum Opel C20XE + 30% |
|
Clutch Disc sinter solid C20XE +30% |
|
|
20-43-000
|
Tryckplatta exkl tryckring F&S 200 mm |
|
Clutch plate exkl pressure ring F&S 200 mm. |
|
|
20-43-010
|
Tryckring 550 Nm till F&S 200 mm |
|
Pressure ring 550 Nm for F6s 200 mm. |
|
|
20-50-000
|
Tryckplatta Calibra turbo 383 Nm |
|
Clutch Plate Calibra Turbo C20LET 383 Nm |
|
|
20-52-010
|
Lamell Calibra T sport org. belägg |
|
Clutch Disc sport/organic C20LET Calibra T. |
|
|
20-52-015
|
Lamell Calibra T sinter belägg +30% |
|
Clutch Disc sinter C20LET Calibra T +30%. |
|
|
21-87-000
|
Extr grenrör Kad E 1.8-2.0/8V |
|
Tube Manifold Kadett C20NE |
|
|
|
|
|
|
|
|
Extraktorgrenrör till C20XE finns till alla karossmodeller med den motorn. Ger ca 7-8 hk på en std motor,
ofta lite lägre förbrukning och allmänt piggare motor. Tillverkade i rostfritt material, Täv godkända.
Det finns samma typ av rör till de allra flesta Opelmodellerna, hittar du dem inte i detta kapitel finns de
i avsnittet Extraktorgrenrör dit du kommer från startsidan.
|
|
21-88-020
|
Extr grenrör C20XE Kit-car |
|
Tube Manifold Kadett C20XE "KitCar version" |
|
|
23-20-680
|
Tändspole direkttändning 4-cyl |
|
Valio Coil 4 cyl wasted spark |
|
|
23-20-682
|
Kontakt till direktspole 4 cyl |
|
Connector for
23-20-682
|
|
|
23-20-690
|
Tändspole direkttändning 6-cyl |
|
Ignition Coil 6 cyl wasted spark |
|
|
Dubbeltändspole, direkttändning, namnen är många.
Vad det handlar om är en tändspole som ersätter fördelaren. Högspänningen går
direkt från spole till stift utan att ta omvägen via rotor och fördelarlock. Uppladdningstiden
kan väljas längre då den "skjuter" två stift åt gången, hälften
så ofta. Den cylinder som inte är i kompressionsläge påverkas inte, därav namnet "wasted
spark", bortkastad gnista...
Alla MBE system har valfritt fördelare med tändspole eller "dubbelspole", det är bara
att klicka i vad du har. Likaså om du vill använda tändspolens slutsteg när den har ett inbyggt,
eller ECU:ns inbyggda om den inte har något. Det varierar med fabrikat och typ av spole.
|
|
23-20-720
|
Lufttempgivare MBE |
|
Air temp sensor MBE |
|
|
23-20-800
|
Vattentempgivare insp. Bosch |
|
Coolant temp sensor Bosch blue |
|
|
23-20-830
|
Tryckgivare atmosfär MBE |
|
Atm. pressure sensor MBE |
|
|
23-20-832
|
Kontakt till tryckgivare atmosfär |
|
Connector for
23-20-832
|
|
|
23-20-910
|
Tryckgivare 0-3.0 Bar absolut MBE |
|
Pressure sensor 0-3 Bar absolut pressure |
|
|
23-20-913
|
Kontakt till tryckgivare 0-3 Bar |
|
Connector for
23-20-913
|
|
|
23-21-010
|
Kontakt till ECU MBE 967 + komm. kontakt |
|
ECU Connector 967 + mapping plug |
|
|
23-21-015
|
Kontakt till ECU MBE 9A4/A8 - komm. kontakt |
|
ECU Connector 9A4/A8 - mapping plug |
|
|
23-21-930
|
Kabelhärva MBE 9A4 kmpl med relän |
|
Wiring Harness MBE 967 complete with relays. |
|
|
23-22-655
|
Styrenhet MBE A4 |
|
ECU 9A4 complete fuel and ingnition |
|
|
|
Styrenhet 9A4 för både tändning och bränsle. Max 4 cylindrar, klarar det allra mesta du kan
behöva för en sugmotor. Systemet har bränsle och tändningsmappar för varvtal-spjällvinkel
plus varvtal-tryck. Det innebär att du kan mappa en turbo med lite vassare kammar med gott resultat om du
avstår elektronisk laddtrycksreglering. Vill du ha det blir det MBE 9A8 som har ytterligare finesser för
överladdade motorer. Se MBE kapitlet.
|
|
23-22-660
|
Styrenhet MBE A8 |
|
ECU A8complete fuel and ingnition |
|
|
23-23-600
|
Kabelhärva MBE 9A8 kmpl med relän 6/8 cyl |
|
Wiring Harness 9A8 6/8 cyl MBE complete with relays. |
|
|
23-44-010
|
USB-CAN adapter EM6 |
|
USB-CAN adapter EM6
För enklare kommunikation såsom uppladdning filer och mindre
ändringar i mappar.
For minor changes, file upload/downloads etc. |
|
|
23-45-010
|
|
Manöverdorn MBE med 3 potentiom + kablage. Passar 9A4/9A8 (CAN kommunikation)
Demand Box complete with Cables for Car and Dyno. For CAN communication with )9A4/9A8.
Med denna justerar du bränsle och tändning samt en valfri parameter i realtid, ett mellanslag sparar
dina optimala värden som sen laddas ner i respektive map.
|
|
|
|
KAMAXLAR/CAMSHAFTS C20NE
|
35-53-290
|
Kam Opel OHC 1800/2.0 T9/F6 270/109/12.3 hydr. |
|
Camshaft OHC 1800/2.0 T9/F6 270/109/12.3 hydr. |
|
|
35-53-310
|
Kam Opel OHC 2.0 A7 272/106/11.8/0.7 hydr. |
|
Kam Opel OHC 2.0 A7 272/106/11.8/0.7 hydr. |
|
|
35-53-800
|
Kam Opel OHC 1800/2.0 Z9 292/108/11.7/2.9 hydr. |
|
Camshaft OHC 1800/2.0 Z9 292/108/11.7/2.9 hydr. |
|
|
35-53-900
|
Kam Opel OHC 1800/2.0 X3 296/105/11.9/3.3 hydr. |
|
Camshaft OHC 1800/2.0 X3 296/105/11.9/3.3 hydr. |
|
|
35-54-010
|
Kam Opel OHC 1800/2.0 Y24 292/107/12.0/2.8 mek. |
|
Camshaft OHC 1800/2.0 Y24 292/107/12.0/2.8 solid. |
|
|
35-54-020
|
Kam Opel OHC C20NE Y16/Y24: 320/292/105/12.0/4.1 hydr.
(fjädersats
10-10-600
rek).
|
|
Camshaft OHC C20NE Y16/Y24: 320/292/105/12.0/4.1 (spring kit
10-10-600
rec). |
|
|
35-54-030
|
Kam Opel OHC C20NE A2 316/105/12.2/4.4 hydr. (fjädersats
10-10-600
rek).
|
|
Camshaft OHC C20NE A2 316/105/12.2/4.4 hydr. (spring kit
10-10-600
rec). |
|
|
35-54-040
|
Kam Opel C20NE Y26 324/105/12.7/4.7 mek. (fjädersats
10-10-600
rek). |
|
Camshaft C20NE Y26 324/105/12.7/4.7 mek. (fjädersats
10-10-600
rec). |
|
|
|
Det här med fjädrar och brickor till OHC
motorerna (8V med enkel kam och vipparmar)
är inte helt enkelt. Till de mildaste sport-
kammarna fungerar det bra med originaldelar.
Till de halv-vassa kammarna som
exempelvis Z9 går det bra med bara en enkel
hårdare fjäder Vi har därför utvecklat en standard
för att kontroll på vad som händer. För den
mindre bascirkeln gäller att det så
kallade lash-padset (styrbrickan) skall vara
0,7 mm tjockare än original. För kammar med
över 12 mm lyft skall andra längre ventilfjädrar
användas tillsammans med nya styrbrickor och
ventilfjäderbrickor.
Det finns olika satser beroende på vilken motor
det gäller, se kamaxelkapitlet, där står vilka
kammar som kräver vad.Viktigt är hur mycket
ventilernas skaft ligger över toppens överplan.
Vi justerar ventillängderna och mäter med en jigg, det skall vara 18,0 mm med några hundradelars
tolerans. Du som jagar pris på billig renovering, se till att han som gör det känner till detta.
Annars kommer bilen att gå sämre än vad den gjorde från början.
|
|
|
Till C20XE motorn
finns många kamaxlar och därmed många kombinations möjligheter. Insugningskammen är ofta
inte densamma som på avgas. Man får oftast bättre mellanregister utan att tappa på topp
genom att kombinera. Här följer en liten vägledning hur vi själva graderar de lite vassare
typerna som inte säljes i sats. Generellt gäller att alla kammar nedan kräver special ventilfjäderbrickor
och fjädrar. De mekaniska även nya ventiltryckare. Standard ventiluttag räcker inte, helst bör
man ha högkompressionskolvar. I nödfall går det att fräsa tillräckligt djupt i originalkolvarna
för de mildaste kammarna.
I6 insug, I4 avgas. Vassaste hydraulkammarna, rally där man inte vill kosta på det allra värsta.
Z21 insug, Z17 avgas. Mekaniska profiler som passar en snäll rallymotor eller den vassa turbo eller kompressor
motorn.
Z19 insug, Z20 avgas. Mekaniska profiler med brett register till grupp A eller KitCar med fritt insug.
Y18 insug, Z5 avgas. Mekaniska profiler som fungerar väldigt bra i grupp A med original insug och avgasgrenrör.
Z32 insug, Z5 avgas. Mekaniska, lämpliga för motorer med fritt insug och utblås.
Dubbelfjädersats special med 36 mm insp. längd.
Z8 insug, Z28 avgas. Mekaniska, lite mer lyft på insug vilket kan ge några hästar på de
sista varven på en riktigt bra motor, annars som Z32/Z28.
Dubbelfjädersats special med 36 mm insp. längd
|
|
|
|
35-54-102
|
Kamaxelsats Opel C20XE i4/i6: 304/296/11.3/ Rallykammar för hydraul. |
|
Camshaftkit C20XE i4/i6: 304/296/11.3... hydraulic rallye Cams
|
|
|
35-54-107
|
Kamaxelsats Opel C20XE Y18/Z5: 304/300/105/12.0/11.4/4.2 Sats mekaniska kammar
grupp A eller H. |
|
Camshaftkit C20XE Z32/Z5: 300/300/105/12.9/11.4/4.6 Set of group A Cams for solid lifters. |
|
|
35-54-111
|
Kamaxelsats Opel C20XE Z32/Z5: 304/300/105/12.9/11.4/4.6 Sats mekaniska kammar
grupp H eller kitcar. |
|
Camshafkit C20XE Z32/Z5: 304/300/105/12.9/11.4/4.6 Set of Kitcar Cams for solid lifters. |
|
|
35-54-113
|
Kamaxelsats Opel C20XE Z8/Z28 304/296/105/13.25/13.0/4.6 Sats mekaniska kammar
grupp H eller kitcar.
|
|
Camshaftkit C20XE Z8/Z28 304/296/105/13.25/13.0/4.6 Set of Kitcar Cams for solid lifters. |
|
|
35-54-115
|
Kamaxelsats Opel C20XE V3/28: 304/296/105/14.0/13.0/4.9 Sats mekaniska kammar
grupp H eller kitcar. |
|
Camshaftkit C20XE V3/Z28: 304/300/105/14.0/13.0/4.9 Set of Kitcar Cams for solid lifters. |
|
|
35-54-119
|
Kamaxelsats Opel C20XE Z19/Z20: 300/292/105/12.3/11.1/4.2 Sats mekaniska kammar
med jämn effektkurva.
Bra körbarhet. |
|
Camshaftkit C20XE Z19/Z20: 300/292/105/12.3/11.4/4.2 Set of Cams for solid lifters, gives
a flack power curve, not the max hp. Driveable. |
|
|
35-54-123
|
Kamaxelsats Opel C20XE Z21/Z21: 288/288/105/11.8/11.8/3.8/3.3 Sats mekaniska kammar,
mild till rally eller vassa turbo. |
|
Camshaftkit C20XE Z21/Z21: 288/288/105/11.8/11.8/3.8-73.3 Mild rallye Cams for solid lifters,
or radical turbo cams. |
|
|
35-54-125
|
Kamaxelsats Opel C20XE Z21/Z17: 288/276/105/11.8/10.6/3.8/2.8 Sats mekaniska kammar,
mildast till rally eller vassa turbo. |
|
Camshaftkit C20XE Z21/Z17: 288/276/105/11.8/11.8/3.8/3.3 Mildest rallye Cams for solid lifters,
or radical turbo cams. |
|
|
35-54-130
|
Kamaxelsats Opel C20XE Z2/Z2: 280/280/108/11.8/10.4/10.4/2.0/1.6 Sats hydraul kammar,
de vassaste som går med orig. kolvar utan att fräsa djupare ventiluttag. |
|
Camshaftkit C20XE Z2/Z2: 280/280/108/11.8/10.4/10.4/2.0/1.6 Set of hydraulic Cams, the most
radical for standard piston and valve pockets.
|
|
|
35-54-131
|
Kamaxelsats Opel C20XE Z25/Z25: 276/276/105/9.7/9.7/2.0/1.6 Sats hydraulkammar,
RC grupp N +. Uppfyller Gr N+ måtten. |
|
Camshaftkit C20XE Z25/Z25: 276/276/105/9.7/9.7/2,0/1.6 Set of hydraulic Cams RC group N +.
Comply to the STU spec. |
|
|
35-54-132
|
Kamaxelsats Opel C20XE Z33/Z25: 288/276/105/9.7/9.7/2.0/1.6 Sats hydraulkammar,
RC grupp N +. Uppfyller Gr N+ måtten. |
|
Camshaftkit C20XE Z25/Z25: 276/276/105/9.7/9.7/2,0/1.6 Set of hydraulic Cams RC group N +.
Comply to the STU spec. |
|
|
35-54-135
|
Kamaxelsats Opel C20XE Z1/Z1: 256/256/105/9.7/9.7/1.2/0.9 Sats hydraulkammar, Rallye
grupp N. Uppfyller STU måtten Gr N rally. |
|
Camshaftkit C20XE Z1/Z1: 256/256/105/9.7/9.7/1.2/0.9 Set of hydraulic Cams Rallyes group N.
Comply to the STU dimension for rallye group N. |
|
|
35-54-138
|
Kamaxelsats Opel C20LET Z24/Z24: 244/244/110/10.4/10.4//0.8/0.5 Sats hydraulkammar,
sport till turbo. Mer lyft och kort duration.
|
|
Camshaftkit C20LET Z24/Z24:: 244/244/110/10.4/10.4/0.8/0,5 Set of hydraulic sport for the turbo.
More lift and short duration. |
|
|
35-54-140
|
Kamaxelsats Opel C20XE Z27/Z7 268-260/107/10.8-10.8/1.5 hydraullyftare. Sportkammar steg 2. Kan monteras utan modifieringar.
|
|
Camshaftkit C20XE Z27/Z7 268-260/107/10.8-10.8/1.5 hydraulic lifters. Sportcams step 2, can
be installed without modifications.
|
|
|
35-54-141
|
Kamaxelsats C20XE Z7 260/106/10.7/1.2 hydraullyftare. Sportkammar steg 1. Kan
monteras utan modifieringar |
|
Camshaftkit, C20XE Z7 260/106/10.7/1.2 hydraulic lifters. Sportcams step 1, can be installed
without modifications. |
|
|
35-54-145
|
Kamaxelsats X20XEV/X22XE (Ecotec) Z24/Z23: 244/240/106/10.4/9.2/0.9/0.6 Sportkammar
steg 1, monteras utan modifieringar.
|
|
Camshaftkit X20XEV/X22XE (Ecotec) Z24/Z23: 244/240/106/10.4/9.2/0.9/0.6 Sportcams step 1,
can be installed without modifications. |
|
|
35-54-150
|
Kamaxelsats X20XEV/X22XE (Ecotec) Z29: 260/260/106/9.2/9.2/1.6/1.2 Sportkammar steg 2/Gr N Astra G |
|
Camshaftkit X20XEV/X22XE (Ecotec) Z29: 260/260/106/9.2/9.2/1.6/1.2 Sportcams
step 2/Group N Astra G |
|
|
35-54-168
|
Kamaxelsats X20XEV/X22XE (Ecotec) Z42: 272/272/105/10.7/10.7/2.3/1.9 Sportkammar
steg 2/3 Astra G |
|
Camshaftkit X20XEV/X22XE (Ecotec) Z42: 272/272/105/10.7/10.7/2.3/1.9 Sportcams step
2/3 Astra G |
|
|
35-54-170
|
Kamaxelsats X20XEV/X22XE (Ecotec) Z37: 288/288/105/10.7/10.72.3/1.9 Sportkammar
steg 3 Astra G |
|
Camshaftkit X20XEV/X22XE (Ecotec) Z37: 288/288/105/10.7/10.72.3/1.9 Sportcams step 3
Astra G |
|
|
35-54-180
|
Kamaxelsats Z20LET (Ecotec) Z24: 244/244/110/10.4/10.4/0.8/0.5 Sportkammar turbo. |
|
Camshaftkit X20XEV/X22XE (Ecotec) Z24: 244/244/110/10.4/10.4/0.8/0.5 Sportcams turbo. |
|
|