Special parts for KADETT D + E

kadette d kadette e kadette d kadette e
Artiklarna i detta kapitel är endast specialdelar. I webshopen hittar du alla standarddelar till motor och kaross. Där kan du dessutom beställa.

Items listed below are ENEM Special parts. For standard parts, enter the Webshop where you also can order.

ARTIKEL
02-06-600

Svänghjulsbult 12.9 Opel C20NE/XE/XE20XE

ARP Fly Wheel Bolts 12.9
03-15-050

Remskiva Opel C20XE gr A/Kit

Crank Pulley group A/kit C20XE
04-02-600

Vevstakar smidda sats 2.0/XE

Con Rods 2.0/XE forged H-profile 143 mm, set of four

kadette d kadette e Smidda vevstakar i H-profil, nu så billiga att det är dumt att inte montera dem om du skall trimma lite mer avancerat! Levereras med ARP bult. Kolvbult 21,0 mm.

04-04-200

Vevstaksbult 12.9 C20NE/XE/XEV


ARP Rod Bolts 12.9 C20NE/XE/XEV

05-16-525

Kolv smidd högk. 3-ring Opel C20XE 86.00

Piston high compr. 3-ringC20XE bore 86.00

kadette d kadette e
Smidda kolvar finns i olika dimensioner och av olika fabrikat. C20XE motorn har 21,0 mm kolvbult, C20NE har 20,0 mm. Till C20NE motorn tillverkas inga högkompressionskolvar då efterfrågan är för liten. Ett bra alternativ är att använda original C20XE kolvar tillsammans med H-profil stakarna 04-02-600 . Det blir högkompressionskolvar i C20NE eftersom de är nästan plana. Inte smidda men dimensionerade för 150 hk standard, det fungerar bra.

05-16-528

Kolv smidd högk. 3-ring Opel C20XE 86.50

Piston high compr. 3- ring C20XE bore 86.50

05-16-530

Kolv smidd högk. 3-ring Opel C20XE 87.00

Piston high compr. 3-ring C20XE bore 87.00
05-16-531

Kolv smidd högk. 3-ring Opel C20XE 87.50

Piston high compr. 3-ring C20XE bore 87.50

05-16-532

Kolv smidd högk. 3-roing Opel C20XE 88.00

Piston high compr. 3-ring C20XE bore 88.00

06-07-000 Ringsats 4 kolvar 86.00 (std) Wössner C20XE
   
   
08-02-720

Oljepumpsdrev stål, sats 2.0 NE/XE

Oilpump Gears steel, kit NE/XE engine

kadette d kadette e

08-10-080

Kamdrev justerb. OHC 1.6/1.8/2.0 -93

Vernier Sprocket 1.8/2.0 NE -93

kadette d kadette e Det finns olika modeller av justerbara kamdrev till såväl 8V som 16V. Skiljer på kuggmodul, runda eller kantigare kugg. Dessutom skiljer diametern.
Säkrast att titta på kuggen på motorn det gäller
innan du beställer.
08-10-080 eller 08-10-082

08-10-082

Kamdrev justerb. OHC LN/ 2.0 93-

Vernier Sprocket 2.0NE/LN 93-

08-10-100

Kamdrev justerb. 2 st C20XE -92

Vernier Sprockets pair C20XE -92

kadette d kadette e Justerbara kamdrev är skönt att ha då man
skall ställa in kamtider! Korrekt inställning är
ju en förutsättning för att kambytet skall ge
den effektökning som utlovas. Lika viktigt är att frigången mellan ventiler och kolv räcker till
och då är det återigen viktigt att inställningen är korrekt.

08-10-110

Kamdrev justerb. 2 st C20LN 92-

Vernier Sprockets pair C20XE 92-

08-10-115

Kamdrev justerb. 2 st X20XEV Ecotec

Vernier Sprockets pair X20XEV

10-05-820

Ventilfjäder hårdare OHC 2.0/8V

Valve spring C20NE single harder

10-05-860

Ventilfjäder hårdare 1.6/2.0 XE/16V

Valve spring single harder 1.6/2.0/2.2 XE engines

10-05-865

Ventilfjäder dubbel 1.6/2.0 XE/16V

Valve spring single double 1.6/2.0/2.2 XE engines

Ventilfjäderkraft dubbelfjäder

10-06-530

Ventilbricka spec X20XEV 2.0/16V (6 mm)

Top Retainer spec. steel X20XEV

10-06-552

Ventilbricka spec 2.0/16V C20XE

Top Retainer spec. steel C20XE

10-06-553

Ventilbricka spec dubbelfjäder 2.0/16V C20XE

Top Retainer spec. double spring C20XE

10-07-610

Underläggsbricka insug Opel OHC

Underlay washer inlet Spring Corsa 1.6/8V + C20NE

10-10-600

Ventilfjädersats Opel C20NE 2.0/8V kmpl

Spring Kit C20NE includeSprings+Tops+Washers+spec+Lash Pads

10-10-610

Ventilfjädersats Opel C20XE 2.0/16V

kmpl (fjädrar fjäderbrickor, 16 av varje)
Spring Kit C20NE (include Springs+Top caps, 16 of each)
Består av 16 st hårdare fjädrar och 16 st ventifjäderbrickor i seghärdat stål som ger rätt
inspänningslängd och tryck. Har uttag för shims om du tänker använda mekaniska
ventillyftare. Shims i sortiment eller lösabrickor från 1,6 - 3,6 mm finns att beställa.










10-10-612

Ventilfjädersats dubbla Opel C20XE 2.0/16V

kmpl (fjädrar fjäderbrickor, 16 s) av varje
Spring Kit double C20XE (include Springs+Top caps, 16 of each)

Passar Opel C20XE. Består av 16 st hårdare dubbelfjädrar och 16 st ventifjäderbrickor
10-06-553 ii seghärdat stål som ger rätt inspänningslängd (36 mm) och tryck 34-100 kp
vid 0 resp 13 mm lyft. Har uttag för shims om du tänker använda mekaniska ventillyftare.
Shims i sortiment eller lösa brickor från 1,6 - 3,6 mm finns att beställa. För kammar
med 13 mm lyft och högre (Z8, Z28 och V3), eller du som laddar lite ordentligt med turbo.






10-10-615

Ventilfjädersats Opel C20XE 2.0/16V med ly

ftare ( enkla fjädrar fjäderbrickor lyftare, 16 av varje)
Spring Kit C20XE include Springs+Tops+ solid lifters, 16 of each

Passar Opels C20XE. 16 x hårdare fjädrar + 16 x ventiljäderbrickor + 16 x mekaniska
ventiltryckare. Satsen klarar ca 13 mm lyft (kräver både fjäder och bricka). Ventilbrickan
är numera modifierad för 13 mm shims, finns från 1.6 till 3.35 mm i steg om 0,05 mm.
De täcker en större variation av ventillängder och bascirklar på kamaxlarna
(en "race kam" har normalt ca 30 mm bascirkel för att kammen skall gå att dra runt utan
att modifiera toppen. Standard är 34 mm).


10-10-617

Ventilfjädersats Opel C20XE 2.0/16V med ly

ftare Cosworth TOPP ( dubbla fjädrar fjäderbrickor lyftare,16 st)
Spring Kit C20XE include Springs+Tops+ solid lifters, 16 of each
Passar Opels C20XE med Cosworth topp. 16 x hårdare dubbelfjädrar + 16 x ventilfjäderbrickor + 16 x mekaniska
ventiltryckare. Satsen klarar drygt 14 mm lyft (kräver både fjäder och bricka).
Ger 34-100 kp tryck vid 0 resp 13 mm lyft med 36,0 mm inspänningsmått. Ventilbrickan
(10-06-553) är gjord för 13 mm shims, finns från 1.6 till 3.35 mm i steg om 0,05 mm.
De täcker en större variation av ventillängder och bascirklar på kamaxlarna
(en "race kam" har normalt ca 30 mm bascirkel för att kammen skall gå att dra runt
utan att modifiera toppen. Standard är 34 mm). Styrkanten är nu så hög att den väl rymmer
shimset då man använder de större ventilerna (34-30) som är längre.

10-10-620 Ventilfjädersats Opel C20XE 2.0/16V med lyftare KS TOPP (dubbla fjädrar, fjäderbrickor lyftare,
underläggsbrickor, 16 st)
Spring Kit C20XE include Springs+Tops+ solid lifters and umderlay washers, 16 of each

Passar Opels C20XE med KS topp. 16 x hårdare dubbelfjädrar + 16 x ventilfjäderbrickor + 16 x mekaniska
ventiltryckare + 16 underläggsbrickor. Satsen klarar drygt 14 mm lyft (kräver både fjäder och bricka).
Ger 34-100 kp tryck vid 0 resp 13 mm lyft med 36,0 mm inspänningsmått. Ventilbrickan
(10-06-553) är gjord för 13 mm shims, finns från 1.6 till 3.35 mm i steg om 0,05 mm.
De täcker en större variation av ventillängder och bascirklar på kamaxlarna
(en "race kam" har normalt ca 30 mm bascirkel för att kammen skall gå att dra runt
utan att modifiera toppen. Standard är 34 mm). Styrkanten är nu så hög att den väl rymmer
shimset då man använder de större ventilerna (34-30) som är längre.

10-15-601

Styrbricka vipparm OHC spec 3.2 mm

Lash pad 3.2 mm for Cams with smaller base Circle.

10-19-750

Ventillyftare mekanisk OHC

Solid Lifter OHC, adjustable with Allen Key

kadette d kadette e Mekaniska ventillyftare till 8V OHC motorer. Rekommenderas då du skall trimam för tävlingsbruk. Lyftaren pressas i lyftarhålet och ventilspelet justeras med den självlåsande kulskruven genom ett hål i specialvipparmen
10-19-920

Mekaniska lyftare och kamprofiler avsedda för dessa använder man då man kommer att köra mycket på högre varv. Orsaken är att det alltid blir små luftbubblor i oljan, dessa hamnar även i hydraullyftaren som bli mjuk, kamtiderna blir kortare, lyftet minskar - och till slut hoppar vipparmen av och haveriet är ett faktum.

10-19-752

Sats mek. ventillyftare Opel OHC

Set of 8 Solid Lifters OHC, adjustable with Allen Key

10-19-860

Ventillyftare mekanisk 16V 1600/2.0

Solid Lifter XE engines (Bucket)

10-27-620
Sats toppbult ARP. Pinnbultar med mutter. Rekommenderas till överladdade motorer med hög effekt.
Kit with ARP Head Bolts. For high peformance engines. Stud bolts and Nuts.
Ventiltryckare för mekaniska kamprofiler och de mer avancerade motorerna.
För att kunna ha högre ventillyft än ca 11 mm på C20XE motorn krävs ventilfjäder-
brickor som ökar inspänningslängden för ventilfjädern, 2.2 mm på dessa brickor.
Skulle original ventilfjäder monteras med den längre inspänningslängden skulle
fjädertrycket bli för lågt. Därför behövs även andra fjädrar. Ventilfjäderbrickan har
en styrkant som passar justerbrickor från Peugeot, de finns i sortiment med
tjocklek från 1,6 till 3,35 mm i intervall om 0,05 mm, det går därmed att justera
spelet på ett smidigt sätt. Alla dessa delar är tillverkade i seghärdat stål.
Kamaxlarna för mekaniska höglyftande kammar slipas normalt med 30,0 mm
bascirkel (original = 34,0). Orsaken är att de annars inte får plats i toppen på
grund av det högre lyftet, dels att shimsen ska få plats.
12-22-940
Shims låda

kadette d kadette e"10">

12-22-945

Shims, 1.6 - 3.35 mm, steg 0,05 mm

Shims in range 1.6 - 3.35 mm, increments 0,05 mm

10-19-910

Vipparm OHC 8V

Rocker arm OCH engines

10-19-920

Vipparm OHC 8V med hål just. mek

Rocker arm OCH with hole for Allen Key

10-27-620

ARP pinnbultsats topp Opel 2.0/16V

Stud Bolts + Nuts ARP C20XE Head
12-31-500

Ventil insug 2.0/16V C20XE spec 34.0 mm

Valve, inlet C20XE 34 mm forged

12-33-500

Ventil avgas 2.0/16V C20XE spec 30.0 mm

Valve, exhaust C20XE 30 mm forged

12-34-000

Ventilstyrning brons C20XE 7 X 11.0 mm

Bronze valve guide C20XE KS Head 7 x 11 mm

12-35-000

Ventilstyrning brons C20XE 7 X 13.0 mm

Bronze valve guide C20XE Cosworth Head 7 x 13 mm

12-40-000

Ventilstyrning brons 1.6/2.0 XEV 45 lång

Bronze valve guide X16/20XEV 6 x 45 mm

12-40-100

Ventilstyrning brons 1.6/2.0 XEV 35 lång

Bronze valve guide X16/20XEV 6 x 35 mm

14-02-600

Jenvey Spjällhus 45, sats inkl br. rör

Jenvey thr. Bodies 45 mm incl Fuel Rail.

14-02-615

Mont. sats singel spjällhus 4 x 45 mm

14-02-610

Assembly kit thr. bodies 4 x 45 mm

Jenvey singelspjällhus 45 mm

kadette d kadette e Spjällhusen med insugningsrör och luftfilterbox som klassades i KitCar till Astra F GSi. Fyra separate spjällhus med tillhörande insugningsrör gör det möjligt att få en absolut rak kanal, man behöver inte ta hänsyn till avstånd mellan cylindrar respektive "vanliga" spjällhus som har samma delning som Weber DCOE. Lite effekt att tjäna, lite dyrare.

Filterboxen finns tyvärr inte längre att köpa.

Artikelnummer 14-02-610 säljes per styck.

14-02-616

Bränslerör singel spjällhus 4 x 45 mm

Fuel rail singel thr. Bodies 4 x 45 mm

14-02-700

Jenvey spjälljus 48, sats inkl br. rör

Jenvey thr. Bodies 48 mm incl Fuel Rail.

14-02-800

Jenvey spjälljus 50, sats inkl br. rör

Jenvey thr. Bodies 50 mm incl Fuel Rail.

14-02-810

Potentiometer Motec till Jenvey spjällhu

Thr. Pot Motec 3-way mintimer for Jenvey

15-05-900

Omb sats parallella spjäll 2.0/16V C20XE

Mod. Kit parallell Butterfly's C20XE std Thr. Body

23-20-000 














Trottelpotentiometer med adapter C20XE gr A
Ersätter original kontakt, potentiometer är ett måste för styrning av insprutningen.

   
15-12-100

Bränslepump Calibra T orig.

Fuel Pump Calibra Turbo

15-14-500 Bränsletrycksreg, progressiv för turbo/kompr.
Fuel pressure regulator progressive (Turbo/Compr.)

15-14-800

Bränsletrycksreg. justerbar

Fuel pressure regulator adjustable

15-15-100

Bränsletrycksreg. justerbar OHC

Fuel pressure regulator adjustable

15-15-410

Insprutare Bosch 440 cm/min (3.0 Bar)

Injector >12 ohm 511 cm/min.

15-17-810

Filter 1 X DCOE

Air Filter 1 x DCOE

15-17-820

Basplatta 1 X DCOE

Back plate 1 x DCOE

15-26-000

Pulsskiva 60-2, 130 X 5 mm

Trigger Disc 60-2 (Bosch std) 130 x 5 mm
17-01-600

Insugningsrör 2 X DCOE OHC 1800

Inlet Manifold 2 x DCOE Kadett D 1800

17-01-650

Insugningsrör 2 X DCOE OHC 2.0/8V

Inlet Manifold 2 x DCOE 2.0/8V C20NE

kadette d kadette e

17-02-000

Insugningsrör 2 X DCOE 2.0/16V C20XE

Inlet Manifold 2 x DCOE 2.0/16V C20XE

kadette d kadette e

17-02-005

Ins.rör Opel C20XE 4 x 45 single, KitCar Astra H.

Inlet Manifolds 4 x single Thr. Bodies C20XE
kadette d kadette e

17-03-000

Insugningsrör 2 X DCOE 2.0/16V X20XEV Ecotec

Inlet Manifold 2 x DCOE 2.0/16V X20XE

kadette d kadette e

19-10-550

Mellanläggsplatta stål 2.0/16V

Distance plate, steel 1,0 mm (between Head Gaskets C20XE/NE)

19-10-600

Toppackning stål/lamell 2.0/16V

Head Gasket Steel 2.0XE engines

19-10-810

Toppackning Cometic C20XE 88 x 1,3 mm

  Head Gasket Cometic C20XE 88 x 1,3
   
19-10-815

Toppackning Cometic C20XE 88 x 1,5 mm

  Head Gasket Cometic C20XE 88 x 1,5
   
19-10-820

Toppackning Cometic C20XE 88 x 1,8 mm

  Head Gasket Cometic C20XE 88 x 1,5
   
19-10-825

Toppackning Cometic X20XE Ecotec 87 x 1,0 mm

  Head Gasket Cometic X20XE Ecotec 87 x 1,0
   
20-13-300

Tryckplatta först/alum. Opel C20NE 265 Nm

Clutch Plate Alloy C20NE 265 Nm

20-13-310

Tryckplatta förstärkt Opel C20NE 265 Nm

Clutch Plate C20NE 265 Nm

20-13-315

Lamell sport Opel C20NE 24 spline

Clutch Disc organic C20NE 24 splines

20-13-320

Lamell sinter/stum Opel C20NE 24 spline +30%

Clutch Disc Sinter C20NE 24 splines +30%

20-20-000

Tryckplatta förstärkt Opel C20XE 330 Nm

Clutch Plate C20XE 330 Nm

20-21-000

Lamell sport Opel C20XE

Clutch Disc sport/organic C20XE

20-21-020

Lamell sinter/sport Opel C20XE +30%

Clutch Disc sinter Torsion C20XE +30%

kadette d kadette e För racing använder man en koppling som är lätt och klarar mycket moment.

Man strävar efter att få vikten så nära centrum som möjligt för att göra momentarmen kortare, alltså mindre belastning på bultarna som håller svänghjulet - och att få bättre respons på motorn. Varför lätta svänghjulet om man bultar dit en stor tung koppling? Lösningen blir en liten tryckplatta med sinterlamell, en eller flera. Tryckplattan är tillverkad i aluminium. Tryckringen, alltså den del som pressar lamellen mot svänghjulet finns i olika hårdhetsgrader.

Du måste plansvarva svänghjulet, svarva ett styrspår för tryckplattan, borra en ny bultdelning och balansera om svänghjulet för att kunna använda denna permanenta lösning.

20-21-030

Lamell sinter/stum Opel C20XE + 30%

Clutch Disc sinter solid C20XE +30%

20-43-000

Tryckplatta exkl tryckring F&S 200 mm

Clutch plate exkl pressure ring F&S 200 mm.

20-43-010

Tryckring 550 Nm till F&S 200 mm

Pressure ring 550 Nm for F6s 200 mm.

20-50-000

Tryckplatta Calibra turbo 383 Nm

Clutch Plate Calibra Turbo C20LET 383 Nm

20-52-010

Lamell Calibra T sport org. belägg

Clutch Disc sport/organic C20LET Calibra T.

20-52-015

Lamell Calibra T sinter belägg +30%

Clutch Disc sinter C20LET Calibra T +30%.
21-87-000

Extr grenrör Kad E 1.8-2.0/8V

Tube Manifold Kadett C20NE

   
 

kadette d kadette e Extraktorgrenrör till C20XE finns till alla karossmodeller med den motorn. Ger ca 7-8 hk på en std motor, ofta lite lägre förbrukning och allmänt piggare motor. Tillverkade i rostfritt material, Täv godkända.

Det finns samma typ av rör till de allra flesta Opelmodellerna, hittar du dem inte i detta kapitel finns de i avsnittet Extraktorgrenrör dit du kommer från startsidan.

21-88-020

Extr grenrör C20XE Kit-car

Tube Manifold Kadett C20XE "KitCar version"

23-20-680

Tändspole direkttändning 4-cyl

Valio Coil 4 cyl wasted spark
23-20-682

Kontakt till direktspole 4 cyl

Connector for 23-20-682
23-20-690

Tändspole direkttändning 6-cyl

Ignition Coil 6 cyl wasted spark
kadette d kadette e Dubbeltändspole, direkttändning, namnen är många. Vad det handlar om är en tändspole som ersätter fördelaren. Högspänningen går direkt från spole till stift utan att ta omvägen via rotor och fördelarlock. Uppladdningstiden kan väljas längre då den "skjuter" två stift åt gången, hälften så ofta. Den cylinder som inte är i kompressionsläge påverkas inte, därav namnet "wasted spark", bortkastad gnista...

Alla MBE system har valfritt fördelare med tändspole eller "dubbelspole", det är bara att klicka i vad du har. Likaså om du vill använda tändspolens slutsteg när den har ett inbyggt, eller ECU:ns inbyggda om den inte har något. Det varierar med fabrikat och typ av spole.

23-20-720

Lufttempgivare MBE

Air temp sensor MBE
23-20-800

Vattentempgivare insp. Bosch

Coolant temp sensor Bosch blue

23-20-830

Tryckgivare atmosfär MBE

Atm. pressure sensor MBE

23-20-832

Kontakt till tryckgivare atmosfär

Connector for 23-20-832

23-20-910

Tryckgivare 0-3.0 Bar absolut MBE

Pressure sensor 0-3 Bar absolut pressure

23-20-913

Kontakt till tryckgivare 0-3 Bar

Connector for 23-20-913

23-21-010

Kontakt till ECU MBE 967 + komm. kontakt

ECU Connector 967 + mapping plug

23-21-015

Kontakt till ECU MBE 9A4/A8 - komm. kontakt

ECU Connector 9A4/A8 - mapping plug

23-21-930

Kabelhärva MBE 9A4 kmpl med relän

Wiring Harness MBE 967 complete with relays.

23-22-655

Styrenhet MBE A4

ECU 9A4 complete fuel and ingnition
kadette d kadette e Styrenhet 9A4 för både tändning och bränsle. Max 4 cylindrar, klarar det allra mesta du kan behöva för en sugmotor. Systemet har bränsle och tändningsmappar för varvtal-spjällvinkel plus varvtal-tryck. Det innebär att du kan mappa en turbo med lite vassare kammar med gott resultat om du avstår elektronisk laddtrycksreglering. Vill du ha det blir det MBE 9A8 som har ytterligare finesser för överladdade motorer. Se MBE kapitlet.

23-22-660

Styrenhet MBE A8

ECU A8complete fuel and ingnition

23-23-600

Kabelhärva MBE 9A8 kmpl med relän 6/8 cyl

Wiring Harness 9A8 6/8 cyl MBE complete with relays.

23-44-010

USB-CAN adapter EM6

USB-CAN adapte

r EM6 kadette d kadette e

För enklare kommunikation såsom uppladdning filer och mindre
ändringar i mappar
.

For minor changes, file upload/downloads etc.

23-45-010
kadette d kadette e Manöverdorn MBE med 3 potentiom + kablage. Passar 9A4/9A8 (CAN kommunikation)
Demand Box complete with Cables for Car and Dyno. For CAN communication with )9A4/9A8.

Med denna justerar du bränsle och tändning samt en valfri parameter i realtid, ett mellanslag sparar dina optimala värden som sen laddas ner i respektive map.

KAMAXLAR/CAMSHAFTS C20NE

35-53-290

Kam Opel OHC 1800/2.0 T9/F6 270/109/12.3 hydr.

Camshaft OHC 1800/2.0 T9/F6 270/109/12.3 hydr.
35-53-310

Kam Opel OHC 2.0 A7 272/106/11.8/0.7 hydr.

Kam Opel OHC 2.0 A7 272/106/11.8/0.7 hydr.
35-53-800

Kam Opel OHC 1800/2.0 Z9 292/108/11.7/2.9 hydr.

Camshaft OHC 1800/2.0 Z9 292/108/11.7/2.9 hydr.
35-53-900

Kam Opel OHC 1800/2.0 X3 296/105/11.9/3.3 hydr.

Camshaft OHC 1800/2.0 X3 296/105/11.9/3.3 hydr.
35-54-010

Kam Opel OHC 1800/2.0 Y24 292/107/12.0/2.8 mek.

Camshaft OHC 1800/2.0 Y24 292/107/12.0/2.8 solid.
35-54-020

Kam Opel OHC C20NE Y16/Y24: 320/292/105/12.0/4.1 hydr. (fjädersats 10-10-600 rek).

Camshaft OHC C20NE Y16/Y24: 320/292/105/12.0/4.1 (spring kit 10-10-600 rec).
35-54-030

Kam Opel OHC C20NE A2 316/105/12.2/4.4 hydr. (fjädersats 10-10-600 rek).

Camshaft OHC C20NE A2 316/105/12.2/4.4 hydr. (spring kit 10-10-600 rec).
35-54-040

Kam Opel C20NE Y26 324/105/12.7/4.7 mek. (fjädersats 10-10-600 rek).

Camshaft C20NE Y26 324/105/12.7/4.7 mek. (fjädersats 10-10-600 rec).


Det här med fjädrar och brickor till OHC
motorerna (8V med enkel kam och vipparmar)
är inte helt enkelt. Till de mildaste sport-
kammarna fungerar det bra med originaldelar.
Till de halv-vassa kammarna som
exempelvis Z9 går det bra med bara en enkel
hårdare fjäder Vi har därför utvecklat en standard
för att kontroll på vad som händer. För den
mindre bascirkeln gäller att det så
kallade lash-padset (styrbrickan) skall vara
0,7 mm tjockare än original. För kammar med
över 12 mm lyft skall andra längre ventilfjädrar
användas tillsammans med nya styrbrickor och
ventilfjäderbrickor.
Det finns olika satser beroende på vilken motor
det gäller, se kamaxelkapitlet, där står vilka
kammar som kräver vad.Viktigt är hur mycket
ventilernas skaft ligger över toppens överplan.
Vi justerar ventillängderna och mäter med en jigg, det skall vara 18,0 mm med några hundradelars
tolerans. Du som jagar pris på billig renovering, se till att han som gör det känner till detta.
Annars kommer bilen att gå sämre än vad den gjorde från början.

kadette d kadette e Till C20XE motorn finns många kamaxlar och därmed många kombinations möjligheter. Insugningskammen är ofta inte densamma som på avgas. Man får oftast bättre mellanregister utan att tappa på topp genom att kombinera. Här följer en liten vägledning hur vi själva graderar de lite vassare typerna som inte säljes i sats. Generellt gäller att alla kammar nedan kräver special ventilfjäderbrickor och fjädrar. De mekaniska även nya ventiltryckare. Standard ventiluttag räcker inte, helst bör man ha högkompressionskolvar. I nödfall går det att fräsa tillräckligt djupt i originalkolvarna för de mildaste kammarna.

I6 insug, I4 avgas. Vassaste hydraulkammarna, rally där man inte vill kosta på det allra värsta.

Z21 insug, Z17 avgas. Mekaniska profiler som passar en snäll rallymotor eller den vassa turbo eller kompressor motorn.

Z19 insug, Z20 avgas. Mekaniska profiler med brett register till grupp A eller KitCar med fritt insug.

Y18 insug, Z5 avgas. Mekaniska profiler som fungerar väldigt bra i grupp A med original insug och avgasgrenrör.

Z32 insug, Z5 avgas. Mekaniska, lämpliga för motorer med fritt insug och utblås. Dubbelfjädersats special med 36 mm insp. längd.

Z8 insug, Z28 avgas. Mekaniska, lite mer lyft på insug vilket kan ge några hästar på de sista varven på en riktigt bra motor, annars som Z32/Z28. Dubbelfjädersats special med 36 mm insp. längd

35-54-102

Kamaxelsats Opel C20XE i4/i6: 304/296/11.3/ Rallykammar för hydraul.

Camshaftkit C20XE i4/i6: 304/296/11.3... hydraulic rallye Cams
35-54-107

Kamaxelsats Opel C20XE Y18/Z5: 304/300/105/12.0/11.4/4.2 Sats mekaniska kammar

grupp A eller H.
Camshaftkit C20XE Z32/Z5: 300/300/105/12.9/11.4/4.6 Set of group A Cams for solid lifters.
35-54-111

Kamaxelsats Opel C20XE Z32/Z5: 304/300/105/12.9/11.4/4.6 Sats mekaniska kammar

grupp H eller kitcar.
Camshafkit C20XE Z32/Z5: 304/300/105/12.9/11.4/4.6 Set of Kitcar Cams for solid lifters.
35-54-113

Kamaxelsats Opel C20XE Z8/Z28 304/296/105/13.25/13.0/4.6 Sats mekaniska kammar

grupp H eller kitcar.
Camshaftkit C20XE Z8/Z28 304/296/105/13.25/13.0/4.6 Set of Kitcar Cams for solid lifters.
35-54-115

Kamaxelsats Opel C20XE V3/28: 304/296/105/14.0/13.0/4.9 Sats mekaniska kammar

grupp H eller kitcar.
Camshaftkit C20XE V3/Z28: 304/300/105/14.0/13.0/4.9 Set of Kitcar Cams for solid lifters.
35-54-119 Kamaxelsats Opel C20XE Z19/Z20: 300/292/105/12.3/11.1/4.2 Sats mekaniska kammar
med jämn effektkurva.
Bra körbarhet.
Camshaftkit C20XE Z19/Z20: 300/292/105/12.3/11.4/4.2 Set of Cams for solid lifters, gives
a flack power curve, not the max hp. Driveable.
35-54-123

Kamaxelsats Opel C20XE Z21/Z21: 288/288/105/11.8/11.8/3.8/3.3 Sats mekaniska kammar,

mild till rally eller vassa turbo.
Camshaftkit C20XE Z21/Z21: 288/288/105/11.8/11.8/3.8-73.3 Mild rallye Cams for solid lifters,
or radical turbo cams.
35-54-125

Kamaxelsats Opel C20XE Z21/Z17: 288/276/105/11.8/10.6/3.8/2.8 Sats mekaniska kammar,

mildast till rally eller vassa turbo.
Camshaftkit C20XE Z21/Z17: 288/276/105/11.8/11.8/3.8/3.3 Mildest rallye Cams for solid lifters,
or radical turbo cams.
35-54-130

Kamaxelsats Opel C20XE Z2/Z2: 280/280/108/11.8/10.4/10.4/2.0/1.6 Sats hydraul kammar,

de vassaste som går med orig. kolvar utan att fräsa djupare ventiluttag.
Camshaftkit C20XE Z2/Z2: 280/280/108/11.8/10.4/10.4/2.0/1.6 Set of hydraulic Cams, the most
radical for standard piston and valve pockets.
35-54-131

Kamaxelsats Opel C20XE Z25/Z25: 276/276/105/9.7/9.7/2.0/1.6 Sats hydraulkammar,

RC grupp N +. Uppfyller Gr N+ måtten.
Camshaftkit C20XE Z25/Z25: 276/276/105/9.7/9.7/2,0/1.6 Set of hydraulic Cams RC group N +.
Comply to the STU spec.
35-54-132

Kamaxelsats Opel C20XE Z33/Z25: 288/276/105/9.7/9.7/2.0/1.6 Sats hydraulkammar,

RC grupp N +. Uppfyller Gr N+ måtten.
Camshaftkit C20XE Z25/Z25: 276/276/105/9.7/9.7/2,0/1.6 Set of hydraulic Cams RC group N +.
Comply to the STU spec.
35-54-135

Kamaxelsats Opel C20XE Z1/Z1: 256/256/105/9.7/9.7/1.2/0.9 Sats hydraulkammar, Rallye

grupp N. Uppfyller STU måtten Gr N rally.
Camshaftkit C20XE Z1/Z1: 256/256/105/9.7/9.7/1.2/0.9 Set of hydraulic Cams Rallyes group N.
Comply to the STU dimension for rallye group N.
35-54-138

Kamaxelsats Opel C20LET Z24/Z24: 244/244/110/10.4/10.4//0.8/0.5 Sats hydraulkammar,

sport till turbo. Mer lyft och kort duration.
Camshaftkit C20LET Z24/Z24:: 244/244/110/10.4/10.4/0.8/0,5 Set of hydraulic sport for the turbo.
More lift and short duration.
35-54-140

Kamaxelsats Opel C20XE Z27/Z7 268-260/107/10.8-10.8/1.5 hydraullyftare. Sportkammar steg 2. Kan monteras utan modifieringar.

Camshaftkit C20XE Z27/Z7 268-260/107/10.8-10.8/1.5 hydraulic lifters. Sportcams step 2, can
be installed without modifications.
35-54-141

Kamaxelsats C20XE Z7 260/106/10.7/1.2 hydraullyftare. Sportkammar steg 1. Kan monteras utan modifieringar

Camshaftkit, C20XE Z7 260/106/10.7/1.2 hydraulic lifters. Sportcams step 1, can be installed
without modifications.
35-54-145

Kamaxelsats X20XEV/X22XE (Ecotec) Z24/Z23: 244/240/106/10.4/9.2/0.9/0.6 Sportkammar

steg 1, monteras utan modifieringar.
Camshaftkit X20XEV/X22XE (Ecotec) Z24/Z23: 244/240/106/10.4/9.2/0.9/0.6 Sportcams step 1,
can be installed without modifications.
35-54-150

Kamaxelsats X20XEV/X22XE (Ecotec) Z29: 260/260/106/9.2/9.2/1.6/1.2 Sportkammar steg 2/Gr N Astra G

Camshaftkit X20XEV/X22XE (Ecotec) Z29: 260/260/106/9.2/9.2/1.6/1.2 Sportcams
step 2/Group N Astra G
35-54-168

Kamaxelsats X20XEV/X22XE (Ecotec) Z42: 272/272/105/10.7/10.7/2.3/1.9 Sportkammar

steg 2/3 Astra G
Camshaftkit X20XEV/X22XE (Ecotec) Z42: 272/272/105/10.7/10.7/2.3/1.9 Sportcams step
2/3 Astra G
35-54-170

Kamaxelsats X20XEV/X22XE (Ecotec) Z37: 288/288/105/10.7/10.72.3/1.9 Sportkammar

steg 3 Astra G
Camshaftkit X20XEV/X22XE (Ecotec) Z37: 288/288/105/10.7/10.72.3/1.9 Sportcams step 3
Astra G
35-54-180

Kamaxelsats Z20LET (Ecotec) Z24: 244/244/110/10.4/10.4/0.8/0.5 Sportkammar turbo.

Camshaftkit X20XEV/X22XE (Ecotec) Z24: 244/244/110/10.4/10.4/0.8/0.5 Sportcams turbo.